Gå til innhold

Leica D-Lux 4 og C-Lux 3 lansert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette har man ventet på, D-Lux 4 kommer nå også med grep som ekstrautstyr:

http://en.leica-camera.com/photography/com...lux_4/5944.html

Ja, dette ser meget bra ut. Griselekkert design som vanlig, tar veldig gjerne en D-Lux 4 med original lærveske jeg :-)

Og stapp den optiske søkeren i lommen når vesken er lukket. For den raffe optiske søkeren som Panasonic har laget til LX3 passer vel på denne også? Hvis ikke må det lages omgående, for et mer uslåelig lekkert kompaktkamera som det du får da skal det godt gjøres å matche. En veldig god grunn til å velge Leica-varianten. Selv om det koster noen ekstra slanter.

Edit: Og yes, den er der!

img13671.jpg

:dribble:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ser på accessoires siden til Leica, at view finderen har et 24mm led-display. Det står ikke noe om noe slikt til LX3 finderen. Tipper Leicas view finder gir eksponeringsinfo, noe som for meg ser ut som en nyttig ting. LX3 view finderen ser ut til å kun være en liten "kikkert" :hmm:

Og så den sexy blitzen til Leicaen da......... :wow:

Spørmålet vil da bli om Leicas accessoires kan benyttes på LX3?

Kanskje noen har erfaring med D-lux 3 accessoires på LX2? I så fall, ikke nøl med å kommentere om det er mulig eller ikke :)

Lenke til kommentar
Innmaten er jo akkurat den samme, men klart at et lite rødt merke i front er verdt et par lapper ekstra :hmm:
Det er tradisjonen tro litt annerledes signalbehandling i Leicaen også, ikke så bling-bling farger som Panasonic ofte har hatt (japanerne liker sånt), etter europeisk ståsted er det gjerne mer naturtro farger i Leica-modellene. I tillegg har de ofte vært _litt_ bedre med støyhåndtering, selv om det er grenser for hva slags trolldomskunster de får til hos Leica også.
Lenke til kommentar

Siden jeg har ingen erfaring med den type kameraer, er målsøker og den optiske søkeren som kan kjøpes til D-Lux 4 det samme egentlig ?

Dette har man ventet på, D-Lux 4 kommer nå også med grep som ekstrautstyr:

http://en.leica-camera.com/photography/com...lux_4/5944.html

Ja, dette ser meget bra ut. Griselekkert design som vanlig, tar veldig gjerne en D-Lux 4 med original lærveske jeg :-)

Og stapp den optiske søkeren i lommen når vesken er lukket. For den raffe optiske søkeren som Panasonic har laget til LX3 passer vel på denne også? Hvis ikke må det lages omgående, for et mer uslåelig lekkert kompaktkamera som det du får da skal det godt gjøres å matche. En veldig god grunn til å velge Leica-varianten. Selv om det koster noen ekstra slanter.

Edit: Og yes, den er der!

img13671.jpg

:dribble:

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Det er tradisjonen tro litt annerledes signalbehandling i Leicaen også, ikke så bling-bling farger som Panasonic ofte har hatt (japanerne liker sånt), etter europeisk ståsted er det gjerne mer naturtro farger i Leica-modellene. I tillegg har de ofte vært _litt_ bedre med støyhåndtering, selv om det er grenser for hva slags trolldomskunster de får til hos Leica også.

Når begge kameraene har RAW har vel signalbehandligen mindre betydning for de fleste her, dessuten er det neppe noe problem å stille fargemetningen på Panasonicen. Og forskjellene i signalbehandling på tidligere modeller har heller ikke vært på langt nær så stor som du beskriver det som.

Spørsmålet blir da om man skal betale et par tusen ekstra for å få et kamera med dårligere grep og en rød prikk på fronten. Såvidt jeg kan se er det kun tannleger og nostalgikere som vil kjøpe Leica (heldigvis for Leica finnes det mange av begge gruppene).

Endret av Mr. Mustard
Lenke til kommentar

Dårligere grep? Så du ikke det ekstra grepet du kan kjøpe til Leica? Jeg synes faktisk det kan være verdt de ekstra kronene. Hvorfor ikke betale 2000 ekstra for noe som ser så lekkert ut? Jeg mener at eier man en slik så bør man også ha beredskapsvesken til Leica i brukt skinn.

Design er også verdt penger. Ikke for mye, men 2000 er ok når man i tillegg har slike lekkerbiskener som vesken å legge til pakken. Jeg betaler gjerne 2000 for de egenskapene. Vi snakker tross alt ikke om 5000. Det er en personlig mening fra meg. For oss som er over 25 år så har faktisk Leica-logoen stor verdi. Sikkert fordi vi alle har ønsket oss en Leica M4 i ungdommen.

Målsøkere/rammesøkere er optiske søkere.

Lenke til kommentar
Dårligere grep? Så du ikke det ekstra grepet du kan kjøpe til Leica? Jeg synes faktisk det kan være verdt de ekstra kronene. Hvorfor ikke betale 2000 ekstra for noe som ser så lekkert ut? Jeg mener at eier man en slik så bør man også ha beredskapsvesken til Leica i brukt skinn.

Design er også verdt penger. Ikke for mye, men 2000 er ok når man i tillegg har slike lekkerbiskener som vesken å legge til pakken. Jeg betaler gjerne 2000 for de egenskapene. Vi snakker tross alt ikke om 5000. Det er en personlig mening fra meg. For oss som er over 25 år så har faktisk Leica-logoen stor verdi. Sikkert fordi vi alle har ønsket oss en Leica M4 i ungdommen.

Hvorfor betale et par tusen ekstra for grep når du får det inkludert i prisen på Panasonic?

