Kristoffer1805 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hei.. Jeg mistet lappen her om dagen å lurer derfor på hvordan straffen muligens vil bli. Blei tatt i 117km/t i 80 sonen, å politimannen sa at han regna med rundt 3-4 måneder uten lappen, og 5-10 tusen i bot. Men jeg lurer derfor på, ettersom at jeg har hørt mange snakke om at når man mister den under 6 måneder så slipper man muligens å ta oppkjøring/teoriprøve på nytt igjen. Noen som har noe info om hva som kan skje? Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hei.. Jeg mistet lappen her om dagen å lurer derfor på hvordan straffen muligens vil bli. Blei tatt i 117km/t i 80 sonen, å politimannen sa at han regna med rundt 3-4 måneder uten lappen, og 5-10 tusen i bot. Men jeg lurer derfor på, ettersom at jeg har hørt mange snakke om at når man mister den under 6 måneder så slipper man muligens å ta oppkjøring/teoriprøve på nytt igjen. Noen som har noe info om hva som kan skje? Kommer an på når du tok lappen. og hvor lenge du har hatt den. Husker ikke hvilken dato den prøvetid ordningen ble innført, men HVERTFALL fra 2006, garantert før. Orker ikke google opp paragrafer nå. Du har lappen kun på prøve de første 2 årene. (Bak på førerkortet ditt nederst midtstilt, skal det stå info om hvor lang "prøvetiden" er. Står oppført med kode 100.)Det vil si at hvis du klarer å miste lappen iløpet av denne "prøvetiden" vil du måtte ta oppkjøring på nytt uansett hvor lenge du må gå uten. Ang. Straff orker jeg som sagt ikke bla opp paragrafer og tull på nå, men regner med at politimannen vet hva han snakker om, ville ikke regnet med store avvik fra hans påstand. Lenke til kommentar
Kristoffer1805 Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Hei.. Jeg mistet lappen her om dagen å lurer derfor på hvordan straffen muligens vil bli. Blei tatt i 117km/t i 80 sonen, å politimannen sa at han regna med rundt 3-4 måneder uten lappen, og 5-10 tusen i bot. Men jeg lurer derfor på, ettersom at jeg har hørt mange snakke om at når man mister den under 6 måneder så slipper man muligens å ta oppkjøring/teoriprøve på nytt igjen. Noen som har noe info om hva som kan skje? Kommer an på når du tok lappen. og hvor lenge du har hatt den. Husker ikke hvilken dato den prøvetid ordningen ble innført, men HVERTFALL fra 2006, garantert før. Orker ikke google opp paragrafer nå. Du har lappen kun på prøve de første 2 årene. (Bak på førerkortet ditt nederst midtstilt, skal det stå info om hvor lang "prøvetiden" er. Står oppført med kode 100.)Det vil si at hvis du klarer å miste lappen iløpet av denne "prøvetiden" vil du måtte ta oppkjøring på nytt uansett hvor lenge du må gå uten. Ang. Straff orker jeg som sagt ikke bla opp paragrafer og tull på nå, men regner med at politimannen vet hva han snakker om, ville ikke regnet med store avvik fra hans påstand. OK, takk skal du ha:D Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Det høyeste forenklede forelegget du kan få i en 80-sone er på 7800 kroner. Da har jeg vondt for å tro at boten din for å kjøre i 116 km/t blir lavere enn dette. Ellers så er strafferammen for din hastighet 3 til 5 måneders inndragelse. Mister du den for seks måneder eller mer må du ta oppkjøring på nytt. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900629-0492-0.html http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html#2-2 Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hvis du samtykker i førerkortbeslag på stedet får du vanligvis strafferabatt. Er vel en mnd. mindre inndragning på serfikatet. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Man MÅ ikke ta oppkjøring på nytt om man mister i over 6 mnd, men det er vanlig praksis. Jeg mistet lappen for 7 mnd i mai 2006 og måtte ikke kjøre opp på nytt. Fikk det jeg har skrevet over skriftlig fra juristen i min sak, men har gjengitt det fra hodet pga det var 1 formatering+en datamaskin siden, og mailen lå i outlook. Edit, det vil også bli spesifisert i det brevet du får med straffeutmåling hvis du må kjøre opp på nytt, igjen hilsen juristen i min sak. Endret 2. oktober 2008 av knetrom Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Hvis du samtykker i førerkortbeslag på stedet får du vanligvis strafferabatt. Er vel en mnd. mindre inndragning på serfikatet. Kilde? 99% av alle som blir stanset i fartskontroll, og har kjørt fort nok til å miste førerretten, samtykker der og da. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hvis du samtykker i førerkortbeslag på stedet får du vanligvis strafferabatt. Er vel en mnd. mindre inndragning på serfikatet. Kilde? Finner ikke noe som sier at man får en måned mindre, men Straffeloven § 59 sier at retten skal "ta det med i betrakning" kan sette ned straffen til "under det bestemte lavmål" hvis den tiltalte kommer med en uforbeholden tilståelse. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...522-010.html#59 Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Å miste førerkortet er ikke en straff, men en forvaltningsmessig avgjørelse og har derfor ingenting med strafferabatt å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå