Brukerkonto inaktiv Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Slettet av brukeren... Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Lenovo skal være en Business maskin, og da sier det seg selv, ingen smarte bedrifter gidder å ha Linux på sine maskiner. Jeg har da Linux på min business maskin... og hva kan du si om det.. er jeg dum da ... eller ? HVorfor kan ikke linux brukes på en bedrifts pc.. ? Om du er dum, vil jeg ikke si (det er dine ord). Men de fleste bedrifter og organisasjoner velger å ikke bruke Lunix per idag. Årsakene er nok mange, men de fleste vil ikke spare en tusen lapp i innkjøp av OS, og deretter bruke mange timer ( og når du driver business, time is money) til å vedlikeholde/oppdatere et halvferdig OS uten noe særlig support og servise. Endret 16. september 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Om du er dum, vil jeg ikke si (det er dine ord). Men de fleste bedrifter og organisasjoner velger å ikke bruke Lunix per idag. Årsakene er nok mange, men de fleste vil ikke spare en tusen lapp i innkjøp av OS, og deretter bruke mange timer ( og når du driver business, time is money) til å vedlikeholde/oppdatere et halvferdig OS uten noe særlig support og servise. Mange feil i dette innlegget - Ingen bedrifter bruker Lunix. Lunix er et alternativt OS for Commodore 64, som nok blir litt sært for bedriftsmarkedet. GNU/Linux derimot - Det følger ikke med servise til Windows heller. Skal du ha noe billig servise kan du kjøpe på f.eks. IKEA. - GNU/Linux er enklere å vedlikeholde enn Windows. Noen er kanskje ikke smarte nok til å greie å installere det, men når det først er installert bare durer det og går i årevis. Endret 16. september 2008 av Langbein Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Om du er dum, vil jeg ikke si (det er dine ord). Men de fleste bedrifter og organisasjoner velger å ikke bruke Lunix per idag. Årsakene er nok mange, men de fleste vil ikke spare en tusen lapp i innkjøp av OS, og deretter bruke mange timer ( og når du driver business, time is money) til å vedlikeholde/oppdatere et halvferdig OS uten noe særlig support og servise. Enig med deg Sam, Lunix er ikke klar for bruk for massene og heller ikke klar for bruk hos bedrifter. Linux er definitivt det. Jeg hadde større problemer med å skifte fra IE6 til IE7 en å skifte fra xp til en Linux distro. Å vedlikeholde og oppdatere programemr i en linux distro er da betydelig enklere en å gjøre det samme i windows. Folk som meg, som er enkle i hodet og ikke vil plages med OS, velger Linux. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Om du er dum, vil jeg ikke si (det er dine ord). Men de fleste bedrifter og organisasjoner velger å ikke bruke Lunix per idag. Årsakene er nok mange, men de fleste vil ikke spare en tusen lapp i innkjøp av OS, og deretter bruke mange timer ( og når du driver business, time is money) til å vedlikeholde/oppdatere et halvferdig OS uten noe særlig support og servise. Mange feil i dette innlegget - Ingen bedrifter bruker Lunix. Lunix er et alternativt OS for Commodore 64, som nok blir litt sært for bedriftsmarkedet. GNU/Linux derimot - Det følger ikke med servise til Windows heller. Skal du ha noe billig servise kan du kjøpe på f.eks. IKEA. - GNU/Linux er enklere å vedlikeholde enn Windows. Noen er kanskje ikke smarte nok til å greie å installere det, men når det først er installert er bare durer det og går i årevis. ja, ja, jeg har hørt at både Statoil, Hydro, Norges Bank, og ikke snakk om NASDAQ og Dow Jones kommer til å bruke GNU/Linux snart Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Fruktkake: Det er enkelte produsenter som ikke støtter/har støtte i linux - driverproblemer er ikke ukjent i Vista. Fruktkake: Som vanlig slenger du inn enkeltlinjer - driverproblematikken er for en stor del en myte Det meste jeg hører når folk i klassen installerer Linux er at noe ikke funker. Faktisk drepte Kubuntu skjermkortet til en helt fin og relativt ny bærbar PC til en kompis. Det alltid noe som ikke funker skikkelig med drivere. Den registrerer aldri tilbake-knappen på de forskjellige datamusene mine, selv 4-5 år etter lansering. Vista-drivere er ganske stabile nå, jeg vil heller si at manglende Vista-drivere er en myte (med untak av rett etter lansering). Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Fruktkake: Tråden handler primært om Lenovo, og der er det jevnt over god støtte. Thinkpad ser ut til å være populære blant linux-folk, selv om jeg ikke har selv. Her har man linux-støtte ut av boksen selv for eksotiske ting som fingerprint-scanner. Ellers kan andre laptoper være mer kranglete, så det er aldri dumt å sjekke på forhånd om maskinen egner seg til å kjøre linux problemfritt. Ofte får man hva man betaler for. Man kjøper ikke billigste drittmaskinen på Elkjøp om man ønsker å bruke MacOS X heller Stasjonære PCer er forøvrig langt enklere. Selv har jeg en rekke PCer hjemme og det er bare å smekke linux inn på alle uten en eneste kommando i terminal, eller å plundre med en eneste driver. Faktisk er det mye mer styr med Windows, bla. fordi det er mer plunder med SATA-drivere og slikt. Endret 16. september 2008 av Langbein Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Forståelig at folk ikke vil ha nisjeprodukter. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Slettet av brukeren... Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) ja, ja, jeg har hørt at både Statoil, Hydro, Norges Bank, og ikke snakk om NASDAQ og Dow Jones kommer til å bruke GNU/Linux snart Eh, jeg håper virkelig ikke dette er forsøk på en spøk. Statoil kjører allerede Linux over hele fjøla. Red Hat scores another Linux victory New York Stock Exchange planlegger å gjøre mer Linux: NYSE places buy on Linux MS basert børs krasjer og ligger nede i 6 timer: London Stock Exchange suffers .NET crash EDIT: ser det har blitt sagt allerede men Endret 16. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Fruktkake: Tråden handler primært om Lenovo, og der er det jevnt over god støtte. Thinkpad ser ut til å være populære blant linux-folk, selv om jeg ikke har selv. Her har man linux-støtte ut av boksen selv for eksotiske ting som fingerprint-scanner. Ellers kan andre laptoper være mer kranglete, så det er aldri dumt å sjekke på forhånd om maskinen egner seg til å kjøre linux problemfritt. Ofte får man hva man betaler for. Man kjøper ikke billigste drittmaskinen på Elkjøp om man ønsker å bruke MacOS X heller Stasjonære PCer er forøvrig langt enklere. Selv har jeg en rekke PCer hjemme og det er bare å smekke linux inn på alle uten en eneste kommando i terminal, eller å plundre med en eneste driver. Faktisk er det mye mer styr med Windows, bla. fordi det er mer plunder med SATA-drivere og slikt. Enig. Dette har sklidd ut hvis Lenovo har god støtte. Men man kan ikke stoppe en off topic-diskusjon, da "vinner" den med siste ordet. Det trenger vi en moderator til. Det fungerer som ofte ganske godt ved første installasjon, ja. Jeg synes det er småting som ikke fungerer nå og da etter installasjonen. Noen ganger fungerer ikke lyden. Skjermkortdriverne har ikke mye å si i Linux uansett siden man knapt spiller der. Å emulere Windows-spill (eller ikke emulere, hva du vil) synes jeg er en spøk. Men de fleste bedrifter og organisasjoner velger å ikke bruke Lunix per idag. Årsakene er nok mange, men de fleste vil ikke spare en tusen lapp i innkjøp av OS, og deretter bruke mange timer ( og når du driver business, time is money) til å vedlikeholde/oppdatere et halvferdig OS uten noe særlig support og servise.Det er helt åpenbart at du ikke har forstått. Det handler ikke om tusenlappen, men om å administrere mange maskiner så effektivt som mulig. Effektivt innebærer økonomi, driftssikkerhet og at brukerne får gjort det de faktisk skal gjøre. Har du hørt om Citrix? ja, ja, jeg har hørt at både Statoil, Hydro, Norges Bank, og ikke snakk om NASDAQ og Dow Jones kommer til å bruke GNU/Linux snart Ehh... Nasdaq og Dow Jones bruker vel begge Linux. Både Statoil/Hydro og f.eks Statens kartverk har kraftige løsninger som omfatter kart (3d/seismikk/topografi/nautiske). Såvidt jeg kjenner til bygger flere av løsningene på Linux. Værre er det med LSE (London Stock Exchange) som fikk meltdown på sine Windowsserver 2003 og .net løsninger og mistet nesten en hel dags trading (ca 7t). Dette var første handledag etter en av de største emisjonene i verden. Det ble vel garantert noe slikt som 70 år mtbf på det systemet... Det meste jeg hører når folk i klassen installerer Linux er at noe ikke funker. Faktisk drepte Kubuntu skjermkortet til en helt fin og relativt ny bærbar PC til en kompis. Det alltid noe som ikke funker skikkelig med drivere. Den registrerer aldri tilbake-knappen på de forskjellige datamusene mine, selv 4-5 år etter lansering. Vista-drivere er ganske stabile nå, jeg vil heller si at manglende Vista-drivere er en myte (med untak av rett etter lansering). Jeg har sett at du har brukt "Kubuntu dreper skjermkort" før. I min familie har vi hatt 4 maskiner hvor blant annet skjermkort har tatt kvelden. Min kjører Linux - resten har byttet til OSX. Det er usannsynlig at dette har noe med Kubuntu å gjøre. Godt å se at Vista-drivere er "Ganske Stabile" - Mine Linuxdrivere ER stabile - kanskje dette vil bli status for Vista også ...en gang. Jeg har også sett deg klage over datamusene dine. Jeg har 3 løsninger på min ThinkPad - "den lille røde", "pad'en" og en Logitech VX mus. Jeg har programmert alle knappene akkurat slik jeg ønsker på musen. Det skulle ikke forundre meg om du ikke har satt opp compiz skikkelig.... Forståelig at folk ikke vil ha nisjeprodukter.Hehe... Nettopp - Der ryker Apple med OSX og MacBooks gitt..... Rettelse: Vista-drivere er helt stabile hvis du må kverulere sånn. Jeg kommer til å bruke det døde skjermkortet ganske mye. Jeg vil ikke tro det er tilfeldig at det ryker rett etter en Kubuntu-installasjon under en omstart. Knappen burde ha fungert ut av boksen, jeg har sett smått på instillingene for mus og sånt uten å finne noe. Selvfølgelig kan jeg bare endre en config-fil eller noe men dette gidder jeg ikke. Lenke til kommentar
idos Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Fikk bare så lyst til å sitere litt herfra.. Microsoft's products should be at the bottom of your list. Unix, mainframes, and, yes Linux, are far, far better for companies that need fast and reliable computing. Kanskje jeg ikke er dum likevel.. . Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Norges bank: http://uptime.netcraft.com/up/graph/?host=www.norges-bank.no Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Hva har Linux-servere i denne diskusjonen å gjøre? Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Og for dere som lurer, nei jeg har ingen ting imot Linux-servere. Når jeg får valget om min serverløsning for webhosting skal være Linux eller Windows-basert velger jeg Linux da det funker fint for meg som en kunde.[/url] Endret 16. september 2008 av Fruktkake Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Neivel, da har jeg ingen grunn til å klage på at jeg må inn i config-filer for å legge til mount-punkter og chown for å endre rettigheter. Poenget var at i Windows har jeg aldri behøvd å konfigurere noe. Jeg retter min tillit til folk som jobber med å lage skjermkort-drivere, ikke noe annet. Ytterligere Linux-flaming: Fikk et strømbrudd for noen dager siden. Nå nekter den eksterne harddisken å mounte siden jeg mangler tillatelse til det. Prøv å forklar det til en kunde. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Neivel, da har jeg ingen grunn til å klage på at jeg må inn i config-filer for å legge til mount-punkter og chown for å endre rettigheter. Poenget var at i Windows har jeg aldri behøvd å konfigurere noe. Du må da ikke inn i config eller terminal for å endre verken eierskap, filrettigheter eller montering ved oppstart. Nautilus har verktøy for de to første, og mange distroer har GUI verktøy for å endre fstab. I Linux er det du som bestemmer, i Windows bestemmer systemet i stor grad for deg. At noen foretrekker det siste er greit, men du har da vel ikke noe problem med å forstå at enkelte liker fleksibiliteten Linux tilbyr? Endret 16. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Det har jeg ikke. Men vi diskuterer dette hele i hver gang, når Ola ikke trenger den fleksibiliteten. Ubuntu har så vidt jeg ikke vet ikke et verktøy for det. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 her ------> . <------- setter vi punktum for krangling om hvilket OS er best og tilsvarende tullball. (Med mindre man ønsker en liten ferie) (PS! Denne posten skal ikke kommenteres. Send PM i stedet) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Å levere maskiner uten OS for valgfrihetens skyld er en dårlig idé. Hemmeligheten bak PC'enes suksess er at de er blitt konsumentprodukter, og da må det være plug-and-play, i ordets fundamentale betydning, nemlig å koble til strømmen og begynne å jobbe. Når jeg kjøper bil - entend den er bensin eller diesel - forventer jeg å kunne sette meg inn og kjøre fra bilforretningen. Sånn bør ikke PC'ene være anderledes enn en TV, første gang du slår den på så finner den alle kanalene og så er den klar til bruk. For en gangs skyld er jeg uenig med TWA, og det skjer sånn ca hvert skuddår. Jeg ser egentlig ikke noe poeng i å selge maskiner med Linux ferdiginstallert (med unntak av systemer som ikke fungerer særlig bra med Windows - det finnes det og). Derimot synes jeg det er skammelig å selge maskiner man ikke får kjøpt uten OS. Egentlig synes jeg det burde vært forbudt. Det er absurd at man må betale for et tredjeparts operativsystem man ikke har noen interesse av å bruke. Hadde det vært noe som helst annet enn PC-utstyr hadde det blitt ramaskrik i Norge. Forbrukermyndighetene hadde hoppet på saken på flekken. Når det gjelder sammenligningen med bil og motor som enkelte har gjort holder det ikke vann i det hele tatt. Bilprodusenter produserer som regel sine egne motorer, evt. outsourcer jobben til et firma som produserer en motor utelukkende fra dem. Om sammenligningen skulle holdt mål måtte det vært slik at alle bilprodusentene leverte bilene sine med generiske motorer fra DetStoreMotorMonopolet Inc. Og at motorene var generiske og fungerte med alle biler. Om man ville velge en motor produsert av et annet firma enn DSMM måtte man værsågod kjøpe bilen med DSMM motor og erstatte motoren selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå