Gå til innhold

Et leksefritt samfunn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her diskuteres det livlig for seg. :)

 

Hva synes dere forövrig om at karakterer ikke anvendes på pröver? Bra/dårlig?

Mener du man ikke skal få karakter på prøver. Dårlig, fordi da har de ikke noe å måle seg opp mot. Hvordan kan de vite hva de vil da få på kortet og eksamen.

 

Dette fører til om man skal fjerne karakterer. Det er jeg imot av flere grunner som jeg vil ta litt senere når jeg har tid.

Lenke til kommentar

Jeg hatet lekser da jeg gikk på skolen. Nå er jeg voksen, med 6 års utdannelse etter videregående og i full jobb. Hvis jeg skulle gjort alle leksene mine på skolen (heldigvis gjorde jeg ikke det), så hadde jeg hatt langt mindre tid til å slappe av som skoleelev enn det jeg har nå i en relativt stressende jobb i privatlivet. En jeg studerte med hadde gjort hver eneste lekse hele livet sitt (satt vel et par timer hver dag minst), og når han kom så langt som til å studere på universitetet så var han så skolelei at han rett og slett ga opp.

 

Man prøver rett og slett å lære ungene alt for mye. Hva er vitsen med å stappe huene til folk fulle av årstall fra slaget på stiklestad og matte som de aldri kommer til å bruke? Kutt ned på breddepensumet, fjern obligatoriske lekser, og la folk tidlig finne ut hva de synes er gøy og la dem heller lære det skikkelig.

Lenke til kommentar

Lekser burde tas vekk, enkelte elever har ikke god nok selvdisiplin til at det blir noe av leksene, og vil derfor få problemer dette vil dermed også ramme samfunnet og enkelt individet. Om vi fjerner leksene og heller legger til 1 time skole, så slipper vi å endre dagens skolesystem som funker svært dårlig nå. Og derimot elevene slipper å tenke/bekymre seg over leksene som de har i dag. Dette vil styrke samfunnet og enkelt individer, men jeg mener også at skolen burde bli med strukturert og ta i bruk mer disiplin. Jeg vil også si at unge mennesker ikke lærer nok disiplin i hjemme å derfor må strammes opp ved hjelp av skolen.

 

Vi kunne også kanskje ha hatt skoler for unge med størrre potensialer og klarer seg svært bra på skolen fra før så de kan få den støtten de trenger for utvikle sine talenter/mål i sitt eget tempo. Hvor de kan da ha lekser osv. Dette vil gi muligheter for enkelte elever som er glad i studere, å utvikle seg i sitt eget tempo som sagt og få utfordringer som motivere dem til å lære mer, enn å sitte på en vanlig skole å måtte lære en viss tempo som kanskje er altfor sent og kjedelig for dem.

 

Man kunne ha beholdt lekser i dag, men de krever langt større disiplin på skolen. Jeg ville heller har prøvd det første forslaget mitt først.

Endret av Lubben
Lenke til kommentar

De av dere som ikke gjorde lekser eller slurvet veldig med dette tidligere: hvordan har dere klart dere senere i den akademiske verdenen? Om man gir blaffen i å gjöre lekser på videregående, kan det jo bli en utfordring å komme til universitetet der det forventes at man leser haugevis av böker i löpet av et år.

 

Jeg synes utdanning er en fin ting, men synes selv at det blir for mye lekser iblant. Man blir matet med så mye informasjon, ofte unyttig informasjon, og så forventes det at man skal läre seg så mye. Man trenger absolutt kunnskap for å utföre de fleste yrker, men jeg vil nok allikevel anta at man lärer mest når man faktisk praktiserer yrket, og ikke mens man sitter på skolebenken i tre-fem år og hörer på noen trötte lärere. Dette er selvsagt også avhengig av hva man studerer/vil jobbe som.

Lenke til kommentar
De av dere som ikke gjorde lekser eller slurvet veldig med dette tidligere: hvordan har dere klart dere senere i den akademiske verdenen? Om man gir blaffen i å gjöre lekser på videregående, kan det jo bli en utfordring å komme til universitetet der det forventes at man leser haugevis av böker i löpet av et år.

Det er noe av "problemet" i Norge..... du kan slurve gjennom skolen på minimal innsats og med dårlige karakterer, og likevel vil du få deg en helt greit betalt jobb i Norge fordi vi i praksis ikke har arbeidsledighet....

 

Hadde vi hatt 6-7% arbeidsledighet hadde det nok hatt mye større konsekvenser.

 

Syns igjen det er rart at norske elever skal ha så mye mindre energi (og oppleve så mye mer stress) enn elever fra land vi kan sammenligne oss med - og i tillegg gjøre det så dårlig på skolen.

 

Personlig tror jeg alle de reformene vi har gjort har vært gigantiske feilgrep... vi er så redd i Norge for å lage "tapere" i samfunnet at vi har laget et system som heller ikke lager vinnere. Færre prøver, mindre lekser, mindre karakterer, ta "ansvar" for egen læring i veldig ung alder etc.... funker bare ikke.

