elektroelev Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Det skal legges egne kurser for stikk som ikke skal kombineres med lyskurser. Hvor mange 2 veis stikk kan jeg legge på en 16A kurs? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Kommer vel lit ann på hva de skal bruke stikkontaktene til. Er det i koridorer, eller kontorlandskap? Skal det tilkobles datamaskiner, motorer, eller juletrelys..... Lenke til kommentar
elektroelev Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Kommer vel lit ann på hva de skal bruke stikkontaktene til. Er det i koridorer, eller kontorlandskap? Skal det tilkobles datamaskiner, motorer, eller juletrelys..... Det er i korridorer det skal brukes til støvsugere og kontorlandskap hvor det er PC kopimaskiner og diverse. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Du kan koble på så mange stikk på kursen som du vil. Så lenge du tar hensyn til dimensjonering, kabellengde, kortsluttningsstøm etc. Er man ikke elektriker, så kan du ikke legge opp noe Endret 16. september 2008 av Navitas87 Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 nå er det vell slik at det ikke er tillatt med fordelere (strømplanke eller hva det heter på norsk) til utstyr som er antatt permanent. Så av den grunn har jeg faktsik 8 stikk under pulten min, og 4 til (2x2) plassert andre steder i rommet mitt (som er 9m^2). Lenke til kommentar
jegerenfisk Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Du kan ha hvor mange du vil på kursen, men 16*230 er bare 3650w så du kan jo ikke kobble hele vietnam til kursen. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) nå er det vell slik at det ikke er tillatt med fordelere (strømplanke eller hva det heter på norsk) til utstyr som er antatt permanent. Så av den grunn har jeg faktsik 8 stikk under pulten min, og 4 til (2x2) plassert andre steder i rommet mitt (som er 9m^2). har gjort det samme, bare at jeg har en 10A C kurs. har 10 uttak under pulten, (2x4 + 1x2) under TV'en er det 4 uttak, (1x4) i skapet hvor det er mye datautstyr, er det totalt 12 uttak, (3x4) ved senga er det 4 uttak (2x2) så på rommet mitt har jeg totalt 30 uttak! og ikke en eneste strømpadde.... hehe totalt av de 30, er vel ca. 25 i bruk. pluss at jeg også har en varmeovn på 600W. så det er egentlig rart at ikke sikringen har gått, men det er vel fordi hver ting ikke trekker så mye... Endret 18. september 2008 av just-_-me Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Som andre skriver her spiller det ingen rolle hvor mange stikk du har på kursen men hvor mye effekt som er planlagt brukt på kursen. Du kan omså tapetsere koridoren med stikkontakter men du er fortsatt begrenset til 3,6KW. Lenke til kommentar
elektroelev Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Hvis jeg har 7 kontorer med 20 stk 2-veis stikk fordelt på de 7 kontorene og en korridor som jeg skal ha 2 stk 2-veis stikkontakt i. Burde jeg fordele dette her på 2 stk 16A kurser eller kjøre alt på en 16A kurs. Det skal sies at jeg ikke vet nøyaktig hvor mye effekt som trekkes på hver kontor, men hvis man tenekr seg at en kontor har en PC og en kopimaskin etc som skal trekke strøm. Uansett hve mener derem 1 kurs eller 2? Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 jeg ville lagt opp til flere kursen enn det. kurs 1 - korridor - 16A C-karakteristikk kurs 2 - kontor 1, 2 og 3 - 16A D-karakteristikk kurs 3 - kontor 4,5,6 og 7 - 16A D-karakteristikk ( D pågrunn av at pc'er er litt spesielle) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Går du for D så begrens kabelstrekkene ettersom momentanutløsningsstrømmen til en D automat er høy så blir strekket for langt løser ikke sikringen ut på kortslutning. 1 Lenke til kommentar
sirius Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Pleier å bruke den gamle regelen med max.20 stikk pr.kurs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå