Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm etter innlogging

Anbefalte innlegg

Har fått ett problem etter å ha fiklet med programvare til min nye eksterne harddisk. Fikk ikke til innstalasjonen så jeg to en restart, men etter innloggingen var skjermen svart og bare 6-7 programmer sto i oppgavebehandlingen selv og det står at nærmere 20-30 kjøres i bakgrunnen. Greide å få frem skrivebordet ved å avslutte explorer.exe for så å starte det igjen. Problemet var at nesten ingen av standard oppstartsprogrammer startet bla. brannmur og antivirus måtte startes manuelt. Har kjørt gjennom ad-aware, avast, W.D. (til nada nytte) og combofix x 2, uten at noe hjalp.

Vær så snill å si at noen kan hjelpe meg her. Går snart fra vettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjør en system restore tilbake til et restore point i tid hvor ting funket.

Bare litt dumt spurt, men hvordan gjør jeg det. Bør jeg ta backup av alle filene mine, eller bare de som ble laget etter at problemet inntraff? Aldri behøvd å ta en system restore før så...

Takk på forhånd!

"System Restore" eller på Norsk "System Gjenoppretting" tilbakestiller windows registeret samt .exe , .com , og .DLL filer. Den toucher ikke dokumenter og andre filer du har lagret.

Med Windows XP starter du den med

-> Start -> Run(kjør) -> C:\WINDOWS\system32\Restore\rstrui.exe

Det meket rødt skriver du i run/kjør boksen

Med Windows Vista starter du den med

-> Start -> Run(kjør) -> rstrui.exe

Det meket rødt skriver du i run/kjør boksen

Deretter velger "restore my computer"/gjenopprett , og velger et tidspunkt/dato i kalenderen

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

quote - "System Restore" eller på Norsk "System Gjenoppretting" tilbakestiller windows registeret samt .exe , .com , og .DLL filer. Den toucher ikke dokumenter og andre filer du har lagret. -

Så det vil renske unna alle programmer, internett-linker og DLL-filer (ikke helt sikker på hva det er)? Så jeg skal bare ta backup av disse da eller?

Lenke til kommentar
Du skal ikke ta "backup av noe".

Og det "rensker ikke unna alle programmer" , kun endringer i systemet siden forrige restore punkt.

Les - http://support.microsoft.com/kb/306084/no

Med mindre du driver å installerer programvare flere ganger daglig på PCn din mister du ingenting.

Gjelder dette også for vista som jeg har? Linken du viste til gjelder for XP. Har innstallert noe og gjort noen endringer etter der jeg vil gå tilbake til.

Lenke til kommentar
Får du ikke så får du ikke. Da er du alt for sent ute og kan ikke gå tilbake.

Restore points blir overskrevet over tid da det er avsatt en viss diskplass i prosent pr.partisjon.

Har du dessuten dualbooting med XP & Vista vil hver boot av Vista slette alle restore points i XP installasjonen.

Til senere en gang er det mulighet for å tilrettelegge en større partisjon for gjennoppretting? Uansett hva bør jeg gjøre nå da? Legge det til 17.9 å håpe på det beste, eller å legge inn alt på nytt? Sistnevnte er noe jeg ikke vil.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits å system-gjenopprette til 17.9 hvis problemet oppsto tidligere. Da må du finne en annen løsning på problemene.

Prøv først og fremst med å avinstallere via "kontroll panel" "legg til/fjern programmer" det du har lagt inn som du mistenker laget problemene dine .

I Vista er det automatisk reservert 15% av C: partisjonen som default til volume shadow copies (system restore + previous files).

Dette kan man justere med vssadmin kommandoen i command prompt .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...