Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skoleoppgave: Konsekvenser pågrunn av dataspill?


Anbefalte innlegg

Har en skoleoppgave å skrive om konsekvenser av spill (både positive og negative)

 

Noen som har forslag? Har selv kommet opp med:

 

- Økt vold i samfunnet(?)

- Mye bruk av tid/avhengighet (?)

- Kulturell utveksling (?)

- Økende salg, komersiell suksess, større i media (kan dette være en konsekvens av at flere folk spiller idag?)

 

 

Gjerne diskuter og drøft, trenger litt idemyldring :)

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en skoleoppgave å skrive om konsekvenser av spill (både positive og negative)

 

Noen som har forslag? Har selv kommet opp med:

 

- Økt vold i samfunnet(?)

- Mye bruk av tid/avhengighet (?)

- Kulturell uveksling (?)

- Økende salg, komersiell suksess, større i media (kan dette være en konsekvens av at flere folk spiller idag?)

 

 

Gjerne diskuter og drøft, trenger litt idemyldring :)

 

Økte språkkunnskaper er et godt eksempel ja. Annet kan være;

 

- Interaktivt medie som en lærer av (I skolesammenheng, men også fritid). Historisk lærerikt, mange spill har en historie med røtter i virkeligheten som en kan ta lærdom av. Rome: Total War, Buzz.. til og med Medal of Honor hadde mye fakta i seg.

- Sosialt (Rock Band, GH, Buzz og Singstar)

- I enkelte tilfeller forbedret reaksjonstid og hurtig avjørelser i snartenkte "situasjoner".

Lenke til kommentar

- Økt vold i samfunnet : Nei, hvordan kan man utøve vold når man sitter foran skjermen? :)

Hvis man trekker spill inn i dette så må man ta med filmer og alt annet hvor vold blir hyppig brukt, men pressen skal alltid ha det til at spill er simulatorer som hjelper folk med trening i alt fra terrorangrep til skolemassakre.

 

- Mye bruk av tid/avhengighet : Ja enkelt og greit, når det begynner å gå utover helsa begynner det å bli skummelt.

 

- Kulturell uveksling : På Lan, Messer og andre slike stevner er det helt klart, men når man spiller over nettet hjemmefra med fremmede folk så blir vel det eneste man lærer og utveksler er hvordan man banner på et annet språk :D

 

- Økende salg, komersiell suksess, større i media (kan dette være en konsekvens av at flere folk spiller idag?) : Flere og flere folk spiller, dessverre (i min mening) fører det til at det kommer en del spill som er søppel og som faktisk blir kjøpt fordi folk ikke vet bedre. *Host*EA*Host*

 

Piratkopiering har fått en del oppmerksomhet og det som har gjort det mulig er pcen, mange utvikler spill til spillkonsoller for å komme på en platform hvor inntektene mer eller mindre er sikret og man når frem mainstream markedet. Jeg ønsker å få tak i spill både til pc og konsoll, men det kan hende at i fremtiden vil man kun ha konsollspill og pcspill som krever autentisering over nettet for å brukes. Selvfølgelig lager noen en crack på pc og flere utviklere hopper over til konsoll.

 

Edit: Selv vil jeg si at minst 90% av min English kommer fra da jeg spilte kommandolinje baserte spill.

Endret av PetriZide
Lenke til kommentar

Kommer litt an på hvilke spill det er snakk om, men ser både positive og negative sider.

 

Økt vold i samfunnet? Kansje, sannsynligheten er liten for deg og meg, men det finnes mange ulike mennesker der ute som reagerer forskjellig på ting de opplever.

 

Avhengighet forekommer jo veldig ofte, jeg har selv vært det mange ganger. Man blir som regel lei og det går over, var veldig avhengig av ett mmo for 6 - 7 år tilbake. Brukte mange timer daglig, følte ikke jeg fikk gjort noe fornuftig i spillet om jeg ikke brukte ett minimum av 4 - 5 timer om gangen. Men, jeg hadde bare meg selv å tenke på, jeg var i jobb og prøvde å ikke la spillingen gå utover det, noe jeg greide relativt bra.

 

Jeg kan ærlig si at jeg ikke angrer på de åra jeg brukte der, har møtt venner jeg fremdeles har kontakt med fra både inn og utland. Skal til USA på reuinion med det gamle guildet mitt til våren. Hadde gjort det igjen om jeg hadde fått muligheten.

 

Engelsken min har antakeligvis blitt 10x bedre enn det den var, både skriftlig og muntlig. Dette har jeg fått god bruk for i mitt daglige arbeid. Men bortsett fra det har jeg vell egentlig ikke personlig fått noe mer utav det.

 

Dette er bare personlige meninger og erfaringer, generelt har jeg opplevd det å være aktivt i de fleste spillmiljøer som noe positivt.

Lenke til kommentar

Negative sider er ikke nevnt så mye her...

Redusert kroppsmotorikk er en gjenganger hos barn idag. De mangler balanse, kroppstyrke, evnen til å skade seg osv.. De lever i et overbeskyttet samfunn der farlige leker blir fjernet fra lekeplasser og aktiv lek er erstattet med NintendoDS og playstation. Selvfølgelig noe å ta med i oppgaven.

Men de er racere på mobilen da!

Lenke til kommentar

Nokre tankar om ting som har blitt nemnt:

 

Auka vald i samfunnet

 

Dette er eit skikkeleg ormebol, der du vil finne mange sterke og motstridande meiningar. Eg vil råde deg til å passe deg for dei meir bastante påstandane på begge sider. Der er ikkje noko skikkeleg grunnlag for å seie mykje sikkert om korleis vald i spel og andre media påverkar samfunnet. Sjølv trur eg alt vi ser og opplev har ein innverknad på oss, men kor sterkt og korleis er veldig vanskeleg å seie. Berre for å slenge ut nokre moglegheiter for påvirkning:

* "Avstumping", ein venner seg til valdelege inntrykk og blir mindre følsom.

* Assosiasjon, ein byrjer å assosiere vald til positive opplevingar.

* Læring, bruk av våpen, valdsutøving. Bør strengt teke barn vite ting som at ei hagle er mest effektiv på nært hald? Bør eg vite det?

* Oppførselsmønster. I dei fleste spel ser vald ut til å vere standardløysinga på konflikter. Kan dette påverke vår måte å tenke på?

 

Dette var ting som går litt generelt på alle. I tillegg er det av og til snakk om at vald i spel kan ha forsterkande eller utløysande effekt for ustabile menneske som begår grove valdshandlingar. Kor rèellt trur du det er? Ville desse personane ha gjort det samme om vi ikkje hadde valdelege spel/filmar/TV-sendingar? Ville dei ha vore mindre valdelege? Ville dei hatt mindre farlege kunnskapar?

 

 

Bruk av tid/avhengigheit

 

Det er ingen tvil om at enkelte individ har fått store problem på grunn av speleavhengigheit. Generelt for samfunnet, kan ein spørje om spel i for stor grad erstattar fysisk aktivitet, og har ein negativ effekt på helsa til folk.

 

 

Kulturell utveksling

 

Spel kan vere ei kulturell uttrykksform, akkurat som film, musikk og litteratur. At det foregår ein god del utveksling er det vel heller ingen tvil om. For å ta eit døme, driv eg for tida og lærar meg ein melodi på pianoet av den japanske komponisten Nobuo Uematsu. Eg ville neppe ha kjent til arbeidet hans om det ikkje var for Final Fantasy-spela. Ein annan ting er kanskje at ein får ei felles kulturarv, som òg strekker seg over landegrenser. Når eg ser på videoane til Angry Video Game Nerd, ser eg at spela som han vaks opp med, var mykje dei samme som eg vaks opp med. Dette er noko vi har til felles, sjølv om han er amerikanar, og eg er norsk.

 

 

Læring

 

Ein kan heilt sikkert lære ting av spel. Spel som Civilization, Colonization, Caesar og Pharaoh kan lære deg ein del om historie. Sportsspel kan lære deg ting om sportane dei handlar om. Bridge builder og andre fysikk-baserte spel kan bidra til auka forståing for naturvitskap. Moglegheitene er mange. Ein kan sikkert òg lære språk, sjølv om eg ikkje er overbevist om at å spele WoW og CS vil gjere nokon til dyktige engelsk-brukarar. Då er kanskje bøker og magasin meir oppbyggande. Når det gjeld det norske språket, er eg generelt lite imponert over nivået folk flest ligg på. Kan påverknad frå engelsk språk vere ein medverkande årsak til at nivået er so lågt?

 

 

Sånn, der har du ein haug med tankar. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Få med at mengden påvirkning kommer an på personen som spiller. I dag er det en tendens at om noen har gjort noe galt, og har spilt videospill, er det en selvfølge at det er videospillet som har skylden, hvilket blir helt feil.

I tillegg; at én person etterlignet et drap fra et videospill betyr ikke at videospill er et onde. Hvor mange prosent er det, liksom? Og hvor mange dør av røyk, alkohol eller fotball, for den saks skyld?

fox news on mass effect sex debate

Lenke til kommentar

En annen konsekvens vi ikke kan komme bort fra, er den enorme tiden mange legger ned i spill. Er selv admin i et større utenlandsk tekstbasert nettspill hvor det lønner seg å være en nolifer for å være i stand til å angripe andre mens de sover \ er på jobb osv. Der er det mange spillere helt ned i 12 \ 13 årsalderen som skulker skole, jobb og venner osv kun for å kunne spille hele natten og dagen. Dette går selvfølgelig utover det sosiale men også utdannelsen og karrieren. I Danmark var det tilogmed en som ble skutt i hodet (han klarte seg heldigvis, men mista nesen) mens han spilte, så at det er liten tvil om at spill kan få sinnene i kok hos mange. Som admin har jeg selv fått en rekke drapstrusler over små bagateller.

 

På den positive siden er mange spill sosiale og bygger på samarbeid, og "mitt" spill har ført til at jeg har lært meg å skrive dansk, samt gitt meg mange danske venner.

Lenke til kommentar

Man kan lære veldig mye av spill.

 

* Språk er nevnt, men det gjelder i alle spill. Alle kan lære et språk på skolen, men den eneste måten å huske det ved å aktivt bruke det. Jeg hadde tysk på gymnaset for mange år siden og gjorde det svært bra, men jeg har ikke brukt språket siden den gang og husker ingenting nå. Engelsk bruker jeg daglig, så det både skriver og snakker jeg flytende.

 

* Koordinering av hender, finger og øyne er viktig å få med. Når du spillet for eksempel et FPS har du ikke tid til å se ned på hendene for å vite hva du skal trykke eller hvordan du skal bevege hånden. Alt er nødt til å gå helt automatisk. Det samme gjelder i for eksempel Guitar Hero. Når notene kommer nedover skjermen har du ikke tid til å se på fingrene for å vite hvilken finger som skal trykke på hvilken knapp.

 

* Bilspill lærer deg veldig mye hvordan en bil oppfører seg og kan gjøre deg til en bedre sjåfør. Om det er noe så banalt som å kjøre rundt på en lukket bane i Gran Turismo eller stjele en politibil i GTA har ikke så mye å si. Fysikken er naturligvis forskjellig fra spill til spill og fra virkeligheten, men en bil er en bil. Kjører du for raskt og prøver å svinge vil bilen begynne å skli, en bil trenger tid på seg for å bremse ned og stoppe og så videre. Selv om du bare "tullkjører" i et spill lærer du hvordan en bil oppfører seg.

 

* Adventurespill lærer deg å tenke. Det høres teit ut, men tenk etter. Du sitter med et problem og ser på tingene du har foran deg. Hva gjør du nå? Hvordan kan de tingene du har løse problemet? Du gjør svært mye slikt i virkeligheten om du tenker etter, selv om du ikke tenker etter.

 

* Og for den saks skyld, la oss si du har hatt en dårlig dag på jobben eller skola, så hva gjør du? Starter et spill og tar aggressjonen ut over de stakkars folkene der. Du blir i bedre humør og verden er tryggere en dag til. På det viset kan spill faktisk føre til mindre vold i samfunnet. Mange av "verstingene" når det gjelder blind vold er folk som aldri har rørt et dataspill noensinne.

 

Selvsagt har spill en del negative sider også, men de har mange bra sider også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...