Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ADD eller bare dum?

Gjest Guest_Anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Anonym_*

Er det noen her som kan si noe om hvordan man vet om en kan ha ADD (ADHD uten hyperaktivitet) eller bare er dum?

jeg har i lengre tid trodd at jeg er dum, men etter å ha besøkt lege ble det nevnt at jeg muligens kunne ha ADD...

dette er symptomer som jeg opplever til dagelig:

*glemmer ofte (oftest små-ting, gjøre små oppdrag som å sette på vaskemaskinen, gi beskjeder o.l.)

*vansker med å følge verbale instuksjoner

*føler meg ofte "tåkete" i hodet, og klarer ikke å tanke klart

*dårlig motivasjon (klarer ikke å komme i gang men skolearbeid, og viss jeg gjør det så klarer jeg ikke å holde på lengre enn ca. en halvtime)

*klarer ikke å holde orden på ting (roter bort viktige papirer, samt at rommet mitt flyter over av rot)

*utsetter ting KONSTANT

*har problemer med å velge selv mellom små ting

*har problemer med å sette meg inn i rutiner, og viss de av en eller annen grunn har jeg STORE problemer med å ta meg inn igjen

Har også dårlig selv-følelse, og ikke særlig mye tro på meg selv, noe som til sammen med de andre symptomene har ført til at jeg i dag sitter 19 år og, blakk, uten jobb, ikke sertifikat, aldri hatt noen kjæreste og et ikke så altfor lyst syn på livet...

er som dere skjønner ganske frustrert over situasjonen, og jeg er spesielt lei over å få dagelige kommentarer om hvor dum og udugelig jeg er (mest av min 4 år eldre bror)

håper noen av dere kan hjelpe meg, spesielt om det er noen med personlig erfaring med emnet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Anonym_*

Er nok ikke så mye til trøst, er jeg redd :hm:

Har prøvd utallige ganger, men blir aldri ferdig, og etter et par dager et det bare like rotete igjen uansett...

Er så mange ting jeg skulle tatt tak i i livet mitt, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...

Må nok se å få meg en jobb snart, men jeg vet ikke hva jeg kan duge til!

Jeg gikk to år på kokkelinja, og iløpet ev den tida har jeg hatt en tre-fire utplasseringer på diverse spisesteder, og har ver egentlig funnet ut at jeg IKKE passer som kokk... var egentlig ganske tilfeldig at jeg havna der, da dette var 3. øsket mitt... kom på 2.(!) plass på musikklinja som jeg egentlig ville inn på, så det føles utrolig surt å vite at hadde jeg bare klart meg litt bedre på ungdomsskolen, så kansje hadde jeg hatt litt mer kontroll på livet mitt nå...

jaja, fikk nå iallefall (endelig) sendt av gårde en søkndad på et vaskeri, så får vi se hva som skjer...

Lenke til kommentar

Hva med å få deg studiekompetanse? det er lov å ombestemme seg og bli noe annet enn det man begynte på først.. Åssen har det gått på skolen forøvrig? Venner? karakterer?

Jeg kan også krysse av for de fleste av punktene dine, tror egentlig alle.. Men kanskje lurt som han over her sier; prøv å få orden på rommet ditt, og holde det i orden. Gi ALT en fast plass og prøv å legge det på plass med èn gang du er ferdig å bruke det. Mange mener at det å ha orden i tingene sine, gjør at det er lettere å ha orden i livet for øvrig. Kanskje du kan få litt hjelp til å rydde? skape deg et system?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

Glemte å si at jeg også gikk på Allmenn pågygg etterpå.

støyk i tre fag, og ett fag på kokkelinja..

orker ikke å ta de opp nå. vil få meg jobb!

skal prøve å få ryddet rommet i morgen. :)

men tror nok iallefall at jeg bør få en utredning, for jeg tenker KONSTANT på dette!!

får oppsøke lege i løpet av uka, og høre hvordan det går for seg...

noen her som har vert til utredning?

Lenke til kommentar

yeah, snakk med legen din og spør om en utredning.

hvis du tester positivt, hvilket du sannsynligvis gjør, så får du nok støtte og forståelse.

inntil det skjer så kan du prøve å ta tak i en ting av gangen. bare det å få inn rutine på å ha orden på rommet f.eks. hjelper nok en god del.

broren din kan spare seg for å si sånt dritt til deg. det er alltid lett å rakke ned på andre når man ikke er i samme situasjon.

lykke til

Lenke til kommentar

Det som sikkert er litt kjipt for deg å høre, men som jeg likevel vil si deg; Er at den tyngste veien ut av situasjonen din mest sannsynelig vil være den beste. Nemlig å ta tak i en og en ting og fikse det. Og da mener jeg fikse det helt.

Meld deg opp til eksamenene du strøk i (dette er noe jeg vet henger over mange), og bli ferdige med de! Følelsen av å ha Generell Studiekompetanse er god. Du får haugevis med nye veier å velge mellom videre.

Det er nok veldig mange fler som er rørete og glemmer småting enn det du tror, så ikke tenk så mye på at du er rørete. Dette er desverre ganske normalt :p

Dette med jobb skjønner jeg også veldig godt er noe som tærer. Om du bare sitter hjemme og rører så er det ikke rart dette også har en innvirkning på situasjonen din. Få deg en jobb så du har råd til litt ellers på si og kunne kose deg i helgene (regner med du bor hjemme da du er 19 år og blakk). Kanskje ikke fulltidsjobb med det første om du skal kunne orke å lese på de forskjellige eksamene du (skal:P) ta opp.

Dette med at du detter ut av skolearbeid er også langt ifra unormalt. Men det har jo noe med at på Videregående (allmenpåbygg, som jeg selv tok) så har man jo fag man ikke nødvendigvis får bruk for senere og heller da kanskje ikke intereserer seg for. Men trøkker du deg gjennom dette med et greit snitt så er du jo faktisk helt ferdig med det og! Så igjen: Ta opp eksamnene og bli ferdig med det.

Lykke til gutt ;)

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg selv passer inn i alt det du sier...

Dysleksi + dette. Herlig kombinasjon.

Strøk på norksen på almenfagligoppygning. Men der var det bare og klage. Når godt over halvparten strøk og lærere var fortvilte var det ikke rart.

Nå stryker jeg som et dårlig strykjern. Har 4 dag jeg må ta opp igjen... Da blir jeg mer giddalaus. 2 av fagene skal gå greit. Men de 2 andre som omhandler matte tror jeg ikke det skal gå så glatt med.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

matte var et av faga som jeg strøk i og. som sagt så var jeg store vansker med å hente meg inn igjen når jeg først har falt ut av det.. satt bare der og stirra tomt it i lufta, og så slutta jeg å møte opp...

Lenke til kommentar

Yrkesfag. Gikk GK Elektro og VK1 Elektronikk. Morro!

Men VK1 Elektronikk føles bortkasta siden det ikke er så stor jobbmakred for det. Gikk så Påbygging siden jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre 2mx (eneste fra påbyggings klassen) + 2FY (2 fra påbyggings klassen)... Så tok jeg 3MX i et år sammtidig som jeg jobbet, bestod den med et nødskrik.

Skulle vell ha tatt VK1 Elektro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...