Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Eier 25%, skal jeg betale 50% av oppussing?

batigoal

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen hjelpe meg med følgende dilemma?

Jeg og min samboer har en enebolig. Jeg har kjøpt meg inn med 25%. Leieinntektene vi har, deles også tilsvarende

(75-25).

Selv om jeg eier kun 25% av eneboligen betaler jeg ikke noe leie til min samboer for å bo der.

Alle regninger vi har deles 50/50.

Nå skal vi lage nytt bad, som også vil føre til en verdiøkning av boligen.

Spørsmålet er da: Hvor mye skal/bør jeg betale av badet? 25% eller 50%??

Kan noen hjelpe meg hva som er mest vanlig i slike tilfeller?

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan jo svare hvordan jeg ville gjort det. Deler dere 25/75 så vil jo det være naturlig å dele kostnaden av oppgraderinger av boligen også med denne delingsprosenten. Verdiøkningen (den reelle) blir ikke det dere koster på boligen. Koster man på med f.eks 100 000 i nytt bad så øker ikke verdien av boligen med så mye. Det øker jo mulighetene til å få solgt til en bra pris/lettere og få solgt.

Endret av Baardson
Lenke til kommentar

Etter mine begreper er det naturlig å dele løpende utgifter som strøm og kommunale avgifter 50/50, mens ting som har med selve boligen å gjøre bør fordeles 25/75 etter eierforholdet.

På den annen side synes jeg du slipper litt lett unna når du ikke betaler "leie" siden du ikke eier mer enn 25%.

Det med leieinntekter skjønte jeg ikke. Leier dere ut hybel?

Det viktigste er at dere blir enige om fordelingen så begge er fornøyde. Parforhold hvor man ikke er enige om hvordan man ordner det økonomiske blir slitsomt og ofte kortvarig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...