Brukerkonto inaktiv Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Slettet av brukeren... Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 men altså... Links er jo en nettleser mann. det var poenget mitt. du kan jo google med den Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Her var det mange forslag. selv kunne jeg tenke meg å brukt en laptop og LFS bare for å bli kjent med programmer og funksjoner en liten stund, og så etterhvert når ting sitte, gå over på en linuxdistro da jeg kjenner mere til hva jeg får i pakken... ang. openbox, jeg kan da html og xhtml, så det er ikke gresk for meg det. har moddet noen spill etc via xml, så det skremmer meg ikke... Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Slettet av brukeren... Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Openbox er en såkallt "window-manager". Altså ikke det samme som feks Gnome. Men og bruke Openbox alene er ikke noe problem. Selv syns jeg Openbox er glimrende og absolutt og anbefale. Enkel og lære seg og enkel og konfigurere. Pluss at den krever lite av maskinen. Ønsker du og ta ibruk en "window-manager" er det nok av alternativer. Så anbefaler og prøve deg frem og finne den som passer for deg. Vell og merke dersom man ikke har skrekk for å editere XML-filer Personlig har jeg forelsket meg i OpenBox og har ikke sett meg tilbake siden jeg tok det i bruk på alle maskinene mine. Men jeg tror ikke jeg ville anbefale det som førsteerfaring. Det er nemlig en fordel å ha litt snøring på hvordan shellet fungerer siden bl. a. det meste av kommandoer man legger inn i menyen og ofte ganske mye av det man lager globale hurtigtaster til gjerne er shellkommandoer. Det er såklart en fordel. Glemte og legge ved det Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Hei igjen! Nå har jeg altså endelig bestillt meg en HTPC Ser for meg en dualboot løsning med Ubuntu og XP. Men har noen sprøsmål. 1a) Burde jeg ha ext3 filsystem for Linux? er vel kanskje tryggest så XP ikke kan lage noe krøll der. b) burde jeg ha flere partisjoner? en for swap-filer etc? c) hvordan setter jeg opp det? er veldig ukjent med med linux sitt mappesystem etc. /root, /bin, /usr osv, hva bør være default? 2) Skal jeg kanskje gi XP også en swap stasjon? kan de kanskje ha felles swap stasjon? 3) Hvor store bør stasjonene være? 4) Multimediadisken, bør den kanskje være NTFS? 5) Hvilke stasjoner skal være logiske, og hvilke skal være primære? 6) Legger jeg inn XP eller Ubuntu først? Er veldig redd for at TVen ikke støtter bildeformatet på bootscreen, gjør ikke det via VGA, men om den gjør det via HDMI gjenstår å se... 0) Tror det var alt PCen jeg bygger er en Intel C2D E8400 (2x3GHz), 4GB DDR2 1066MHz, 1TB HDD, RadeonHD3650. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 1a. XP kan ikke lage no krøll der uansett. men, ja. ext3 er fett. 1b. ja. en swap som er f.eks like stor som RAMen din, en GNU/Linux partisjon og en Windows partisjon. gjerne en boot partisjon om du vil. f.eks en liten FAT-partisjon med XOSL. eller bare en med GRUB. GRUB kan dog også plasseres på GNU/Linux partisjonen uten vansker. 1c. en partisjon for swap, kanskje en for /boot, og en for /. du trenger ikke dele opp /home eller noe annet, men det kan gjøres om det er ønskelig. noen velger f.eks å ha spill på en egen partisjon. men dette er langt fra nødvendig. 2. har ikke peiling. men XP bruker vel en swapFIL og ikke en partisjon? jeg må ærlig inrømme at XP har jeg ikke peiling på. 3. det spørs VELDIG hva du skal ha på dem. operativsystemene krever neppe mer enn 20-40gb hver. 4. vet ikke om Ubuntu kjører full og ustabil lese/skrive støtte for NTFS eller om de kjører moderat og stabil lese/skrive støtte. er det sistnevnte er NTFS helt ok. personlig ville jeg valgt ext3, da det er lett å ordne støtte for dette i Windows med diverse "drivere" og verktøy. se her: http://www.fs-driver.org/ 5. du trenger vel strengt talt ingen logiske partisjoner. 6. XP er vel enklest. spesielt om du skal boote på Ubuntus partisjon. da slipper du å knote veldig med grub.conf. men det spiller ikke en _veldig_ stor rolle. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 1b) vanlig å ha en part til / og en til swap 1c) du *trenger* ikke mer enn en part til / og en til swap, men kan være greit å lage en egen /home part så din brukers oppsett ikke forsvinner ved reinstall 2) så langt meg bekjent er det mulig å sette av en egen "swap" part for windows, men det er ikke nødvendig, og mye enklere å la windows lage swap-fil selv. 6) legg alltid inn windows først da windows vil skrive over linux-bootloader hvis installert som #2 og det er vanskelig om ikke umulig å få windows bootloader til å boote linux (og trivielt å få linux-bootloader til å boote windows) Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Monteringspunkt? hva bør jeg velge her? skjønner ikke hva det er i det hele tatt... / /boot /home /tmp /usr /var /srv /opt /usr/local det er alternativene. jeg skjønner at det er forskjellige områder på disken, men vet ikke hva som menes med monteringspunkt... EDIT: Fant noe i en svensk guide, så jeg /dev/sda1 som er ntfs til å montere i /windows lage en ext3 /dev/sda2 til å montere i /media/sda1 og en swap /dev/sda3. men hvis jeg trykker på neste får jeg feilmeldingen: Intet rot-filsystem er oppgitt. Rett opp dette fra partisjoneringsmenyen. hva gjør jeg da? EDIT2: lagde en disk på 25gb (sda2) og valgte / (root). og en 2gb swap disk som sda3. Har fortsatt <950 gb som ikke er partisjonert. skal lage en felles mediadisk for xp og mint tenkte jeg... Endret 25. september 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Om du ønsker en disk som både Linux og Win kan bruke er det nok best og lage en NTFS disk. Har prøvd og spille spill som ligger på en NTFS disk og det funker noe bra. Det ga veldig lav FPS (startet det opp fra Linux disken også funket det problemfritt). Men og spille av musikk og se filmer er ikke noe problem. Men om du har XP installert er det jo uansett greiest og boote opp XP om du ønsker og spille hvis du ikke syns det blir for tungvindt. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Windows er egentlig bare en midlertidig løsning inntil jeg får MythTV opp å gå i Linux... Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Monteringspunkt? hva bør jeg velge her? skjønner ikke hva det er i det hele tatt... / /boot /home /tmp /usr /var /srv /opt /usr/local det er alternativene. jeg skjønner at det er forskjellige områder på disken, men vet ikke hva som menes med monteringspunkt... Et monteringspunkt er rett og slett en mappe hvor en partisjon monteres. I windows monteres partisjoner typisk på bokstaver D:, E: osv. i GNU/Linux oppretter du typisk en mappe som du monterer partisjonen på. KDE har innebygget brukervennlig GUI for å sett opp montering, men det du spør om er under installasjon. Du trenger bare / siden alt ligger under der, men du får altså muligheten til å opprette flere partisjoner som kan monteres på mappene du har ramset opp. Det vanligste er å skille /home i egen partisjon slik at alle filene og brukerinnstillingene dine er adskilt fra systemet. Dette er praktisk hvis du installerer systemet på nytt, de kan du beholde hjemmemappa di, eller hvis du ønsker å montere hjemmemappa di over nett slik at du får den samme mappa på alle maskinene dine. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Om du ønsker en disk som både Linux og Win kan bruke er det nok best og lage en NTFS disk. Har prøvd og spille spill som ligger på en NTFS disk og det funker noe bra. Det ga veldig lav FPS (startet det opp fra Linux disken også funket det problemfritt). Men og spille av musikk og se filmer er ikke noe problem. Men om du har XP installert er det jo uansett greiest og boote opp XP om du ønsker og spille hvis du ikke syns det blir for tungvindt. FPS? Sålenge ikke spillet laster inn noe bør vel det ikke ha noe å si? Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Om du ønsker en disk som både Linux og Win kan bruke er det nok best og lage en NTFS disk. Har prøvd og spille spill som ligger på en NTFS disk og det funker noe bra. Det ga veldig lav FPS (startet det opp fra Linux disken også funket det problemfritt). Men og spille av musikk og se filmer er ikke noe problem. Men om du har XP installert er det jo uansett greiest og boote opp XP om du ønsker og spille hvis du ikke syns det blir for tungvindt. FPS? Sålenge ikke spillet laster inn noe bør vel det ikke ha noe å si? Det er hvertfall det jeg opplevde da jeg startet WoW fra NTFS partisjonen på samboerens laptop. Deretter startet jeg det fra ext3 partisjonen og det funket som normalt. Hva som er grunnen aner jeg ikke. Trodde ikke det skulle være noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå