langskalle Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 lekser er no drit! xD men man får jo gode karakterer av å jobbe litt ekstra da1.. ;D Lenke til kommentar
The Grand Vizier Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Synes folk her overdriver leksemengder til det helt ekstreme... Selv går jeg VG2 nå, og er mange uker jeg ikke trenger å gjøre lekser i det hele tatt. Lekser er egentlig noe jeg gjør selv på eget initiativ for å få bedre karakterer, ikke noe jeg gjør fordi læreren min "tvinger" meg til det. Men lekser gjør jeg stort sett bare fremfor prøver. Var litt annerledes på barneskolen. Da var leksemengdene verre. Men jeg lever med den filosofien at jo mer du pusher, jo mer klarer du. Altså hvis man senker leksemengder, så vil folk klage like mye. Hvis man fjerner lekser helt klager man heller på at skolen blir for tung. Lekser lærer deg på mange måter å gjøre ting litt mer selvstendig. Selvsagt spiller foreldrene en viktig rolle også med leksegjøring, men mest er det egentlig bare sunt. Kan sammenligne det med trening. Jo mer du trener, og jo bedre trent du er, jo mer kan du trene, og det blir lettere å motivere seg for å trene. Så poenget mitt med dette innlegget er å poengtere at leksemengder er små. Kanskje en halvtime maks pr. uke, og ja, har gode karakterer med de leksevanene, samt at det ikke er poeng i å senke mengden. Da blir det klaging seinere en gang skal jeg vedde på. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Spørs jo på hver person da, hvor lett de har for det. Og der jeg går så får vi alltid lekser fra time til time (som blir fulgt opp med anmerkning hvis vi ikke gjør dem). Endret 27. september 2008 av Gormers Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 På Medier og kommunikasjon (hvertfall på min skole) har vi ikke lekser, men vi går 5 timer ekstra på skolen i forhold til almenn. Det er kjempegreit På siste halvår i tiende gjorde jeg så og si ingen lekser. Heldigvis tok skolen inn karakterene for første halvår :!: Går på Akademiet Lenke til kommentar
mpitof Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Har nå lest meg gjennom hele tråden, og synes temaet er veldig interessant. Selv går jeg i 10. klasse og synes at leksemengden er helt OK foreløpig, selv om det kan bli litt mye til tider. Jeg er egentlig veldig urutinert og jobber med "skippertak" metoden - så lekser kan bli en stor byrde noen ganger - og ganske ofte setter jeg meg ned foran PC-en og tenker "nå må jeg gjøre lekser" - men det er så sinnsykt vanskelig å begynne og vips så er hele dagen gått med til ingenting. Sånn sett liker jeg prinsippet om å være 1-2 timer ekstra på skolen for å jobbe med lekser. Problemet med å gjøre lekser på skolen er at det er fryktelig vanskelig å tilegne seg informasjon når det er bråk i klassen. Dessuten kan enkle behov som at du er tørst, sulten osv fort bli vanskelig i timene. Jeg innrømmer at det er så enkelt som å ta med seg en drikkeflaske på skolen, problemet er å faktisk gjøre det... Menmen. I forhold til bråk har faktisk skolen vår nå valgt å FORBY alt elektrisk utstyr i timene - også arbeidstimene. Det betyr at dersom det er masse bråk i klassen, og du prøver å lese, har du ikke lov til å ta opp mp3-spilleren for å konsentrere deg bedre. Dette pga enkelte elever blir forstyrret av slikt utstyr. Her kommer man igjen inn på "alle-er-like" temaet. Siden enkelte elever blir forstyrret av slikt utstyr, har skolen valgt å forby hele greia, og ser en lærer en mp3-spiller i timen får du anmerkning. Et stort problem i skolen er respektløse elever... DET ødelegger mye. Siden noen hører på musikk mens læreren prater, blir det forbudt. Fordi folk ikke klarer å kaste søppel i søppeldunkene, er det forbudt å gå utenfor skolens område i friminuttene - så om f.eks. man en fredag vil ned på Christensen å roe litt ned og kjøpe en baguett f.eks, er ikke det lov. Fordi folk ødelegger ting i klasserommene, kan man ikke være inne hele friminuttet om man vil det. Osv. Jeg synes det gjør noe med miljøet, skolen blir jo nærmest et fengsel. Vel, før jeg sporer heeelt av... Jeg synes det blir teit når man får kjeft for ikke å ha gjort leksene, og lærere som samler inn bøkene for å sjekke om du har gjort lekser. Man bør konsentrere seg mer om prøvene - og hvor stor kunnskap man faktisk har i emnet, også muntlig (aktivitet i timen), fremfor å sjekke lekser. I samfunnsfag har vi en lærer som knapt gir oss lekser, og bruker stort sett alle timene på "forelesninger". Selv om læringsmetodene hans kanskje er litt gammeldagse (skrive av fra tavla osv) fungerer det helt greit (for de av oss som skjønner notatene hans.) Jeg gjør kanskje ca 5-10 minutter samfunnsfag lekser hver uke, og leser lite til prøvene, og likevel har jeg en sterk 5-er i faget. Om det skyldes meg og bare meg, om det skyldes at faget er lett og pensumet lite eller om det skyldes læreren vet jeg ikke, men det beviser i alle fall at det går an å lære seg ting uten å gjøre noe særlig lekser. Vel, nå tror jeg ikke jeg skal si noe særlig mer, for jeg blir vel snart beskyldt for å spore helt av, men min konklusjon er at lekser kan være smart - men bør ikke nødvendigvis være obligatorisk - prøver og det at du faktisk kan faget bør telle mer. Lekser favoriserer de flinke elevene. Det høres kanskje bra ut, men er det ikke. "Flink" betyr ikke "smart, talentfull", det betyr "god til å arbeide". For det første kan en flink elev slippe unna med å være stokk dum, og det er uheldig i et videre utdanningssystem som utelukkende legger vekt på karakterer. Det er kanskje de smarte elevene som stiller flest spørsmål ved leksesystemet, og har det mørkeste synet på det. Skolen burde vært tilrettelagt slik at det er de smarteste som har lettest for å være flinke, men det er den ikke. Enig. Dette gjelder også en del annet, som f.eks. nynorsk - hva er vitsen? De flinke elevene arbeider seg gjennom det og pugger "ein gut - guten - gutar - gutane", mens de smarte elevene kanskje stiller spørsmålstegn ved nødvendigheten av å lære seg det. Vi har 1 time nynorsk i uka, likevel har vi ganske mye nynorsk lekser likevel. Nynorsk er veldig umotiverende å jobbe med - man kommer jo aldri til å få bruk for det. Ber om at ingen følger tråden min her med nynorsk, da det ville sporet HELT av emnet, og ser nå at dette innlegget kanskje burde vært postet i Såpeboksen... jaja. Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg vil tro at de fleste som vil kvitte seg med leksene går på skolen, mens de som mener lekser er nødvendig er de som er ferdig med skolen. Da jeg gikk på skolen så var det så slapt og så mye bråk i klassen at uten lekser ville jeg vært i trøbbel. Ser at flere elever som har svart her i tråden vil heller være noen timer ekstra på skolen enn å gjøre lekser. Tror dere at dere ville ha svart det samme om man faktisk jobbet seriøst hele timen, alle timene i løpet av skoledagen? Nivået på norske elever er vel noe av det dårligste i Europa? Vil tro det har mye med den slappe jobbingen og mye bråk i klassen, slik det var da jeg gikk på skolen for noen år siden. Jeg tror lekser er ekstremt viktig slik skolesituasjonen er i Norge i dag. Lenke til kommentar
mpitof Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) @San_Lopez: Jeg er enig i at det i en bråkete klasse med mange kverulanter, problembarn osv. vil være helt nødvendig med lekser for å klare seg. Men sånn burde det ikke ha vært. Dvs. - det burde ikke vært bråkete. Endret 28. september 2008 av mp93 Lenke til kommentar
Sukkess Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Kan ikke huske at jeg gjorde noe særlig med lekser gjennom årene. Mest øving til prøve dagen før, altså skippertak metoden. Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men jeg har ikke sett noen nevne en form for ukeplan vi hadde på både ungdomsskolen og barneskolen, hvor du skulle gjøre så så mye den uka. De som jobbet godt på skolen, slapp unna lekser. Husker jeg synes det var et fint opplegg! Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Takk for at du tar opp dette emnet, jeg mener at det er noe som burde bli et mye mer diskutert tema. I forhold til livet mitt synes jeg at de fleste leksene blir tunge i blandt. Med deltids jobb for å tjene penger til livets opphold og i tillegg et hardt år i allmen påbyggning. Jeg prøver å gjøre alle leksene på skolen i friminuttene og når skolen er over, som regel klokken 15.00 så skal jeg på jobb en time etterpå frem til 20.00. Når jeg kommer hjem gjør jeg som regel det som er igjen av lekser, også har jeg alt i fra 1-2 timer igjen av dagen før jeg legger meg klokken 23.00. Så repeterer alt seg dagen etter, og helgen er såklart ukens høydepunkt så jeg passer alltid på og gjøre alle lekser før helgen slik at jeg har ikke har noe jeg SKAL gjøre utenom jobb på lørdag. Jeg for min del synes det er en trasig situasjon, jeg har snart tømt meg selv for krefter egentlig. I henhold til at du nevner utslitt på skolen så kan jeg fint plassere meg i den kategorien. Leksefordelingen er ikke noe god på vår skole. Vi har f.eks. norsk en eller to timer hver dag og da får vi som regel en ny lekse (meget mye) på slutten av hver time. Dette gjør det ekstremt vanskelig og holde alt under kontroll og hvis man har 3 manglende innleveringer så får man nedsatt orden. På samme måte er det i nesten alle andre fag, og det er ikke spesielt effektivt spør du meg. Vi kunne heller fått en lekseplan for hver uke, for da hadde det blitt mye enklere å holde styr på det. En kraftig reduksjon i mengden på leksene hadde vært en mye bedre men hvor vidt det er sannsynlig at det skjer er heller lite trolig. Leksefritt miljø ville gitt en langt mindre kompetanse i stoffet på skolen, for det er i henhold til lekselesing eller oppgaver er repetisjon i faget. Det å få ALT inn mundtlig i fra en lærer som bruker tavlen er heller ganske sjeldent. Det finnes få som klarer å følge med i timen med 100% fokus på hva som foregår. Ellers utenom det jeg nettopp har nevnt så hadde et leksefritt samfunn gjort meg en kjempe stor tjeneste, men hadde gitt meg en vanskelig oppgave i å følge med timen nok til at jeg består på alle prøvene som skal gi meg grunnlaget for karakteren som da igjen skal gi meg muligheten til "drømme" jobben/utdanningen. Så hvor sannsynlig er det at Norge inngår i et leksefritt samfunn? Ville det vært noen posetive sider ved det utenom den ekstra fri tiden (Som for meg er lik 0, så jeg bryr meg ikke stort.) du får av å ikke ha noen lekser? Sannsynligheten for at Norge anskaffer det leksefrie samfunn er 33.33333...% i og med de 3 faktorene i dette spørsmålet er endten Ja, Nei eller Delvis. Men det er ganske mye værre å regne ut sannsynligheten på hva som blir valgt hvis det kommer opp til vurdering. Det hadde gitt oss som går i skole mer frihet, men som nevnt forsvinner den gode repetisjonen man får i stoffet ved å gjøre leksene. Oppsummeringen i alle unødvendighetene jeg har stlit svarer jeg det ordet som virker mest vanlig i det Norske språk. Nei... Dette kommer ikke til å skje, men om det skulle skje så hadde det blitt delvis. Men ikke lekser blir aldri helt vekke. Johsse -.- Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Med deltids jobb for å tjene penger til livets opphold og i tillegg et hardt år i allmen påbyggning. Jeg prøver å gjøre alle leksene på skolen i friminuttene og når skolen er over, som regel klokken 15.00 så skal jeg på jobb en time etterpå frem til 20.00. Strengt tatt er det vel ikke lagt opp til at man skal både jobbe og gå på skole samtidig. Hvis du ikke bor hjemme, så har du krav på stipend. Lekseplan for hele uken er det jo mange skoler som har. Kanskje du kunne ta opp det med klasseforstander? Endret 28. september 2008 av klilleng Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Kan ikke huske at jeg gjorde noe særlig med lekser gjennom årene. Mest øving til prøve dagen før, altså skippertak metoden. Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men jeg har ikke sett noen nevne en form for ukeplan vi hadde på både ungdomsskolen og barneskolen, hvor du skulle gjøre så så mye den uka. De som jobbet godt på skolen, slapp unna lekser. Husker jeg synes det var et fint opplegg! Vi hadde det også sånn en liten periode på grunnskolen, men ordningen ble avskaffet fordi mange av elevene gjorde seg ferdige med alle leksene første dagen. Det var rett og slett for ille at vi skulle få være fri for hjemmearbeid resten av uken, og det sier noe om leksenes opphav, i en tid hvor medisin ble laget for å være så vond som mulig, for det var sunt. Pin ungene, det styrker karakteren. I dag skal det bygges åpne skolebygg og alle ungene skal jobbe med prosjekt hele tiden så de i hvert fall ikke lærer noe (bortsett fra den ene i gruppen som faktisk jobber, men han kan det jo fra før), men lekser er det ingen som gjør noe med. Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Med deltids jobb for å tjene penger til livets opphold og i tillegg et hardt år i allmen påbyggning. Jeg prøver å gjøre alle leksene på skolen i friminuttene og når skolen er over, som regel klokken 15.00 så skal jeg på jobb en time etterpå frem til 20.00. Strengt tatt er det vel ikke lagt opp til at man skal både jobbe og gå på skole samtidig. Hvis du ikke bor hjemme, så har du krav på stipend. Lekseplan for hele uken er det jo mange skoler som har. Kanskje du kunne ta opp det med klasseforstander? Jo, men et stipend er ikke nok til å dekke alle utgifter, med lånet i askebegeret trenger man som regel noe litt mer stabilt. Men, jeg vet ikke hva jeg hadde fått i stipend heller om jeg hadde søkt, vet vertfall at jeg har lyst til å jobbe hvor jeg er fordi det er en av de bedre arbeidsplasser jeg har vært på i mitt liv. Hadde nok fått borteboende, fullt stipend og fullt lån om jeg hadde søkt på alt, men nå ligger jeg dårlig ann økonomisk for å fortest mulig betale ned et kjedelig lån. Men det jeg mener er at, hadde jeg strøket dette faget på grunn av at det ble for mye så hadde jeg ikke hatt råd til å å betale alt stipendet tilbake heller. Med andre ord jeg hadde skaffet meg en hel del ekstra utgifter, men jeg tror nok ikke jeg stryker dette året. Jeg skal vertfall stå på og gjøre mitt beste. Kontakt læreren vår er en hissig lærer kan jeg si, det er den læreren med den korteste lunta jeg noen gang har møt. Lekseplan har alt vært tatt opp i vårt klasserom, jeg bare brukte det med lekseplan som en slags diskusjons faktor på å gjøre ting letter. Men det vi fikk til svar var at hun strevde med å legge opp et greit stoff på grunn av nye bøker og da kunne hun ikke bruke tiden på å lage lekseplaner i stedet for å lage opplegget. Sett fra mitt ståsted så ville jeg ikke prøvd å diskutere med henne engang fordi jeg vil unødig ha mye lekser, en jobb og i tillegg på grunn av en diskusjon over å anskaffe lekseplan hvor jeg da havner i lærerens svarte liste som jeg alleredde tror er i svig i vår klasse. Hun finner seg engle barnene i klassen å holder seg til dem, de som sier i mot henne er hun stortsett ikke noe blide med. Heldigviss er jeg innen for "engle barn" kategorien, å skal gjøre mitt beste for å holde meg der. Har hørt fra tidligere elever fra samme lærer at du bør holde deg der ellers må du ikke regne med at det blir noen gode resultater. Læreren driver oså med litt prioritets læring, altså de hun liker best hjelper hun først med oppgaver også gradvis nedover Helt tullete, men jeg tør heller ikke si fra for det kan sende meg like godt til samme sted som om jeg ellers hadde sagt noe i mot henne. Noen flere som har samme problem som meg, med skole og jobb som ødlegger privat livet og sosialeomgangen med vennene dine osv. ? please reply and share ideas or opinions xD Endret 28. september 2008 av Johsse Lenke til kommentar
mpitof Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 På vår skole - 10. klasse - har vi alltid operert med 2 ukers planer. Planen består av to spalter - "dette skal du kunne" og "dette skal du gjøre". Førstnevnte siterer vel læreplanen, den andre spalten sier hvilke oppgaver vi skal gjøre, lese osv - logisk nok. Hvor man gjør leksene er selvsagt ikke så viktig - det viktigste er at man får gjort dem. Jeg synes denne metoden gjør det enkelt å planlegge slik at man blir ferdig. Det eneste problemet er at man må prøve å beregne sånn ca hvor mye man klarer å gjøre i arbeidstimene på skolen, og man må gjette sånn ca om vi får arbeidstime eller ikke - hvis ikke risikerer man at man a) blir sittende på skolen uten å ha noe å gjøre, eller b) får uventet mye å gjøre hjemme. Dette er imidlertid ikke noe stort problem, metoden fungerer helt greit. Fordelen med metoden er jo det at man blir motivert til å jobbe på skolen, for hvis ikke må man jobbe mer hjemme. Ulempen er at om man ikke klarer å konsentrere seg på skolen pga bråk o.l. får man plutselig veldig mye å gjøre hjemme. Men men. Om det blir annerledes på videregående avhengig av læreren som noen her sier, håper jeg så absolutt ikke. Det vil gjøre skolearbeid vanskelig å planlegge. Noe av det værste jeg vet er når læreren plutselig sier noe vi skal gjøre som ikke står på arbeidsplanen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Kanskje det å lære seg å ikke jobbe for fort, men porsjonere arbeidet utover tiden du faktisk får betalt for å jobbe, virkelig har noe for seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå