Nenro Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Mange religiøse hevder at det faktum at nesten alle mennesker tror på en gud, tyder på at det faktisk gjør det. For meg virker ikke dette mer logisk enn å dra slutningen at jorda tidligere var flat basert på det faktum at mange mennesker trodde jorda var flat for 10 000 år siden. Akkurat som fysiske og personlige egenskaper, er (disposisjoner for) tanker og ideer utsatt for naturlig utvalg. Å tro på et liv etter døden og at det er en høyere makt som styrer verden, har utvilsomt hatt positive effekter på våre forfedre, og dette har økt overlevelsesevnen deres. I dagens opplyste samfunn tror jeg ikke lenger slike overbevisninger vil øke overlevelsessjansen. I hvert fall ikke spesifikke overbevisninger som strider mot vitenskapen (deriblant Kristendom). Jeg tror derfor Kristendommen mer eller mindre vil utryddes i Vesten i løpet av et par hundre år. Hva tror dere? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Mange religiøse hevder at det faktum at nesten alle mennesker tror på en gud, tyder på at det faktisk gjør det. For meg virker ikke dette mer logisk enn å dra slutningen at jorda tidligere var flat basert på det faktum at mange mennesker trodde jorda var flat for 10 000 år siden. Akkurat som fysiske og personlige egenskaper, er (disposisjoner for) tanker og ideer utsatt for naturlig utvalg. Å tro på et liv etter døden og at det er en høyere makt som styrer verden, har utvilsomt hatt positive effekter på våre forfedre, og dette har økt overlevelsesevnen deres. I dagens opplyste samfunn tror jeg ikke lenger slike overbevisninger vil øke overlevelsessjansen. I hvert fall ikke spesifikke overbevisninger som strider mot vitenskapen (deriblant Kristendom). Jeg tror derfor Kristendommen mer eller mindre vil utryddes i Vesten i løpet av et par hundre år. Hva tror dere? Jeg tror det. Helt borte blir nok ikke kristendommen, andre "religioner" kommer til, men disse "religionene" har muligens evolusjon som utgangs punkt og er derfor ikke så dogmatisk og vranglærende som kristendommen, eller en annen av de "store" religionene vi har i dag. Utdannelse og opplysning er det som tar livet av religion. Med utdannesle og opplysning kommer evnen til å tenke kritisk og logisk og da er religion, som ikke er bassert på noen av delene, lett å luke vekk. Så får vi se om vi mennesker er smarte nok til å la være å "hoppe" på nye religioner i årene som kommer... Personlig håper jeg de religionene som eksisterer i dag blir de siste i rekken av de tusner av fordummende tanke fengsler vi har trodd på oppover i tiden. Religion er i ytterste konsekvens destruktiv og ødeleggende, det fordrer ikke til videre søken da de fleste religioner har alle "svarene", og i så måte er det ganske fasinerende å tenke på at vi antagelig hadde landet på månen på midten av 1800 tallet, kanskje til og med før, hvis vi ikke hadde ligget under for kristendommens idiotiske dogmer, som effektivt kvalte alt som var av kreativitet og fremskritt i frykt for at noen skulle snuble over sannheten om at gud ikke fantes allikevel... Vanskelig å si hva som vil skje om hundre år, for mennesker er ikke rasjonelle, noe kreasjonister og lignende er gode bevis for. De skal putte gud inn i alt vitenskapen har funnet ut uten annen grunn enn at de er skikkelig gudskåte... Slitsomt og tidkrevende blir det å overbevise religiøse peanøtt hjerner om at det er helt trygt å dra gud ut av den ligningen og heller putte gud inn igjen når vi finner bevis for at han er der, men det er mulig. Selv ikke de kan argumentere på et så håpløst grunnlag uten å svelge en solid dose med løgnaktig propaganda, men det er mulig. Tror jeg Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 I dagens opplyste samfunn tror jeg ikke lenger slike overbevisninger vil øke overlevelsessjansen. I hvert fall ikke spesifikke overbevisninger som strider mot vitenskapen (deriblant Kristendom). Jeg tror derfor Kristendommen mer eller mindre vil utryddes i Vesten i løpet av et par hundre år. Hva tror dere? Hmm.. jeg er ikke så sikker. Jeg tror en del mennesker, selv i dagens opplyste samfunn, har behov for å tro på noe mer... har behov for å tro på et evig liv (f.eks) for å finne mening i tilværelsen, for at livet deres skal være "levelig". Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Benekter alle kristne evolusjon og vitenskap? Er alle kristne uutdannede fjols? Edit: Evolusjon gjelder ikke tro og livssyn. Det ligger ikke i gener. Det blir lært bort. Så lenge noen vil tro på Gud, vil folk tro på Gud. Endret 16. september 2008 av Mynotir Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Benekter alle kristne evolusjon og vitenskap? Er alle kristne uutdannede fjols? Edit: Evolusjon gjelder ikke tro og livssyn. Det ligger ikke i gener. Det blir lært bort. Så lenge noen vil tro på Gud, vil folk tro på Gud. Så vidt jeg har forstått det, ligger lysten til å tro i genene våre og bare kunnskap om hvordan ting virkelig er kan hemme denne lysten. Det er derfor man kan se en sammenheng mellom utdannelses-nivå og religiøsitet. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Benekter alle kristne evolusjon og vitenskap? Er alle kristne uutdannede fjols? Edit: Evolusjon gjelder ikke tro og livssyn. Det ligger ikke i gener. Det blir lært bort. Så lenge noen vil tro på Gud, vil folk tro på Gud. Så vidt jeg har forstått det, ligger lysten til å tro i genene våre og bare kunnskap om hvordan ting virkelig er kan hemme denne lysten. Det er derfor man kan se en sammenheng mellom utdannelses-nivå og religiøsitet. Det er vel ikke helt bevist, og de som står bak det mener også at det ikke er en avgjørende faktor? Religiøse får uansett minst like mye avkom som ikke-religiøse. Jeg tror ikke majoriteten av religiøse har lavere overlevelsesevne i dagens samfunn. Man sier jo at vestens medisin o.l hemmer evolusjonen. Lenke til kommentar
Kristiiin Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Kristendommen kan godt tenkes bli utryddet av evolusjonen. "Men vi tror så sterkt at vi aldri kommer til å gi slipp på Kristendommen" vil noen gjøker si, men jeg sier da tilbake; hva med norrøn mytologi? Før i tiden trodde så og si de fleste på Odin, Balder og Loke osv, men de kom til vettet, og gav opp troen. De trodde sikkert like sterkt som dere kristne, correct me if I'm wrong? Ser dere en parallell? Lenke til kommentar
Nenro Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Jeg tror en del mennesker, selv i dagens opplyste samfunn, har behov for å tro på noe mer... har behov for å tro på et evig liv (f.eks) for å finne mening i tilværelsen, for at livet deres skal være "levelig". Definitivt, men poenget mitt er at disse vil bli færre og færre. Lenke til kommentar
holar Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Kristendommen kan godt tenkes bli utryddet av evolusjonen. "Men vi tror så sterkt at vi aldri kommer til å gi slipp på Kristendommen" vil noen gjøker si, men jeg sier da tilbake; hva med norrøn mytologi? Før i tiden trodde så og si de fleste på Odin, Balder og Loke osv, men de kom til vettet, og gav opp troen. De trodde sikkert like sterkt som dere kristne, correct me if I'm wrong? Ser dere en parallell? Den norrøne troen ble desimert og gikk under jorden pga trusselen om å miste liv og helse fra de kristne. En annen interessant paralell vi kan se på, er Sovjetunionen. Religion var forbudt, og du ble forfulgt av staten. Dette er almen viten. Selv etter 60 år fantes det mange kristne i det gamle Sovjetunionen. Nå eksisterer ikke Sovjet lenger, men de kristne er der. Jeg tror det vil være vanskelig å fjerne en religion helt. Det er ikke så enkelt som at 2 + 2 = 4. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Kristendom og evolusjon er gamle venner og allierte. Religion evolverer det òg. Begrepet kristendom kommer til å henge igjen en god stund, men det betyr ikke på langt nær det samme i dag som det gjorde for tusen år siden. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Menneskets problem er at de søker mening på steder de ikke vil finne det. Hvis evolusjonen fjerner dette behovet, så kanskje. Men da snakker vi nok ikke mennesker lenger, og vi er på et stadie hvor kristendommen forlengst er glemt. Dagens standard homo sapiens tror jeg har et rom i bevisstheten som de fyller med religion eller noe annet, og i dag har vi mye annet å velge i. Liverpool, trening, kosthold, diverse ideologier, you name it. Problemet med vitenskapen er at den er dømt til å gi oss det nærmeste vi noensinne kommer sannheten, men aldri sannheten på samme måte som religioner kan det. Det å forgude vitenskapen er derfor en gedigen misforståelse, da er det bedre å tro på Gud. Endret 17. september 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Nenro Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Problemet med vitenskapen er at den er dømt til å gi oss det nærmeste vi noensinne kommer sannheten, men aldri sannheten på samme måte som religioner kan det. Det å forgude vitenskapen er derfor en gedigen misforståelse, da er det bedre å tro på Gud. På hvilken måte kan religionene gi oss sannheten? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Ingenting varer evig, saa ja, Kristendommen kommer til aa dö ut. Spörsmaalet er bare naar. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Problemet med vitenskapen er at den er dømt til å gi oss det nærmeste vi noensinne kommer sannheten, men aldri sannheten på samme måte som religioner kan det. Det å forgude vitenskapen er derfor en gedigen misforståelse, da er det bedre å tro på Gud. På hvilken måte kan religionene gi oss sannheten? De gir den beste sannheten et menneske noensinne kan oppnå, nemlig sikkerheten om at man vet sannheten. Et selvbedrag, men bedre blir det ikke. Lenke til kommentar
Nenro Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Et selvbedrag er da ingen sannhet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 I hodet til den bedratte, jo. Lenke til kommentar
Nenro Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Ja, men jeg snakker om objektive sannheter. Lenke til kommentar
Koas Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Vi ser hva som har blitt resultatet av at mennesker sluttet å tro at de er underlagt naturens lov. Den eldste religion. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Problemet med vitenskapen er at den er dømt til å gi oss det nærmeste vi noensinne kommer sannheten, men aldri sannheten på samme måte som religioner kan det. Det å forgude vitenskapen er derfor en gedigen misforståelse, da er det bedre å tro på Gud. Ja, vitenskap er det nærmeste vi kommer sannheten, og: Religion kan ikke gi oss sannhet i hele tatt. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Kristendommen strider ikke nødvendigvis mot vitenskapen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå