Gå til innhold

Skal lage en liten dokumentar i Riga

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp kjøpt meg Canon HV 30 kamera, skal bestille meg en ekstern Mic nå, og har sett på DM-50. Er denne god til prisen?

Er også veldig nybegynner på dette område. Hva anbefaler dere av å bruke av instillinger når det gjelder dette Cinema mode osv.

Går det bra å bruke vanlige Dv kassetter, eller må jeg bruke HDV kassetter. Disse er så utrolige dyre, når jeg skal ha minst 20-30 timer råmateriell

En ting til er også batteri, hvor kan jeg få tak i billige batteri med bra levetid?

Sier tusen takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har nettopp kjøpt meg Canon HV 30 kamera, skal bestille meg en ekstern Mic nå, og har sett på DM-50. Er denne god til prisen?

Er også veldig nybegynner på dette område. Hva anbefaler dere av å bruke av instillinger når det gjelder dette Cinema mode osv.

Går det bra å bruke vanlige Dv kassetter, eller må jeg bruke HDV kassetter. Disse er så utrolige dyre, når jeg skal ha minst 20-30 timer råmateriell

En ting til er også batteri, hvor kan jeg få tak i billige batteri med bra levetid?

Sier tusen takk på forhånd:)

Du får svar på det meste på www.hv20.com

"Alle" anbefaler vanlige DV kasetter. USA pris 12-13 kroner/stk. Batteri et par hundre. Sikkert billig i Riga. Trolig oxo mic?

25p for alt som kan betegnes som ikke er hurtig sport.

Cine Mode: http://hv20.com/showthread.php?t=6561

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg HV30 i mai og har fått brukt den litt. Her er noen erfaringer og svar på dine spørsmål.

Lyd

Den innebygde mikrofonen fungerer ok til innendørs filming og ute så lenge det ikke blåser. Den egner seg fint til å ta opp bakgrunnslyd (trafikkstøy, fugler, måkeskrik, etc) fordi den plukker opp i alle retninger og i stereo. Skal du derimot ta opp en samtale og du står noen meter unna for å få brukbar perspektiv, blir lyden for dårlig og du får for mye romklang (inne) eller for mye bakgrunnsstøy (ute).

Jeg vurderte også DM-50, men folka på Fotovideo mente at Røde videomic gir mye bedre lyd. Dessuten koster DM-50 1800 kr mens Røde ligger på 1250 kr. Ulempen med Røde er at den er så enorm. Strikkopphenget som reduserer vibrasjoner må behandles pent. Jeg la hele kameraet i ryggsekken med mic'en påmontert. Resultatet ble at en av strikkene røk. Heldigvis fulgte det med flere reservestrikker.

Mulig jeg en dag prøver DM-50, til tross for at den ikke gir like god lyd. DM-50 gir uansett mye bedre lyd enn den innebygde. Også ser den litt mer diskrét ut. Røde mic er så stor at den nesten skremmer vettet av folk og gjør dem enda mer kamerasky og unaturlig. Røde mic går forresten på et 9V batteri som skal vare i ca. 1000 timer. DM-50 fôres med strøm direkte fra HV30 via noen kontakter i foten.

Når jeg bruker ekstern mic lar jeg den stå på under en film-session, for eksempel en middag eller en tur. Til å begynne med slo jeg den av og på for å spare strøm. Som følge av dette ble noen av videoopptakene mine uten lyd fordi jeg glemte å slå på mic'en. Så lenge mic-pluggen er koblet i, er den interne mic'en deaktivert uansett om den eksterne er på eller ikke.

Kassetter

Jeg kjøpte en 6-pack med Sony DV Premium for 200 kr (33 kr/stk). Kanskje ikke akkurat noe røverkjøp, men de fungerte utmerket. Til å begynne med tenkte jeg å kun ta opp én gang og lagre kassettene slik folk flest gjør. Men jeg tror jeg heller lagrer dem på harddisken og gjenbruker kassettene. Filene blir lettere tilgjengelige og harddisker er billige nå om dagen. 1 TB disk = 70 kassetter = mindre plass. Dette er jo selvfølgelig en smaksak.

Batteri

Jeg kjøpte et originalt batteri som er identisk med den som fulgte med (BP-2L13). Ulempen med høyere kapasitet er at batteriet vil stikke ut. Og siden søkeren ikke kan trekkes ut eller vippes opp vil batteriet være i veien. Dessuten tar jeg med meg laderen på lengre utflukter.

Cine mode og andre innstillinger

Til å begynne med brukte jeg mye Cine mode. Men den ga ofte et litt for mørkt inntrykk. Spesielt i lav belysning inne blir den for mørk. Derfor holder jeg meg til vanlig modus og switcher mellom vanlig 50i og 25p. Mine siste opptak på en skyet dag ser allikevel ikke helt bra ut. Himmelen ble ofte utbrent. Mulig det hadde sett bedre ut med Cine mode og eventuelt 25p. Jeg filmet jo ikke akkurat sport eller action da.

Da jeg filmet under veldig lite lys her om dagen, opplevde jeg at frameraten droppet ned på 10-15 fps. Det så ut som kameraet strevde med å få nok lys. Dette var på 25p normal modus, ikke Cine mode. Etter å ha testet litt senere, fant jeg ut at hvis jeg heller filmet i 25p Cine mode ville kameraet beholdt 25 fps og ikke droppet ned. Bildet ville blitt mørkere, men dette kan man etterbehandle. Det er derimot umulig å etterbehandle lav fps.

Man bør helst bruke manuell eksponering og lydnivå. Fordelen med manuelt lydnivå er at lyden ikke "hopper" når man for eksempel snakker med gatestøy i bakgrunnen. Ulempen er at hvis kameramannen sier noe blir dette altfor høyt og lyden blir clippet (skurring). Derfor har jeg latt kameraet justere lyden selv. Låsing av eksponering burde derimot være mer brukbar. Jeg har sjelden brukt det, men ser ingen grunn til å ikke bruke det mer. Kameraet er veldig hypp på å justere selv for den minste lysendringen. Det gir stygge panoreringer/tilt. Ulempen med begge disse manuelle justeringene er at man må knote med en lille joysticken for å justere. Egne knapper hadde vært mye bedre.

Lenke til kommentar

Cine Mode er et must om det er stor forskjell i lysstyrke i det man filmer. F.eks. hvite skyer opplyst av sol. Eller nysnø som sol skinner på. Tar bort det skarpe lysetskinnet, og gjør det mulig å se flere detaljer.

Cine Mode gir oxo flere trinn på lukkerhastighet. Passer spesielt godt sammen med 25p. Gir en mer naturlig kontrast i bildet, og faktisk mulighet for å vise mer detaljer ved bearbeiding i redigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...