Lenke til kommentar
Man har plenty med tid til å gjøre lekser i fritimer på VGS, men folk sløser de bort med tull.

Jeg utnytter alltid fritimene jeg har, men har fortsatt problemer med å få ting gjort ferdig.

 

Tenker på lekser og ikke store prosjekter.

Førstnevnte får man som regel tid på slutten av timen til å ferdigstille også, slik at det ikke er noe til neste "møte".

Lenke til kommentar
De av dere som ikke gjorde lekser eller slurvet veldig med dette tidligere: hvordan har dere klart dere senere i den akademiske verdenen? Om man gir blaffen i å gjöre lekser på videregående, kan det jo bli en utfordring å komme til universitetet der det forventes at man leser haugevis av böker i löpet av et år.

Som jeg skrev tidligere i tråden: Jeg ga så mye blaffen i lekser som det var mulig å gjøre og samtidig stå, men på universitetet går det fint. Det er noe helt annet, det føles ikke urimelig at man må gjøre jobben sin for å komme gjennom pensum. Leksene føltes urimelige, som om skolen ikke syntes det var nok med de 6-7 timene den tok allerede, som om noen mente at frihet, det å ha det gøy og slappe av er noe barn ikke har godt av og i hvert fall ikke fortjener.

Lenke til kommentar
Man har plenty med tid til å gjøre lekser i fritimer på VGS, men folk sløser de bort med tull.

Jeg utnytter alltid fritimene jeg har, men har fortsatt problemer med å få ting gjort ferdig.

 

Tenker på lekser og ikke store prosjekter.

Førstnevnte får man som regel tid på slutten av timen til å ferdigstille også, slik at det ikke er noe til neste "møte".

Det spørs veldig hva man har og hvilken lærer man har. Jeg går vg2 fysikk nå, og har 1-2 rapporter å skrive ferdig hver uke, pluss alle å lese ett kapittel + alle oppgavene til kapittelet. Verste er kanskje at jeg trenger så mye lekser, siden det er dette faget jeg sliter mest i, selv om jeg bruker mest tid på det (matte er blitt barnemat i forhold). Er kanskje lærern det som gir for mye lekser, men jeg blir ihvertfall frustrert over å bruke så mye av tiden min på prøve å klare oppgaver der, selv om jeg klarer kun ca halvparten på 2-3 timer (har satt meg grenser for hvor mye tid jeg gidder å bruke i løpet av dagen på kun lekser).

En annen lærer jeg har i to andre fag, sliter så grådig med å få sagt ting (ca halvparten av en vanlig manns hastighet). Og det vi egentlig skal gjøre på skolen som vi ikke rekker, får vi i lekse i tillegg til leksene vi allerede har. Ikke det at man pleier å rekke alt i sånne dagsplaner, men når læreren f. eks leser gjennom hele skolens reglement så sier det seg selv at man får dårlig tid.

Sklei litt av der, men følte for å fortelle litt om hvordan jeg har det. :whistle:

Lenke til kommentar

Det burde kanskje være mer fokus på å lære seg fagstoffet enn å skrive rapporter og slikt. Det er utroig tåplig at du må skrive 5-10 rapporter hvert halvår, men går gjennom 250 siders fagstoff. Jeg foreslår å øke mengden med fagstoff og misnke mengden med obligatoriske innleveringer. Er ikke helt sikker på om det er lurt, men jeg tror det.

Lenke til kommentar

Breddepensumet som noen så fint sa tidligere i tråden, må bort! Jeg vet veldig godt hva han snakker om. F.eks. jeg er på mitt tredje år på TAF-linjen(www.taf.no), hvor man har allmennfag og et praksisfag, man tar fagbrev i.

 

Jeg valgte sveising som mitt fag og er naturlighvis fornøyd med det :yes: MEEEEEEN, skoletimene jeg skal ha i programfag nå, etter reformene. (...) HUFF, jeg må visstnok lære det en industrimekaniker skal lære?

 

Dvs. at jeg som sveiser skal lære hvordan jeg skal sette opp et hydraulisk system, og dette går utover teori kunnskapene jeg får innenfor sveising. Så politikerne/byrokratene mener da at det er bedre at alle i klassen, er helt middels i det de skal jobbe med og alt det de andre skal kunne. Hvorfor? Er det ikke helve*es mye bedre at jeg er bombesikker på alt som har med sveising istedenfor?

Lenke til kommentar

Ja til eitt leksefritt samfunn. Har ikkje sjangs til å sette meg ned med lekser etter ein skuledag på 8 skuletimer (45min). Gjer aldri lekser eg får, heldigvis får eg lite lekser ellers hadde eg fått veldig dårlige karakterer under det grunnlaget, noko som ville vært på trynet ettersom at eg er ganske aktiv munnleg ellers på skulen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...