Forskjellen i praksis blir sikkert større enn 2.000 også siden det helt sikkert blir lettere å finne Panasonic rabattert enn Leica.

Eller er jeg er enig i at det kan være verdt å betale ekstra for design og "kvalitet", men bare når det gjelder ting med varighet. Å betale masse ekstra for et kompaktkamera som er avlegs nesten før du rekker å få det ut av butikken blir bare dumt.

Lenke til kommentar

Lærveske finnes også til Panasonic LX3, og tror det er samme fabrikat og kvalitet som Leica sin variant. Ting kan tyde på det ihvertfall. Og så undrer jeg meg over det er bildene eller design som er viktig for enkelte her inne? Forfengelighet har ikke noe i foto å gjøre, når det gjelder designet på kameraet (det er noe som er viktig når man kjøper et Ixus eller et annet ultralite lommekamera). Og Leica-logoen hever for tiden øyenbryn stort sett kun hos eldre fotoentusiaster. At kameraet i tillegg faktisk er produsert av Panasonic, gjør jo at Leica-navnet mister mer og mer av sin glans.

Signalbehandlingen er nok litt forskjellig, og kanskje Leica sin signalbehandling er hakket bedre. Men jeg har testet LX3 litt, blant annet på høy ISO, og det tegner detaljer meget bra selv på høy ISO, og støyen er godt under kontroll til og med 400. På 800 er den synlig, men fullt brukbar. 1600 kan til nød brukes der det er tvingende nødvendig. Kan bli spennende å se en direkte sammenligning, men jeg tror ikke forskjellen er spesielt stor, og mye mindre enn mellom tidligere sammenlignbare modeller.

Leica kan vel kanskje også være litt vrient å få tak i, og enda verre å få hjelp om butikken man kjøpte Leica i mister lisensen til å selge Leica eller går konkurs. Importøren av Leica i Norge er veldig kresne på hvilke butikker som kan selge Leica. Høres umiddelbart ut som en god idé, men de setter helt feil kriterier. Der jeg jobber, var butikken for liten i antall kvadratmeter... som om det har noe å si på hvor godt egnet en butikk er som fotoforhandler. Servicen er også etter min egen erfaring dramatisk dårlig. Laaang behandlingstid (opplevd tre måneder) og tvilsomme vurderinger av om feil går på garanti/reklamasjon. Men som sagt, det er bare min egen erfaring.

Om DET er verdt 2000 kroner, er jeg ganske skeptisk til ;)

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Importøren av Leica i Norge er veldig kresne på hvilke butikker som kan selge Leica. Høres umiddelbart ut som en god idé, men de setter helt feil kriterier. Der jeg jobber, var butikken for liten i antall kvadratmeter... som om det har noe å si på hvor godt egnet en butikk er som fotoforhandler.
Så vidt jeg vet har alle Elitefoto-butikkene Leica-lisens, så for å være helt ærlig tror jeg det var en dårlig unnskyldning de kom med for å få dere til å slutte å selge Leica - uten at jeg aner noe mer om det, og hva de egentlige grunnene til dét egentlig måtte være. Dere er rett nok en veldig liten butikk, men når Elitefoto i "utkantstrøk" som Sauda etc. kan selge Leica, er jeg ikke sikker på hvor strenge kriteriene egentlig er (selv om de definitivt har kvadratmeterne på sin side - de har vel lokaler i samme størrelsesorden som Fotovideo i Oslo hvis jeg ikke husker helt feil - dog ikke den samme omsetningen og produkttettheten, og helt klart ikke den samme husleien).

Forøvrig er vel Lars Farnes AS formelt sett blitt kjøpt opp av Interfoto etter at dere sluttet med Leica, så det kan ha skjedd ting på den fronten siden dine erfaringer ble gjort.

Lenke til kommentar

Grepet koster kr. 645,- og er vel ett stykke fra kr. 2000,- som du skriver.

Inntil det skjer en større endring i styreform i Norge er dette fortsatt lovlig vare for den som har pengene og vil ha dette utstyret.

Hvorfor betale et par tusen ekstra for grep når du får det inkludert i prisen på Panasonic?

Forskjellen i praksis blir sikkert større enn 2.000 også siden det helt sikkert blir lettere å finne Panasonic rabattert enn Leica.

Eller er jeg er enig i at det kan være verdt å betale ekstra for design og "kvalitet", men bare når det gjelder ting med varighet. Å betale masse ekstra for et kompaktkamera som er avlegs nesten før du rekker å få det ut av butikken blir bare dumt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1: Jeg synes det er en fordel å kunne ta av et grep for å få et kamera så kompakt som mulig. Derfor foretrekker jeg 5D foran 1Ds MkII, for eksempel. Og sannsynligvis D700 vs D3.

2: Det er lov å være forfengelig, også med kameraer. Høres kanskje litt rart ut når det kommer fra meg, men jeg mener det. Det var forfengelighet som gjorde at jeg valgte Rollei 35 B foran Olympus XA i sin tid. Jeg angret ikke på det, selv om jeg i dag bruker XA isteden.

Forfengelighet er ikke en så dårlig egenskap som mange vil ha det til, men penisforlengelser er bare patetisk. Er det virkelig en god ide å avsløre at man er utilstrekkelig utstyrt fra naturens side?

Lenke til kommentar

Faktisk så klinger "Lumix" merket bedre i mine øyne enn det lille, røde Leica-merket. Men det kan ha noe med de dårlige erfaringene jeg har med Leica både som merke og servicebedrift.

Jeg fikk overraskende nok en LX3 av min sjef siste arbeidsdag, og gleder meg til å prøve kameraet ute en vakker høstdag. I dag passet ikke, og jeg er redd det blir små sjanser før helgen. Om jeg får tid en dag, og jeg husker det, så skal jeg komme med en liten rapport :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...