cyclo Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Det er egentlig ikke så rart. Vi gjør det alle til stadighet (ref. hvordan Mr. Burns prater). Du sier kanskje mobilen? Det heter jo egentlig mobiltelefonen. Mobil referer til at noe er medtagelig eller flyttbart. Så kan vi jo være skikkelig gammeldags og prate om at det heter automobil ikke bil. Mv. Endret 5. oktober 2008 av cyclo Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Til trådstarter: TAKK. Jeg har flere ganger irritert meg over det samme, spesielt i forhold til iPhone. Jeg er verken Apple-elsker eller -hater, men akkurat dette er ekstremt idiotisk. Eksempelvis i tråden "hva har du i lommen din akkurat nå", eller noe i den duren, under Off Topic. Der svarer de fleste enten "mobil" eller "iPhone" blant flere andre ting. Det er aldri noen som skriver "husnøkler, lommebok, k850i" eller "bare lommebok og N82-en min", men det kan fint være "kodegenerator til nettbanken og min iPhone". Apples PR-avdeling er dessverre alt for flink. Som en over meg sier, det er helt unaturlig. Jeg sier ikke at jeg skal stå opp og sløve foran LGen min, eller at jeg skal skru på XPS M1330-en min for å lese nettaviser. cyclo: Likevel - selv om det er feil å si "mobil", så er det i det minste et samlebegrep. Lenke til kommentar
morgster Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Er jo sånn med flere ting. Vi bruker det navnet på tingen som briefer mest av det vi har. Har du en Audi RS4, så sier du at du skal kjøre en tur i RS4en. Har du derimot en gammel, røten Audi, sier du kanskje at du skal ut med Audien, og har du en Lada, så sier du du skal ut med bilen. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Ja, jeg mener personlig at det er et samlebegrep å si "mobil", "bil", osv. Det er all den spesifiseringen jeg er så lei av. Noen ting blir kanskje lettere å si pga færre stavelser, men "mo bil" og "i phone" har jo like mange så.. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Nei, "vi" gjør ikke det. Jeg ville ha sagt at jeg skulle kjøre en tur. Jeg merker ikke noe særlig til denne skrytetrenden fra andre enn Apple sine kunder. I alle fall ikke på såpass små og trivielle ting som musikkavspillere, PCer og lignende. Selvfølgelig, har noen kjøpt en stor båt som de strutter og er stolt av, så vil det nok komme bemerkninger om den nye Princess-yachten. Apple har ikke luksusyachter, men de greier likevel å skape denne blesten rundt produktene sine. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 cyclo: Likevel - selv om det er feil å si "mobil", så er det i det minste et samlebegrep. Nå var det med mobil og bil et svar til Goodkat som sa: En annen ting som er litt merkelig, sier folk virkelig "ta med mp3'en"? mp3 er et filformat og en mp3-spiller er en spiller som er kapabel til å spille av mp3-formatet. og det er nøyaktig samme fenomen som mobil/mobiltelefon. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Beklager, da leste jeg nok innlegget ditt for raskt og misforstod. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Men likevel er det forskjell på å si mobil i stedet for mobiltelefon og å si iPod og mp3. "mobil" i seg selv er ikke et merkevare. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Igjen. Jeg sa ingenting om iPod. Det var et tilsvar på det du sa om mp3. mp3 er heller ikke en merkevare. mp3 er en forkortelse for MPEG-1 Audio Layer 3. mobiltelefon - telefon = mobil mp3spiller - spiller = mp3 Ser ingen forskjell her. Begge deler er generiske samlebegrep. Begge deler fjerner siste delen av ordet for å lage et kortere ord. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Ja, såklart, jeg er enig med deg der, bare jeg får tenkt meg litt om. Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Apples PR-avdeling er dessverre alt for flink. Som en over meg sier, det er helt unaturlig. Jeg sier ikke at jeg skal stå opp og sløve foran LGen min, eller at jeg skal skru på XPS M1330-en min for å lese nettaviser. ..Jeg synes vi kunne gå inn for å konsekvent si "proprietær media- avspiller" når det gjelder mp3- dingser. "Slå opp i avdelingen for Proprietære Media- avspillere". "Kom her og se på våre nye PROPRIETÆRE media- avspillere!". "Sjekk ut den /proprietære/ media- spilleren min". Hadde selvsagt ikke fått hverken jippod eller mp3 til å bli mindre brukt - men det hadde ihvertfall vært mye mer morsomt. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hørte en gang noen på bussen snakke om en Mac som en "sånn dærre' iPod PC". Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Apple er eksperter på varemerkebygging. Nettopp! Noen ganger klarer firma å gjøre sitt merket til en fellesbetegnelse. "Å google" er et vel så anvendt begrep som "å søke på internett". Og for å ha en dings som spiller digitalmusikk så er ipod blitt intergrert i språket vel som bra som mp3-spiller. For bedriftene så er det et markedsføringstriks som er unikt. For hver gang noen sier ipod/iphone etc så kobles assosiasjonene stadig sterkere til Apple som igjen gjør at Apple fremstår som et kjent og trygt merke. Koblingen for google er dessto sterkere, rett og slett fordi navnet google går igjen både i hensende "søk på nettet" og bedriften. Ellers så er den svarte sukkerdrikken Cola synonymt med Coca Cola sine produkter. Pepsi Cola er som regel omtalt kun som Pepsi. Begge er et cola-produkt, men det er Coca Company som "eier" betegnelsen Cola. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Av samme grunn som at lommekassett spillere ble kalt Walkman. Det er Sony sin merkevare men det ble fellesbetegnelsen for alle slike produkter. Hvis andre produsenter hadde klart å komme opp med like enkle produktnavn så hadde vi kanskje hatt flere slike betegnelser, problemet er vel at det er svært få produsenter som er flinke til det. Asus kan klare det med Eee PC muligens. Grunnen til at folk kaller iphone for iphone og ikke mobilen er vel fordi det er i manges øyne mye mer enn en telefon. Det er den første dingsen som kombinerer en god telefon med lettfattelig og strømlinjeformet bruk av musikk (ipod delen) samt mobilt internett. Dette har vært tilgjengelig tidligere, men da i form av telefon + ekstra funksjoner som ikke nødvendigvis er lett eller intuitivt å bruke for hvermansen. iPhone gjør dette lett for alle, out-of-the-box, dermed oppstår det en ny betegnelse/standard for produktet. iPhone er like mye en telefon som det er en ipod, n95 er en mobil med musikkspiller som ekstra funksjonalitet. Forøvrig så er man stolte av å ha noe man synes er unikt eller spesielt selv også. Jeg kjører meg en tur med Porsche'n, ikke med bilen... Endret 8. oktober 2008 av bidz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå