Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

problemer med å starte.

aklla

Anbefalte innlegg

skulle starte bilen min her om dagen, jeg setter meg inn, vrir om nøkkelen og trykker på start-knappen.

så hører jeg bare en svak summing fra noe jeg antar er startern, ingen lyd fra motoren.

prøvde en 4-5 ganger til før jeg fikk start på bilen.

senere prøvde jeg vel 2 ganger før den startet.

testet vel 5 ganger etter jeg hadde parkert, alt ok.

noe slikt har aldri skjedd meg før.

høres ut som om drevet på starteren bommer på drevet på motoren, men er ikke helt sikker.

hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom startmotoren summer uten å få tak, er det enten innslagsmagneten, bendix-drevet på starteren eller startkransen på svinghjulet som er dårlig.

Lenke til kommentar

noe summer, om dette er startmotoren vet jeg ikke.

er en ganse svak summing, tenkte ikke over den første gangen jeg prøvde uten at den startet.

men, må starteren eller noe byttes?

er vel ikke noe fare å starte den selv om denne er dårlig?

edit: bilen har gått ca litt under 20.000, burde vel ikke skjedd enda dette?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

sjekket mer på bilen i dag.

sleit med å starte den i dag også, så dyttet jeg den litt frem, merket at den tok litt tak med en gang, dyttet den litt til, så startet den.

er snakk om at jeg dyttet den 10cm eller noe.

hadde tidligere prøvd å dytte den 5 meter uten at det gjorde noe forskjell, virker som om det er riktig "hakk" motoren må stå i for at den skal starte nå.

testet også ca 20 ganger senere, starte, flytte 10cm, starte osv.

startet alle gangene da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Antar at du flyttet bilen med manuellkassen i gear, slik at motoren dreide litt for hver gang? I så fall er det tydeligvis startkransen på svinghjulet som er dårlig.

Dersom den er importert privat har du ikke reklamasjonsrett, men dersom dette er gjort gjennom et firma, ville jeg gått på dette dersom bilen ikke har fabrikkgaranti som dekker.

Lenke til kommentar
Antar at du flyttet bilen med manuellkassen i gear, slik at motoren dreide litt for hver gang? I så fall er det tydeligvis startkransen på svinghjulet som er dårlig.

Dersom den er importert privat har du ikke reklamasjonsrett, men dersom dette er gjort gjennom et firma, ville jeg gått på dette dersom bilen ikke har fabrikkgaranti som dekker.

har ikke manuell-kasse og hadde den heller ikke i gir, så motoren skulle ikke ha blitt flyttet.

Den ble importert av ett firma og solgt til meg, altså ikke importert direkte til meg.

altså, jeg sa jeg skulle ha bilen, forhandleren importerte den og solgte den.

dette er ca 1 år siden.

får ikke til å fremprovosere det som skjer heller, har prøvd ca 20 ganger, starter hver gang.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...