Gå til innhold

Hjelp til valg av speilrefleks (nybegynner)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lyst til å oppgradere fra et digital kompaktkamera til speilrefleks.

Synes det er artig å fotografere og ønsker/ håper å lære å ta litt bedre bilder.

Har sett på et par kameraer m obj:

Nikon D40X(10mp) m/AF-S DX 18- 55 VR 3.499kr

Nikon D60 m/ AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 ca 4.000

Canon EOS 1000D m/18-55 IS 3.999kr

Canon Eos 450D med Canon EF-S 18-55 f3,5-5,6 IS 4.999kr

Noen tips / evt positive / negative sider ved disse kameraene?

Er ute etter et kamera som egner seg for en nybegynner, og som det går ann å utvikle seg med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet så prøv kamera først og kjenn om det passer din hånd,så ville jeg satset på et som er litt nytt i markede og ikke en utgående modell som feks Nikon D40X, ikke fordi det er et dårlig kamera men fordi det kan være litt surt å kjøpe nytt og sitte med "gårsdagens" kamera .

PS: Merk dette er min personelige mening :cool:

Lenke til kommentar
Har du mulighet så prøv kamera først og kjenn om det passer din hånd,så ville jeg satset på et som er litt nytt i markede og ikke en utgående modell som feks Nikon D40X, ikke fordi det er et dårlig kamera men fordi det kan være litt surt å kjøpe nytt og sitte med "gårsdagens" kamera .

PS: Merk dette er min personelige mening :cool:

Enig.. men husk, oppdateringer kommer såpass ofte at alltid vil "henge litt etter"...

Flere du også kan skjekke ut :)

Sony A350

Olympus E-520

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Tja. Nikon D40 + Tamron 17-50 f/2.8 til 2700 + 3200 = 5900 er en knallpakke du kan vokse plenty med. Da får du et objektiv som gir deg flere kreative muligheter enn 18-55 f/3.5-5.6 objektivene som følger med i pakkene. Etterhvert som du får peil, så vil du få til ting du bare kan drømme om med kit-pakken til Canon 450D.

Lenke til kommentar
Enig.. men husk, oppdateringer kommer såpass ofte at alltid vil "henge litt etter"...

Flere du også kan skjekke ut :)

Sony A350

Olympus E-520

Jeg ville kanskje vurdert A300 istedet for A350. Litt færre megapiksler, men den har også noe mindre støy på høy ISO hvis jeg husker rett. Og trenger du ikke live-view, så kan du like godt se på A200, og heller kjøpe deg et bedre objektiv.

Tom

Lenke til kommentar
Tja. Nikon D40 + Tamron 17-50 f/2.8 til 2700 + 3200 = 5900 er en knallpakke du kan vokse plenty med. Da får du et objektiv som gir deg flere kreative muligheter enn 18-55 f/3.5-5.6 objektivene som følger med i pakkene. Etterhvert som du får peil, så vil du få til ting du bare kan drømme om med kit-pakken til Canon 450D.

For 7435 får en jo Canon 450D med samme objektiv,da blir drømmen enda våtere :cool:

Lenke til kommentar
For 7435 får en jo Canon 450D med samme objektiv,da blir drømmen enda våtere :cool:

Såklart. Men poenget mitt er optikk før kamerahus. Ville gjerne holde meg innenfor den implisitte kostnadsrammen til trådstarter, derfor synes jeg ltt færre mpx og mye bedre optikk er en bra idé. Det er kun 0.1% av bildene mine som blir beskåret så mye at jeg trenger 10 mpx fremfor 6mpx. Men det er langt over 0.1% av bildene mine som får et lite dytt av optikken - og det er også langt over 0.1% av bildene som hadde vært bortimot umulig med kitoptikk. :)

Lenke til kommentar

Som nevnt over er Nikon D80 fremdeles et veldig bra kamera og den selges med et kitobjektiv som er bedre enn de modellene trådstarter har ramset opp (jeg tenker da på både DX 18-70 og DX 18-135mm) Nå selges vel D80 + 18-70 ned mot 6000,- (?...) Du får da et solid og godt kamera (og for de fleste med litt store hender et bedre grep) og ei god linse du ikke kan lære å ta gode bilder med :thumbup:

Dessuten er D80 et relativt avansert kamera med funksjoner du etterhvert vil sette pris på men alikevel er det veldig enkelt å ta i bruk for en nybegynner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...