Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skoleoppgave: Konsekvenser pågrunn av dataspill?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Possitive sider:

Som nevnt, man lærer språk. Mine første setninger på engelsk lærte jeg da jeg var liten og spilte Pokémon. Bruker engelsk ofte i spill, og jeg hadde garantert ikke fått 6'ere på alle tentamner om det hadde vært for spill. Jeg er faktisk mye bedre på engelsk staving enn på norsk.

Man lærer historie. Jeg har lært masse historie om 2.verdenskrig, og historie fra middelalderen gjennom spill. Et lite minus fikk jeg på prosjektet mitt på barneskolen da jeg skrev at samuraier hadde sverd på størrelse med små biler :p

Negative sider:

Man kan begynne å skrive leet og forkortelser på engelsk i prøver etc. Har ikke skjedd meg mye, men det var en gang jeg skrev "u" istedet for "you" på en engelskprøve. Læreren frika helt ut :p Blant noen kan altså det som skje i spill blandes litt inn i virkeligheten. Men det skjer ikke så ofte. Håper jeg.

Lenke til kommentar

Spill øker ikke vold i samfunnet i seg selv, men en person som er psykisk syk og spiller kan bli påvirket negativt hvis han ser noe voldelig.

Folk, som denne karen som trodde han var agent 47, leter etter en unnskyldning for å bli frikjent. Det å "late" som de har en psykisk lidelse kan gjøre at de slipper fengselsstraff.

Lenke til kommentar

Har selv en kamerat som slutta på både skolen og jobben for å være kunne være med på raid i World of Warcraft. Nå sitter han stort sett bare inne, og blir betraktet som en ødelakt person her i bygda. Tragisk når folk ikke klarer å styre sin begeistring for spill, som i dette tilfellet.

En positiv ting med spilling av FPS spill, som jeg leste i avisen for en god stund siden, er at det trener dine reflekser, og gir deg raskere reaksjonsevne f.eks. under bilkjøring!

Folk som er vandt med å spille FPS spill oppdager lettere bevegelser i omgivelsene enn de som ikke er FPS gamere.

Ellers så må jeg si at jeg personlig har tatt omtrent hele mitt engelske vokabular fra min gaming-karriere, og jeg vil påstå at alle de adventure- / hjernetrimspillene jeg har spilt opp igjennom årene har boostet min evne til å tenke logisk og forbedret min IQ (har i skrivende stund en IQ på godt over 140 :-)

Lenke til kommentar

Når det gjelder økt vold i samfunnet så kommer det vel litt ann på hva slags spill man spiller. Spill som FIFA og Tekken er jo prakt eksempler på spill som kan føre til voldsutøvelse. Da snakker jeg ikke om inneholdet i selve spillene men reaksjonen til den tapende part etter kampen. Kontroller som flyger veggimellom, gloser blir utvekslet og kanskje til og med noen knyttneveslag.

Som nevnt så fungerer spill(COD4 o.l) perfekt når man vil få ut litt aggresjon. Gitt at man da er en god spiller som knuser alle andre vel å merke. Kanskje et alternativ for alle de voldelige ektemenn/fedre vi har i vårt samfunn? Research needed!

Ellers er spill veldig lærerikt. Ta D2 for eks, det spillet lærte meg for eks fargene på forskjellige edelstener :p. Nyttig kunnskap å sitte med når man ser på "Vil du bli millionær".

Avhengighet:

WoW, D2 o.l er jo som heroin for de med en addictive personality. Men det er vel ikke akkurat en hemmelighet.

Teamplay:

Som nevnt, Lære å sammarbeide med andre i MMO guilds og FPS clans.

Nyttig å ta med seg når man skal ut i arbeidslivet senere?

Micro Skill:

Har sikkert en nytte dette også.

Lenke til kommentar

Du bør betrakte spillavhengighet som et symptom på noe annet. Ingen har et så stort behov for virkelighetsflukt uten at noe er galt ellers i livet. Den største negative konsekvensen av at folk spiller for mye blir kanskje da at et uopplyst samfunn har noe å skylde på, og slipper å fokusere på problemet. "Nei, han er ikke deprimert, han bare sitter og spiller det spillet hele dagen. Det er ikke alle som er like sterke".

I ekstreme enkelttilfeller kan kanskje spill være en utløsende faktor i voldshandlinger, men ikke i større grad enn alle andre kulturuttrykk har muligheten til å være det. Når det er flere ustabile attenåringer som lar seg inspirere av CS og meier ned klassekameratene sine enn det er kultiverte gamlinger som blir revet med av Hieronymus Bosch, går det fint an å forklare det uten større anstrengelse.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Økt vold i samfunnet(?)

Nå er det vel som en annen nevner her, bevist at volden blandt yngre har sunket etter at Nintendo slapp NES. Det er jo klart, vi finner ofte saker i media der det står - "Mann spilte Battlefield2 bare timer før han drepte 5 personer brutalt". Ja, greit, han spilte et spill, men han kan da ha røyket, spist kebab, sett på nyhetene o.l saker også. Problemet er at det er veldig lett å legge skylda på noe så enkelt som dataspill.

Mye bruk av tid/avhengighet (?)

Dette er et problem for et fåtall vil nå jeg si. Nå er det vel 11millioner folk som spiller "World of Warcraft", og vi leser til tider om folk som slutter på jobb, skole etc for å spille. Men dette er fortsatt bare en veldig liten andel av de som spiller. Jeg har selv spilt spill som bl.a World of Warcraft, Call of Duty, Counter-Strike osv. Men har aldri funnet noe problem i å bruke tid på jobb, skole, sosialt liv, og slik tror jeg de fleste føler det også. Bruk spilling til den dødtiden du har til overs.

Det går jo så absolutt å spille spill som er sosiale også. Ta for eksempel Guitar Hero og Singstar. Funker great på vorspiel.

Hva får man ut av spill?

Mange som spiller MMO spill opplever å få økt engelsspråklige kunnskaper, ettersom mye av tiden "online" blir brukt til å prate med guild/klan medlemmer.

Og la oss si at du er "raidleader" i et MMO spill, det er en erfaring du så absolutt kan ta med deg videre i livet. Jeg vil ikke tro at det er lett å få 10-20 totalt ukjente personer til å holde fokus i et par timer.

Også har vi jo den klassiske øye-hånd kordinasjonen.

Selvfølgelig finnes det jo også en haugevis med historiske spill, som er utrolig lærerike.

Tips til trådstarter

Nå er det veldig lett å se på de negative sidene av spill, men du må huske å se på de positive sidene også. Drøft begge sider av saken, og kom fram til din egen konklusjon.

Har du erfaring fra spill selv, bruk litt av det du selv opplevde i teksten.

Ta for guds skyld tid til å finne "riktig" fakta, ikke bruk alt crappet du finner på dagbladet.

Lenke til kommentar
- Økt vold i samfunnet(?)

Har vi noen konkrete bevis på dette? Jeg syns dette punktet er bullshit. Mennesker skaper vold, ikke spillene.

Jeg sa konsekvenser, vi har ikke bevis nå, men vem vet om 10år? Elektroniske spill er fortsatt for nytt for å oppdage noen konsekvenser av de. Selv tror jeg absolutt ikke de kommer til å gjøre samfunnet voldeligere, en det er en grei ting å drøfte ettersom som mange mener det er slik.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Har vi noen konkrete bevis på dette? Jeg syns dette punktet er bullshit. Mennesker skaper vold, ikke spillene.

Jeg sa konsekvenser, vi har ikke bevis nå, men vem vet om 10år? Elektroniske spill er fortsatt for nytt for å oppdage noen konsekvenser av de. Selv tror jeg absolutt ikke de kommer til å gjøre samfunnet voldeligere, en det er en grei ting å drøfte ettersom som mange mener det er slik.

Jeg mener heller at det er spill som hindrer at vold kommer ut i samfunnet. Hvis noen vil ta en massakre og gjør det i spillet istedenfor i RL er det greit, men hvis han gjør det i virkeligheten er det han som er gal, ikke spillet.

Lenke til kommentar

Jeg mener heller at det er spill som hindrer at vold kommer ut i samfunnet. Hvis noen vil ta en massakre og gjør det i spillet istedenfor i RL er det greit, men hvis han gjør det i virkeligheten er det han som er gal, ikke spillet.

Okey, men det er folk som mener annerledes også, derfor er det greit å ha ting å skrive ifra begge sidene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...