Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrense og tilpasse nettrafikk: Hvordan?

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Søkt litt, og funnet ut at Netlimiter kan være det jeg er ute etter, men jeg vil ikke betale for noe som kanskje ikke fungerer.. og det lille jeg kikket, så hadde diverse folk litt problemer med den.. Men, det var stort sett gamle poster (det var ikke så mange nye, mest før v2.0). Så, jeg vet ikke helt..

Mitt problem er jo at uTorrent suger båndbredde så det.. ja.. suger! .. Selv om jeg benytter limiten som er innebygd (jeg setter 500 ned og 40 opp), på ei 1000 / 80 -linje (altså halvparten)..men, enda har jeg av og til problemer med at den fucker opp youtube og annen vanlig surfing..

Noen som egentlig vet hvorfor uTorrent bruker masse mer båndbredde, eller gjør generelt nettet treigere, selv om jeg setter på limit i programmet!? 500/40 kbps skal jo være mer enn nok til youtube og vanlig surfing (siden det er det som jeg har igjen)..

Vil Netlimiter fungere bedre enn den innebygde i uTorrent!?

Takker så meget! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke noe poeng i å bruke netlimiter når du alt har begrenset hastigheten i utorrent.

Hastighetsjusteringen i utorrent fungerer utmerket etter min erfaring.

Det første du bør gjøre er å kryptere WLAN slik at du er sikker på det ikke er ubedne gjester som lager problemene.

Det neste du kan prøve på er å redusere antall forbindelser i utorrent til f.eks 100 (connections globally) for å prøve om det har noen effekt.

Du kan også prøve å koble en maskin med utorrent rett mot modemet for å se om det blir samme problemer der.

Pass på at du angir hastighetene i posten din korrekt.

1Byte = 8bits

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar! :)

Poenget med å bruke et annet program / finne en annen løsning, er som sagt at jeg finner ikke begrensningen i uTorrent tilfredsstillende! Selv om jeg setter halv fart både opp og ned, så kan jeg tilogmed da oppleve at vanlig surfing, mest streaming av video fra YouTube og andre steder, gamer.no, f.eks, vil hakke / lagge.. noe jeg ikke opplever hvis uTorrent er av! Det er dog ikke hele tiden.. Men, siden 500 kBps ned og 40 kBps ned (som er igjen), burde være nok til å få YouTube -filmer til å gå normalt (og problemer ikke er når uTorrent står på -de få ganger det skjer), så antar jeg at noe ikke er helt som det skal, at f.eks limiten i uTorrent ikke klarer å begrense alt..

WLAN og alt sånn er sikkert..

Jeg kan prøve å redusere global connections.. Hva er det for noe, egentlig? Og hva vil det gå utover?

Takker igjen! :)

Lenke til kommentar

Global connections er max antall samtlige forbindelser (ikke torrenter) du tillater bittorrent å kjøre. Du vil koble deg til færre peers, men det behøver ikke alltid være noe negativt.

Har du alt for mange forbindelser kan det få router eller routermodem til å låse seg slik at alt går tregt (omtrent samme som skjer når en PC kjører med 100% prosessorkraft).

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Takk! Da var mine antagelser riktig.. :)

Jeg har nå satt den til 100 (altså global connections)..

Okei.. men, det jeg ikke forstår:

For, jeg har installert et program som heter VibeStreamer (som er et GENIALT program, som gjør at du kan dele musikken din, og du kan browse og høre på samlingen din fra hvorsomhelst, så lenge du har en nett-browser og nett tilgjengelig).

Jeg har som sagt ei 1000 kBps ned og 80 kBps linje opp, fra Bluecom.

Jeg har satt limit til 500 kBps ned og 40 kBps opp, som jo er halvparten, det vil si at jeg har det samme igjen til rådighet til surfing ellers..

Jeg klarer ikke å fatte, eller å begripe at 500/40 IKKE skal være nok til å streame enkel musikk med.. Og, siden alt fungerer kjempefint når uTorrent IKKE står på, så må jo da problemet komme sammen med uTorrent..

Men, jeg har hørt at flere har noe av det samme problemet, at torrent-virksomhet "dreper" nettlinjen.. men, aldri egentlig hørt noen grunn til hvorfor!? Altså, selv om netlimit (ikke programmet) er på..

Stemmer dette at uTorrent oppfører seg litt "merkelig" (som er en ikke-allmennvitende kunnskap), eller er jeg helt på bærtur nå?

Takker igjen for gode svar! :)

Lenke til kommentar

Et torrenprogram som står og går nesten på tomgang kan ødelegge nettet ditt bare ved å sjekke mange tilkoblinger. Dvs det behøver ikke å gå særlig trafikk men for mange forbindelser overbelaster routeren selv om det kanskje går noen få kbs trafikk.

Du kan jo selv justere hastigheten på upload, download og antall forbindelser og se hvilken effekt det har.

Åpner du et dosvindu (Start, kjør... CMD<enter>) så kan du f.eks pinge UIO og se effekten på nettverket ditt.

ping www.uio.no -t

Da vil du hele tiden kunne følge med hva som skjer med 'latency' når du endrer noe i Utorrent.

Lenke til kommentar

6ms er jo kjempebra. Ping er bl.a. avhengig av avstand og du bor trolig rimelig nær OSLO... Øker du opp og nedlastingen vil nok forsinkelsen øke.

Så lenge du holder den under 200ms vil nettleser etc fungere rimelig raskt vil jeg tro.

Du stopper pingtesten ved å trykke Ctrl-C eller lukke vinduet :)

EDIT: TTL er time to live som angir hvor mange hopp pingpakken maksimalt kan gjøre på internett. Det er for å unngå at den hopper omkring for lenge.

Every packet that gets sent out has a TTL field which is set to a relatively high number (ping packets get a TTL of 255). As the packet travels over the network, the TTL field gets decreased by one for each node, server, or router it passes through. When the TTL drops to 0, the packet is discarded by the router. The main purpose of this is so that a packet doesn't live forever on the network and will eventually die when it is deemed "lost." If the TTL field varies in successive pings, it could indicate that the successive reply packets are going via different routes. This could indicate that certain network routes may be experiencing problems. Packets are being sent along different paths (and not the same path each time) trying to find the quickest alternative route.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål allikevel..

Som sagt, så har jeg problemer med å streame musikk når uTorrent står på, og den skal bruke 500/40 kBps av min linje, som gjør at det skal gjennstå akkurat det samme..

Siden jeg har problemer med dette.. Hva tror du da er årsaken?

Siden det tydeligvis bare kommer når uTorrent står på, og båndbredden er begrensen, er det da KUN connections som er og kan være problemet?

Takker :)

Lenke til kommentar

Det kan tyde på at det er antall forbindelser som lager prblemet for deg. Men for all del prøv å redusere hastigheten mere for å se om du får samme problemet da.

Du burde få samme problem om du setter hastigheten til 100/10 som du får ved 500/40 om jeg ikke tar feil.

I såfall har du bekreftet at det ikke har med hastighet og linjebegrensninger med med hardware som svikter.

Du kan da gå et skritt videre og prøve uten router på samme vis.

Lenke til kommentar

1: hvis du deler en populær torrent så er det mange som vil inn til deg å hente informasjon. Hvis det blir for mange i forhold til det ruter/pc takler så har du i essens et DOS angrep som lammer nettet ditt. Eneste du kan gjøre er å sette ned antall connections og håpe at det funker :)

2: skal du streame musikk så spiller inn hastigheten din veldig liten rolle. Det ut hastigheten som teller.Vanlig mp3 ligger vel på 128-196 kbs. Jeg har ingen kunnskap om programmet du nevener, men jeg regner med at det er litt overhead der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...