Gå til innhold

Første speilrefleks, det står mellom Canon 40D Pentax k20d og Nikon D300

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg har gått ganske lenge nå og vurdert å kjøpt meg speilrefleks kamera. Og siden det er noe jeg har lyst å fortsette videre med så har jeg også lyst å legge litt penger i det.

Til nå har jeg brukt canon G9 endel, men jeg har også fått prøvd meg litt med Canon EOS 1DMIII, søstera mi sitt Nikon D40 og en kamerat sitt canon 400D. I tillegg har jeg kjent litt på pentax k10d og Canon 40D.

Jeg var ikke så begeistret for 400D og selv om jeg foretrakk Nikon D40 forran den, så savner jeg endel. Deriblant større og mer solide hus med flere av funskjonene lett tilgjengelig på knapper fremfor å måtte rote i menyene.

Jeg sikter derfor på et semiproff kamera ++ og har til nå vurdert Canon 40D, pentax k10d, Pentax k20d og Nikon D300 (hvorav de 2 siste står veldig sterkt)

Selv om jeg likte grepet på 40D så frister det mer med det robuste huset til Nikon D300 og værtettingen til pentax k20d. (ps. hvordan er D300 vs k20d på robust/værtettning ?)

Jeg kommer nemlig først og fremst bruke det til friluftsliv/landskap/naturbilder, reisebilder, skibilder og sportsbilder(kiting, surfing osv).

Jeg skal innom japanphoto i permen jeg har i oktober, og tenker da i første omgang å prioritering selve kamerahuset. 10 000,- Eventuelt så kjøper jeg et brukt object vist det ikke følger med kit linse(1000-2000,-)

Hadde først tenkt å gå for Pentax k10d, men ettersom prisen på Canon 40D pentax k20d og Nikon D300 har falt så mye i pris de siste månedene. Så vurderer jeg å legge i de ekstra kronene, eller eventuelt sjekke ut bruktmarkede.

I november vurderer jeg å bruke ytterlige 5000,- på et bra objektiv, og i januar får jeg dimmepenger(30,000 :D ) Så da blir det mulig et dyrere objektiv(10 000,- + ) + stativ, fjernutløser, filter og kanskje blitz.

Har dere noen råd til hva jeg bør anskaffe av objektiver? Enten brukt eller nytt i >2000,- , =5000,- og 10 000,- --> 15000,- klassen, til Nikon D300 eller Pentax K20d.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ingenting om de andre kameraene, så jeg kan anbefale deg en pakke bestående av canon-utstyr. For det første:

Kamera

Her hadde jeg valgt EOS 30D. Dette har jeg selv, og er fantastisk fornøyd. De får du for 4000 på bruktmarkedet, noen ganger billigere. Sjekk foto.no/bruktmarked.

Pris: 4000.

Deretter kommer

Optikk

Optikk til 30D - her vil jeg anbefale deg en Tamron 17-50 f/2.8 til å begynne med. Dersom du vet at du trenger telezoom, kjøp en av 70-200ne til canon! L-serie altså. VET du at du trenger vidvinkel, kjøp EF-S 10-22 f/3.5-4.5 USM. Fantastisk vidvinkel, om jeg må si det selv!

Hvis du ikke er sikker på hva du trenger, start med Tamron 17-50'en og finn ut hva du trenger. Dersom du trenger macroobjektiv, fisheye eller andre "spesielle" objektiv, finner du sannsynligvis ut dette ganske kjapt.

Pris: Fra 3000 (tamronen) og oppover, avhengig av hva du kjøper.

Så beveger vi oss over på siste kategori:

Diverse

En blits kan nok være greit å ha. Sjekk ut Canon 430 EX II, 580EX II, samt Sigma EF 530 DG (super). Ellers kan det være greit med et batterigrep, om du tar bilder i høydeformat. Ellers er ting som filtre ting som ofte blir anbefalt. Samme med trådutløser og annet småtteri.

Det var det for i dag! Lykke til med valget - du blir nok glad og fornløyd uansett hvilket system du velger. Alt er smak og behag ;)

Lenke til kommentar

Til det bruket du har skissert, så er jeg enig med deg i at D300 og k20d er de mest aktuelle (evt. Olympus E-3, men da må du vel et hakk opp i pris). Nå vet jeg ikke hvordan værtettingen blir på 50D, men på 40D er det visst sørgelige greier.

Lenke til kommentar

Nå har du fått like mange alternativ anbefalt som du har fått svar :)

Mitt tips er å se utover kamerahuset. Alt som nevnes er bra i massevis. Hva med objektivene systemet tilbyr? Er det sånn at den dagen du har lyst på et par nye objektiv, så finnes de på andre siden av gjerdet i forhold til huset du har valgt - og dermed ender opp med å måtte bytte system, evt ergre deg over at du valgte det du gjorde i utgangspunktet?

Selvsagt *må* det ikke bli slik, men du bør i alle fall tenke deg en og to ganger om før du velger merke.

Denne pågående tråden vil kanskje være nyttig å ta en kikk i, i så måte

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1007898&hl=

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for mye bra svar :)

Jeg så litt på E-3, og må si det skuffet ikke.

Når det gjelder Canon 40D (og canon generelt) så er jo de veldig bra på bildekvalitet og har i tillegg veldig mye bra optikk.

Men når det gjelder værtetting og mer robust hus så ser dette ut til å ligge mer i Nikon D300, Pentax k20d og Olympus E-3 sin leir.

Noe som er et stort pluss til det bruket jeg kommer til å ha.

Jeg får uansett ta å teste dem ut og se hvordan de ligger i handa når jeg skal innom Japanphoto neste måned. Forhåpenligvis har også prisene sunket enda mer til da :)

Optikk har jo stor betydning for bildekvaliteten+++ og valg av system har derfor stor invirkning på optikken.

Jeg har derfor tenkt å bruke bortimot 10.000 - 20 000 på optikk innen januar. Men jeg har egentligt temmelig dårlig peiling på optikk.

Eneste jeg vet er at pentax/tamron har fått mye skryt for 16-45 og 18-250 i tilegg til mye bra fast obtikk.

Nikon skal også ha et ganske stort og bra utvalg av obtikk, men det er også samtidig dyrt.

Uansett vil jo valg av optikk ha mye å si på hva jeg har behov for til det bruket jeg har.

Som sakt vil jeg drive mye innenfor, natur/lanskap,friluftsliv og sport. I tillegg vil jeg eksperimentere en del med bilder.

Jeg holder for øyeblikket en knapp på D300, de er alle 3 veldig gode kamera. Så tviler på jeg blir misfornøyd uansett vilket kamera jeg velger.

Lenke til kommentar
Jeg holder for øyeblikket en knapp på D300, de er alle 3 veldig gode kamera. Så tviler på jeg blir misfornøyd uansett vilket kamera jeg velger.

Om du velger 40D/50D/300D/K20D/E-3 eller A700 vil du uansett få et verktøy, hvor fotografen vil være en større begrensning enn kameraet. Når det gjelder optikk vil du ha tilgang til betydlig kvalitetsopptikk innen alle systemer. Nikon og Canon er utvilsomt størst, men man skal ha forholdvis sære behov dersom, man ikke klarer å dekke sine behov innen de andre systemene. Spesielt Pentax og Sony har et stort bruktmarked. Olympus utvider stadig parken med nye objektiver og har noen av de mest spennende zoomene på markedet.

Selv er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt et system hvor man satser på bildestabilisator i huset. Kjøp kamerahuset med zoom, etterhvert vil du se hva hvilke behov du har i forhold til annen optikk. En normalzoom Tamron/Tokina/Sigma kan være et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
apropo VR, jeg har en følelse påa t VR i objektiv er mere presis enn VR i huset, men vet ikke 100%.

Vet ikke hva du legger i "mer presis", men det er helt klart noen fordeler med å ha stabiliseringen i objektivet istedenfor på brikken. For det første blir søkerbildet stabilisert, noe som medfører mulighet for mer nøyaktig komposision, bedre arbeidsforhold for autofokus, lettere å spot-måle osv. For det andre blir stabiliseringen skreddersydd for objektivet. Kamerabevegelsene blir f.eks. anderledes når du tar makrobilder i forhold til bilder med tele eller normal.

Fordelen med å ha det i huset er jo at du får det på alle objektiver uten å måtte betale ekstra for det. I mange tilfeller er det jo ikke mulig å få stabilisering i objektivet selv om man er villig til å betale ekstra...

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

En annen ting er at stabilisering i objektivet kun kan kompensere for vertikal og horisontal forflytning. Stabilisering av sensor kan også kompensere for rotasjon av fokusplanet (noe som ofte skjer når man trykker ned utløseren).

(Helst sier jeg "Ja takk, begge deler...")

Lenke til kommentar

Siden effektiviteten til antishaken er en målbar kvalitet som ikke kan diskuteres, så kan vi stole på Digital Fotos tester av den. I en test sist vinter sammenlignet de alle modellene i konsumentklassen som har antishake enten i huset eller objektivet. For Nikon og Canon dreide det seg om IS/VR-variantene av 18-55. De andre merkene satser jo på antishake i huset.

Og vinneren ble Olympus E-510. Antishake i huset er altså mest effektivt i konsumentklassen. Såvidt jeg husker havnet Nikkor 18-55 VR på jumboplass.

Lenke til kommentar
Siden effektiviteten til antishaken er en målbar kvalitet som ikke kan diskuteres, så kan vi stole på Digital Fotos tester av den. I en test sist vinter sammenlignet de alle modellene i konsumentklassen som har antishake enten i huset eller objektivet. For Nikon og Canon dreide det seg om IS/VR-variantene av 18-55. De andre merkene satser jo på antishake i huset.

Og vinneren ble Olympus E-510. Antishake i huset er altså mest effektivt i konsumentklassen. Såvidt jeg husker havnet Nikkor 18-55 VR på jumboplass.

Å måle effektiviteten av antishake er ikke trivielt slik du gir inntrykk av. Hvordan skal man f.eks. beskrive bevegelsesmønsteret til et kamera? Dette bevegelsesmønsteret er sannsynligvis helt ulikt for en tung proffmodell i hendene på en proff enn det er for amatøren med sin kompakt på fest. Tester som den du refererer til over gir selvsagt en pekepinn, men bare om de aktuelle konstruksjonene som er testet og de forteller neppe hele sannheten. Å bruke et slikt enkeltstående forsøk på å teste antishake som grunnlag for å trekke konklusjoner i den retningen du gjør blir helt feil.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok valgt K20D eller D300. Tror aller helst K20D pga:

+ Relativt billig

+ Bildestabilisering på brikken

+ Pentax optikk er mange tifeller billigere enn Nikon og Canon.

+ Værtettingen

+ Fantastisk ergonomi!

Et annet alternativ kan jo være Samsung GX-20 (K20D klon) til 6800 med objektiv :)link

Lenke til kommentar
apropo VR, jeg har en følelse påa t VR i objektiv er mere presis enn VR i huset, men vet ikke 100%.

Jeg støtter deg på den da de husene jeg har prøvd som har vr/is i husene har for meg virket som en vits...

Sikkert mange som er sterkt uenige, men det er min erfaring hvertfall...

Jeg ville selvsagt valgt D300... Objektivt som det forslaget er... hehe..

Endret av chris300
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...