Gå til innhold

Forskjell på hvordan bilder blir seende i bildeprogrammer

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker CS3 og FastStone Image Viewer som bildeprogrammer. Det jeg ser er at bildene jeg har konvertert i CS3 til jpg blir mye blassere på skjermen i FastStone enn i cs3. Har noen en god forklaring til dette?

Dette gjelder ikke .nef filene, disse filene ser nesten bedre ut i FastStone enn i cs3.

Jeg tar bare bilder i Raw (.nef) format og konverterer de bilder jeg skal fremkalle til jpg.

Har noen i samme slengen en god anbefaling på et bra bildevisningsprogram som er gratis og tar .nef filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som et problem med fargerom, uten at jeg kjenner hverken .nef, CS3 eller Faststone.

Sjekk hvilket fargerom (aRGB eller sRGB) som er brukt på de filene som ser blassere ut i FastStone. Hvis det er tilfelle, konverter dem til sRGB i CS3 før du redigerer, med mindre du har en komplett arbeidsflyt i aRGB-kalibrert programvare, skjerm og printer.

Lenke til kommentar
Det høres ut som et problem med fargerom, uten at jeg kjenner hverken .nef, CS3 eller Faststone.

Sjekk hvilket fargerom (aRGB eller sRGB) som er brukt på de filene som ser blassere ut i FastStone. Hvis det er tilfelle, konverter dem til sRGB i CS3 før du redigerer, med mindre du har en komplett arbeidsflyt i aRGB-kalibrert programvare, skjerm og printer.

Fant løsningen. Det gikk på icc profiler og fargerom. Vet ikke helt hva det er men virker som det betyr at programmene skal lese filen likt. Nå blir ihvertfall bildene like i Photoshop og FastStone.

Takk for hjelpen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...