Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips mot øresus/ øre-piping?

Gjest Guest_Nils_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Nils_*

Hallo.

fins det noe tips mot øresus/øre piping? er ikkje så gale ate g ikkje får sove go slikt men hadde vert greit og tonet det ned eventuelt fått det bort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gått til en nese-øre-hals-lege og fått sjekket hva øresusen skyldes? Hvis ikke kan det være en ide. Enkelte ganger kan det faktisk være ting som ligger på den innvendte siden av trommehinnen (altså innsiden av øret) og irriterer (lager suselyder). Det kan også være ørevoks som ligger utpå trommehinnen. Men hvis du som meg lider av øresus på grunn av ødelagte sansehår i "senglehuset" finnes det egentlig bare en "kur", og det er habituering.

Habituering vil si at hjernen oppfatter et sansestimuli (en lyd for eksempel) som betydningsløs, da det ikke tyder på fare, og dermed ingorerer det. Ved hjelp av lydgeneratorer som produserer bakstøy like kraftig som tinnitusen, for så å justere denne sakte ned vil habituering skje mye raskere. Denne behandlignsformen bygger på persepsjons- og kognitiv atferdspsykologi. Med andre ord. Siden denne støyen alltid vil være på samme nivå som tinnitusen, vil hjernen ignorere tinnitusen. Og etterhvert som bakgrunnsstøyen går ned, fortsetter hjernen å ignorere tinnitusen. Dette er en behandlingsmetode som har vist seg å være meget effektiv. Søk gjerne litt rundt om stoffet på egenhånd. Husker jeg hadde en rekke linker om habituering, og klinikker som drev med dette i Norge. Men det var selvsagt før jeg formaterte datamaskinen min. ^^^

Edit: Og ja, sliter med mild øresus (lav som sådan) selv. Merker som regel ikke så mye til den lenger. Men den er der, det er den. Har ikke prøvd habituering selv, men er egentlig ikke så plaget at jeg trenger det.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Nils_*

takk for godt svar :)

skal bestille lege time, for og sjekke om det kan være noe som du sier.

of lyden er ikkje så høy at eg hører dårligere i hverdagen og slikt, men den er liksom der.

og dette Habituering greiene, er det en behandling man må gå til en periode?

Lenke til kommentar
takk for godt svar :)

skal bestille lege time, for og sjekke om det kan være noe som du sier.

of lyden er ikkje så høy at eg hører dårligere i hverdagen og slikt, men den er liksom der.

og dette Habituering greiene, er det en behandling man må gå til en periode?

Habitueringsbehandlingen er nok noe man må gå til i en periode. Nå skulle det jo kunne tenkes at det var mulig å få låne apparatet som produserer bakgrunnsstøyen med seg hjem. Jeg kjenner ikke helt til detaljene. Men habituering tar tid, så behandlingen går nok over en periode. Men dette har fastleger, og psykologer spesielt, bedre greie på enn meg.

Lenke til kommentar
Habitueringsbehandlingen er nok noe man må gå til i en periode.

1. Behandlingstiden er ofte over 2 år.

2. Bare de mest utsatte anbefales å meldes på.

3. Ventelistene er lange og man må trolig vente opp mot ett år før du blir prioritert.

4. Hva med å slutte og tenke på lyden og gi faen? Er den beste kuren.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...