HulkHaugen Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) - JEG SKAL LÆRE MEG LINUX! hehe, så jag skal sette opp en Linuxmaskin som HTPC. Jeg vil ikke ha en distro full av allverdens tull, men en simpel og praktisk distro. Om noen kan forklare meg forskjellen på XFCE og Gnome hadde det vært fint. Har prøvd nome litt i Ubuntu, og har hørt at XFCE også er bra, men ikke like tilpasningsdyktig. Er det noen grafiske forskjeller, eller kanskje mere praktiske forskjeller? De distroene jeg i øyeblikket vurderer er Linux Mint og Ubuntu (Må inrømme at jeg ikke liker looken til Ubuntu). Så forresten et par screenshots fra dreamlinux, og det så pent ut. Regner med at jeg ender opp med Gnome. Såvidt jeg vet er Mint basert på Ubuntu, og dermed ingen vesentlig forskjell på dem annet enn design og sikker medfølgende programmer, drivere, codecs etc... Det som er greia med maskinen er å få inn MythTV på et bra integrert vis, slik at det er enkelt spille inn, se på tv etc med fjernkontrollen (Tenkte meg en Logitech Harmony 785, og trenger vel LIRC for å kommunisere med denne?). Skal også ha en BluRay spiller inn i denne maskinen, så hadde vært fint om jeg kan integrere en media avspiller som spiller av bluray i mythtv, ev. en funksjon som stopper mythtv og autoloader disken i spilleren. Vil en hardbarka Linuxentusiast bruke Ubuntu, eller er det bare for n00bs? EDIT: Denne maskinen skal erstatte en Dreambox og by på det lille ekstra. Endret 15. september 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Det er vel generelt slik at de som har veldig peiling ikke pleier å bruke Ubuntu, men det fins sikkert noen unntak. Har lest noen steder at MythTV kan være veldig tricky å få til å funke, så uten å egentlig ha noe erfaring med det, så vil jeg foreslå Linux MCE. Har sett disse to videoene, og det ser ut til å være det ultimate HTPC OSet. Endret 15. september 2008 av ilovebrownies Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Vil en hardbarka Linuxentusiast bruke Ubuntu, eller er det bare for n00bs? Yep, gikk lei av Gentoo pga for mye irritasjon over "broken compiles". Ubuntu eller XZY, velg noe som er Debian basert så du har tilgang til det yplige verktøyet apt-get, som gjør det enkelt å installere/oppdatere programmer. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Om noen kan forklare meg forskjellen på XFCE og Gnome hadde det vært fint. Har prøvd nome litt i Ubuntu, og har hørt at XFCE også er bra, men ikke like tilpasningsdyktig. Er det noen grafiske forskjeller, eller kanskje mere praktiske forskjeller? GNOME og Xfce er to forskjellige desktop-miljøer. En praktisk forskjell er at Xfce er lettere, dvs. krever mindre ressurser av maskinen og deffor egner seg bedre enn Gnome på eldre maskiner, eller maskiner som av andre grunner har lite minne og begrenset cpu-kraft. Ubuntu har du jo sett, se på Xubuntu for å se hvordan Xfce-utgaven ser ut. Det som er greia med maskinen er å få inn MythTV på et bra integrert vis, slik at det er enkelt Da er kanskje Mythbuntu noe for deg. Vil en hardbarka Linuxentusiast bruke Ubuntu, eller er det bare for n00bs? Dumt spørsmå kanskje? De som kan Linux bruker vel det verktøyet som passer best for den aktuelle problemstillingen., enten det er Ubuntu eller noe annet. Det er vel bare wannabees som er opptatt av bruke noe som andre oppfatter som "rett" eller "den eneste rette" Linux-variant? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) hehe, ja. Tenkte mere på om de som er virkelig gode på linux ser på ubuntu som bloatware. Jeg har lyst til å lære litt, ikke bare få det på et sølvfat med masse unødvendig crap, hvis du skjønner hva jeg mener. Får kanskje se nærmere på mythbuntu med mint-skin eller dreamlinux skin. ser litt bedre ut... EDIT: GNOME og Xfce er to forskjellige desktop-miljøer. En praktisk forskjell er at Xfce er lettere, dvs. krever mindre ressurser av maskinen og deffor egner seg bedre enn Gnome på eldre maskiner, eller maskiner som av andre grunner har lite minne og begrenset cpu-kraft. Ubuntu har du jo sett, se på Xubuntu for å se hvordan Xfce-utgaven ser ut. Men hva er da fordelen med Gnome, siden den er så mye tyngre? Endret 15. september 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Slettet av brukeren... Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Skal du kjøre mythtv bør du velge MythBuntu eller Ubuntu. MythBuntu er direkte basert på Ubuntu, så du kan egentlig velge hvilken du vil. Alt som MythBuntu har finnes i pakkebrønnen til Ubuntu. Eneste store fordelen med MythBuntu er måten liveCD er satt opp på, og at det er ganske lett å lage en MythTV-frontend standalone liveCD. Selv kjører jeg MythBuntu 8.04 med gnome fjenet og openbox installert på HTPCen. Alt annet kjøre jeg Debian med openbox på. En ting du skal være klar over at selv om Ubuntu/Mythbuntu stort sett er en lek å installere, er ikke konfigurasjonen av MythTV det. Blod, svette og tårer, og litt flere tårer er det som skal til. Selve konfigurasjonen av MythTV er rake motsetningen av intuitiv og selv med 10 års erfaring med Linux strever jeg ofte i dagevis for å få en nyinstallert MythTV til å fungere akkurat som den skal. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 ja, det er jeg forberedt på. Men da bruker du mythbuntu themet da? liker ikke det, men det er vel ikke verdens vanskeligste sak å endre... men hva med open box, er det et fornuftig desktop som erstatter gnome? Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) ja, det er jeg forberedt på. Men da bruker du mythbuntu themet da? liker ikke det, men det er vel ikke verdens vanskeligste sak å endre... men hva med open box, er det et fornuftig desktop som erstatter gnome? Openbox er en såkallt "window-manager". Altså ikke det samme som feks Gnome. Men og bruke Openbox alene er ikke noe problem. Selv syns jeg Openbox er glimrende og absolutt og anbefale. Enkel og lære seg og enkel og konfigurere. Pluss at den krever lite av maskinen. Ønsker du og ta ibruk en "window-manager" er det nok av alternativer. Så anbefaler og prøve deg frem og finne den som passer for deg. Endret 16. september 2008 av Ördög Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hvis trådstarter skal lære linux (som han skriver først i første post) så vil jeg anbefale å bruke ubuntu mythbuntu til HTPC. Start fra et utgangspunkt der de fleste starter og lær mer med tiden. Ikke vits å ta seg vann over hode å gi opp før du har fått begynt. HTPC kan vel være vanskelig å sette opp me linux når man ikke har vært borti linux før, men ikke gi opp hvis du støter borti problemer. Mange her som kan gi deg svar på ting hvis det går skeis og google er veldig god å ha. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Openbox er en såkallt "window-manager". Altså ikke det samme som feks Gnome. Men og bruke Openbox alene er ikke noe problem. Selv syns jeg Openbox er glimrende og absolutt og anbefale. Enkel og lære seg og enkel og konfigurere. Pluss at den krever lite av maskinen. Ønsker du og ta ibruk en "window-manager" er det nok av alternativer. Så anbefaler og prøve deg frem og finne den som passer for deg. Vell og merke dersom man ikke har skrekk for å editere XML-filer Personlig har jeg forelsket meg i OpenBox og har ikke sett meg tilbake siden jeg tok det i bruk på alle maskinene mine. Men jeg tror ikke jeg ville anbefale det som førsteerfaring. Det er nemlig en fordel å ha litt snøring på hvordan shellet fungerer siden bl. a. det meste av kommandoer man legger inn i menyen og ofte ganske mye av det man lager globale hurtigtaster til gjerne er shellkommandoer. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Men hva er da fordelen med Gnome, siden den er så mye tyngre? Gnome (og KDE) er vel regnet som de to mest komplette desktop-miljøene i opensource verdenen, dvs. at de inneholder de fleste applikasjonene en vanlig bruker trenger. Eksempelvis: når jeg intallerer Xubuntu, så kommer den med en editor som heter Mousepad, som er helt grei. Personlig foretekker jeg Gedit (som egentlig er en del av Gnome) fordi den har syntaksvisualisering. Derfor installerer jeg Gedit etterpå, slik at jeg har den tilgjengelig. Så personlig ser jeg ingen fordeler med de tunge desktop-miljøene Gnome og KDE, jeg klarer meg helt fint med Xfce. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Angående det å lære seg Linux, vil jeg anbefale å bare bruke det så vil det meste komme av seg selv. Jeg startet med Kubuntu for ca. 4 måneder siden og var i starten livredd for terminalen, men nå klarer jeg ikke å oppdatere systemet uten terminalen Leve og lære Edit: De to kraftigste værktøyene i Linux er terminalen og Goolge Endret 16. september 2008 av Spec-ops-j Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 dersom du faktisk vil lære deg GNU/Linux ordentlig så laster du ned Gentoo sin minimal install cd, og gjør alt selv. for det første har du full kontroll på hva som blir installert osv, og for det andre blir du nødt til å lære deg GNU/Linux. du kan umulig komme unna å lære GNU/Linux dersom du skal få Gentoo opp å fungere. Lenke til kommentar
huf Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 dersom du faktisk vil lære deg GNU/Linux ordentlig så laster du ned Gentoo sin minimal install cd, og gjør alt selv. for det første har du full kontroll på hva som blir installert osv, og for det andre blir du nødt til å lære deg GNU/Linux. du kan umulig komme unna å lære GNU/Linux dersom du skal få Gentoo opp å fungere. Denne metoden fungerar langt ifrå for alle. Omtrent halvparten vil gi opp temmeleg raskt. Greit nok, ein lærer mykje/raskt ved å gjere det slik, men mange vil oppfatte det som unødvendig makk. Ettersom distribusjonane har vorte så enkle i bruk som dei er pr. i dag, så trur eg dette vil gå meir og meir ut. Ting blir rett og slett enklare, og folk flest vel heller å gå grundigare til verks etterkvart. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 ting blir kanskje litt enklere ja, men ting blir også mer bloat, mer tull og tregt. ting blir Windows. bare uten virusa. (også kjent som Mac OSX). Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Slettet av brukeren... Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Man kan jo også velge LFS (linux from scratch) som ikke er en distro men en bruksanvisning på å kompilere alt selv. Bakdelen er at det kan bli endel å holde øye med om man kompilerer applikasjoner som ikke ligger i basen deres. Jeg tenker da på å følge med på sikkerhetsfixer og oppgraderinger hos det enkelte prosjekt fremfor ett sted slik man gjør i en distro. LFS+pkgtools+pkgsrc Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Slettet av brukeren... Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 hva skal du med nett på en annen maskin omaha? funker ekstremt bra å bare bruke links på ctrlaltf2:) men jada ok. å ha handboka og google på en annen maskin hjelper jo litt. er selv fan av å ha handboka oppe på Playstation 3 på en 32" hdtv. praktisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå