Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Øveleskjøring med moped? Regler og div.

reppysølv

Anbefalte innlegg

Hei. Er litt usikker om hva som er lov med øvelsekjøring. Er 15 og har kjøpt 50cc moped. Har tatt trafikalt grunnkurs og kjøretimer. Har sjekket på vegvesnet.no men det som står der ble opptatert i 2006-_-

Faren min er over 25 år og har tung sykkel lappen. Så kan han kjøre bak meg(eller forran?) med bil? Vi har fri familie så kan jeg bare stappe mobilen min opp i hjelmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han skal kjøre bak deg.

Han velger selv hva han kjører.

Du må kunne snakke med den som er med deg, hvis du tror du klarer å kjøre rundt med mobilen i hjelmen så går det sikkert fint.

Men husk at den som kjører med deg må handsfree ting.

Det følger jo med sånn headset med mic til nye mobiler. Til noen mobiler ihvertfall.

Ellers så koster jo ikke sånn handsfree greie som man har i øret så mye heller da.

Feks så har Clas Ohlson greit utvalg, http://www.clasohlson.no/Product/Category....=251102#36-2592

Endret av !Butthead!
Lenke til kommentar
Hei. Er litt usikker om hva som er lov med øvelsekjøring. Er 15 og har kjøpt 50cc moped. Har tatt trafikalt grunnkurs og kjøretimer. Har sjekket på vegvesnet.no men det som står der ble opptatert i 2006-_-

Faren min er over 25 år og har tung sykkel lappen. Så kan han kjøre bak meg(eller forran?) med bil? Vi har fri familie så kan jeg bare stappe mobilen min opp i hjelmen?

Siden du er 15 ville det vel ha vært litt rart hvis faren din hadde vært under 25..?

Lenke til kommentar

Hei !

Minner bare om de kravene som stilles:

Du som skal øvingskjøre i klasse M 146 må vere 15 år . (Tek du opplæringa i den offenlege skolen, kan du øvingskjøre frå 10. klasse.) Du har ikkje lov å øvingskjøre dersom politiet har gjeve deg sperrefrist for førarkort.

Når du øvingskjører må du alltid ha med deg bevis for fullført trinn 1 - trafikalt grunnkurs og legitimasjon med bilete, eventuelt førarkort.

Den som er med deg må vere fylt 25 år og ha hatt førerett for moped utan avbrot minst dei siste 5 åra. Det er den som er med deg, som er ansvarleg for kjøringa, men du som øvingskjører har også ansvar. NB! Den som er med deg og øvingskjører privat, kan ikkje ta betaling, det er det berre trafikklæraren som kan gjera.

På veg kan øvingskjøring i klasse M 146 berre gå for seg dersom den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg via tovegs radiosamband eller liknande.

Den som er med deg, må sjølv kjøre motorsykkel, det er ikkje lov å for eksempel kjøre etter i bil eller på moped.

Refleksvest som bakover viser bokstaven L må både du og den som er med deg ha på når øvingskjøringa går for seg.

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Det må vera forsvarleg å kjøre moped der! Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.

M.v.h.

Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...