Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

CAT5 vs CAT5e vs CAT6 vs CAT6a vs CAT7? Hvor mye er det å hente?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvor mye det er å hente på å valget av ethernet kabel?

Skal nå flytte ned i kjelleren, ergo havner jeg straks et stykke lengre unna routeren enn jeg alt er, og for øyeblikket benytter jeg HomePlug, men jeg føler det er en smule ustabilt og nå får vi snart TV over fiber også som skal draes over HomePlug som sikkert ikke gjør ting noe bedre? Trådløst fra nedi kjelleren er hvert fall uaktuelt, da det trådløse signalet ikke på langt nært er godt nok der nede ifra!

Så da blir det bare å strekke kabel! Og da snakker vi ikke en løs kabel, kabelen skal festes skikkelig, ergo er det lite aktuelt å ta den ned igjen med det første :p

Det blir vell da en kabel på 15-20m tenker jeg, tror 15m vil holde, skal få målt det opp nå snart, 20m holder hvert fall!

Da er spørsmålet, hva slags kabel skal jeg legge?

Det første som slo meg inn er CAT7, og det koster jo "bare" 300kroner for 15m CAT7 PIMF kabel fra Amentio!

Ergo er det ikke stort å spare egentlig på å velge det ene eller det andre, så spørsmålet blir jo da hva som faktisk er best å satse på?

Jeg trodde jo CAT7 var "best", jeg trodde kabelene ble delt inn i disse forskjellige kategoriene basert på hvilken standard og kapasitet kabelen faktisk har? Ergo jo høyere jo bedre?

Men så leser jeg at noen hevder at CAT7 ikke er "ferdigutviklet"?

Noen mener at det er noe med kontakten på CAT7 kabelen som kan gjøre den litt vrien for diverse nettverksporter og enheter, det vil fungere men at den er gjordet i ende partiet (RJ-45 pluggen, eller det heter vell ikke RJ-45 engang på CAT7?) som gjør at den fort kan fungere dårligere enn selv CAT5 om du ikke har riktig nettverksutstyr med de rette portene?

Å det får meg jo til å lure? Er det noe å hente på en CAT7 kabel i det hele tatt?

Og hva er forskjellen på SSTP og PIMF? Så vidt jeg har sett så får du både CAT7 i SSTP og PIMF utgaver, hva er forskjellen på disse? Forskjellig isolering?

Det er vell kanskje hovedsaklig fordelen ved CAT7, at den er fullstendig isolert?

Men som jeg nevnte hørte jeg noe snakk om at endestykket på kabelen også er jordet på en eller annen måte, som kan skape krøll med vanlig nettverksutstyr og gjøre kabelen dårligere enn CAT5?

Hvordan er det med CAT6a? Du får jo de i SSTP utgaver, de er vell også fullstendig isolert?

Er blitt veldig usikker på dette med valget av kabel nå etter å ha lest den litt ymse informasjonen rundt CAT7 som jeg egentlig hadde bestemt meg for? Hva vil dere anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Tror nok det beste er å gå for cat6 eller cat6a.Cat 7 er det omtrent ikke mulig å oppdrive utstyr eller termineringer uansett til fornuftige priser. Og jeg tipper cat6a blir mere poppulært enn cat7 i fremtiden da det er billigere og har samme kapasitet omtrent. cat6 1gbit+ cat6a 10gbit og cat7 10gbit+.

Endret av rufs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...