Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Spillet har sluttet å virke! Feilmeldinger i Vista.

Anbefalte innlegg

Okei, here's the problem. Det virker som om Vista ikke lar meg kjøre spill.

Har hatt problemet i en stund nå, prøvd å finne svar på nettet og i diverse fora, men jeg har ikke hat hellet med meg ennå, så prøver med et topic her.

PCen ble kjøpt i desember i fjor og har bl.a.; 4GB RAM, GeForce 8800 GTX, Core2 Quad Q6600. Dette skulle da være bra nok for spill, sant. Noe jeg angrer på i ettertid må være det at jeg valgte Vista Home Premium. Leser på RAM-bruk-meteret på sidepanelet at bare det å kjøre Vista, uten å ha noen aktive programmer tar ca 34 % av all RAM'en. Noe som igjen fører til at jeg bare har 2814MB RAM tilgjengelig for spill og programmer. Men 2814MB burde jo være nok til å kjøre spill som Battlefield 1942, Battlefield 2, AoC, WoW, Shadowrun, Far Cry, Half-life 2, og Crysis.

Men, altså, jeg skjønner det bare ikke. Jeg får spilt BF 1942/2 i maks 10 minutter. Crysis og Half-life2 får jeg kjørt i 20 minutter. WoW og Far Cry fungerer i 30 minutter. AoC klarer jeg å få spilt i opptil 40 minutter. Og Shadowrun får jeg ikke spilt i det hele tatt. Dette med tidsbruk har vel ingenting å si, men det er bare så utrolig rart at jeg får spilt AoC i 40 min før det oppstår problemer, mens BF2 bare fungerer i ca 10 min, mtp. systemkrava på spillene liksom. Vel, det som skjer er at spillet stopper opp, skjermen blir svart før jeg kastes ut i Windows og blir møtt av en feilmelding. "Programmet har sluttet å virke" - "Windows ser etter en løsning på problemet" - "Ingen løsning ble funnet" - "Lukker programmet" OSV. Når jeg spiller AoC og det går galt får jeg i tilleg opp en rapport hvor det står at grunnen til klikken er "Out of memory".

Alle nevnte spill er patcha og oppdaterte, jeg er administrator på min egen pc og har ikke blokkert noen spil, snarere tvert om, jeg har deaktivert det som er av UAC og sånt. Jeg har også virus skjekka alt som er.

Så nå lurer jeg på om noen har opplevd det samme, at alle spill blir lukket og det blir gitt en beskjed om at programmet har sluttet å virke. Isåfall, hva skal til for at problemet løses og jeg kan spille normalt igjen?

Edit: Må jeg rett og slett reformatere hele maskina?

Takk på forhånd!

Endret av Knaskeladden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om sidepanelet er problemet, hvorfor deaktiverer du da ikke dette?

Jeg har ved flere anledninger sett at Windows Sidepanel bruker vannvittig mye av Ram og CPU. Dette er ikke selveste sidepanelet, men småprogrammene man laster ned til Windows Sidepanel. Selv ser jeg ingen nytteverdi i Windows Sidepanel, så jeg anbefaler å deaktivere denne.

Du kan også ta en titt på denne lille T&T artikkelen:

http://www.win-xp.no/Sections/op=viewarticle/artid=81.html

http://www.hardware.no/artikler/optimalise...ta/40053?pid=12

Lenke til kommentar

Takk for svar, men det er nok ikke sidepanelet som er problemet. Leste du ikke hele innlegget?

Leser på RAM-bruk-meteret på sidepanelet at bare det å kjøre Vista, uten å ha noen aktive programmer tar ca 34 % av all RAM'en.

Altså, sidepanelet er ikke grunnen til at jeg ikke får kjørt spill skikkelig, jeg mente bare at jeg leste på RAM-måleren, som for øvrig befinner seg på Sidepanelet, at den totale RAM-bruken til PCen konstant ligger på 34%, noe som fører til at jeg bare har 66% ledig. Sorry for dårlig formulering i det første innlegget.

Lenke til kommentar

Vista har jo en hel anne måte og bruke minne på.

Derfor ligger bruken av minne høy hele tiden.

Den bruker av dette minnet før den henter mer minne.

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html

Kan jo se hvordan det ser ut oppstart og maleware.

Rydde og defragmere bør også gjøres.

Last ned HijackThis legg i egen mappe på skrivebordet.

Start programmet og velg "Trykk scan og save log"

Post HijackThis.txt

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 20:16:10, on 15.09.2008

Platform: Windows Vista SP1 (WinNT 6.00.1905)

MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6001.18000)

Boot mode: Normal

Running processes:

C:\Windows\System32\smss.exe

C:\Windows\system32\csrss.exe

C:\Windows\system32\wininit.exe

C:\Windows\system32\csrss.exe

C:\Windows\system32\services.exe

C:\Windows\system32\lsass.exe

C:\Windows\system32\lsm.exe

C:\Windows\system32\svchost.exe

C:\Windows\system32\winlogon.exe

C:\Windows\system32\nvvsvc.exe

C:\Windows\System32\svchost.exe

c:\program files\common files\logishrd\lvmvfm\LVPrcSrv.exe

C:\Windows\system32\SLsvc.exe

C:\Program Files\Norman\Npm\bin\ELOGSVC.EXE

C:\Windows\system32\rundll32.exe

C:\Program Files\Norman\Npm\Bin\Zanda.exe

C:\Windows\System32\spoolsv.exe

C:\Windows\system32\taskeng.exe

C:\Windows\system32\Dwm.exe

C:\Windows\Explorer.EXE

C:\Program Files\Microsoft Small Business\Business Contact Manager\BcmSqlStartupSvc.exe

C:\Windows\system32\CTsvcCDA.exe

C:\Windows\system32\PnkBstrA.exe

c:\Program Files\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe

c:\Program Files\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlwriter.exe

C:\Windows\system32\SearchIndexer.exe

C:\Windows\system32\taskeng.exe

C:\Program Files\Norman\Npm\bin\NJEEVES.EXE

C:\Program Files\Norman\nse\bin\NSESVC.EXE

C:\Program Files\Windows Defender\MSASCui.exe

C:\Windows\System32\rundll32.exe

C:\Program Files\Norman\Npm\Bin\Zlh.exe

C:\Program Files\Norman\Nvc\BIN\NVCSCHED.EXE

C:\Program Files\Java\jre1.6.0_05\bin\jusched.exe

C:\Program Files\Norman\Nvc\bin\nvcoas.exe

C:\Program Files\Common Files\logishrd\LComMgr\Communications_Helper.exe

C:\Program Files\Common Files\logishrd\LComMgr\LVComSX.exe

C:\Windows\System32\rundll32.exe

C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe

C:\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe

C:\Windows\ehome\ehtray.exe

C:\Users\Espen Thorud\AppData\Local\Google\Update\GoogleUpdate.exe

C:\Program Files\Windows Media Player\wmpnscfg.exe

C:\Windows\ehome\ehmsas.exe

C:\Program Files\Windows Media Player\wmpnetwk.exe

C:\Program Files\Norman\Nvc\BIN\NIP.EXE

C:\Program Files\Norman\Nvc\bin\cclaw.exe

C:\Program Files\Common Files\Logishrd\LQCVFX\COCIManager.exe

C:\Program Files\Windows Live\Messenger\usnsvc.exe

C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe

C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WLLoginProxy.exe

C:\Windows\system32\SearchProtocolHost.exe

C:\Windows\system32\SearchFilterHost.exe

C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

C:\Windows\system32\wbem\wmiprvse.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.vg.no/

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Window Title = Internet Explorer levert av Komplett

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =

O1 - Hosts: ::1 localhost

O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: Skype add-on (mastermind) - {22BF413B-C6D2-4d91-82A9-A0F997BA588C} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll

O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_05\bin\ssv.dll

O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)

O2 - BHO: Påloggingshjelp for Windows Live - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll

O3 - Toolbar: (no name) - {7A435241-0F51-4BBC-8E64-D2B613E7AA46} - (no file)

O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide

O4 - HKLM\..\Run: [P17RunE] RunDll32 P17RunE.dll,RunDLLEntry

O4 - HKLM\..\Run: [Norman ZANDA] "C:\Program Files\Norman\Npm\bin\ZLH.EXE" /LOAD /SPLASH

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre1.6.0_05\bin\jusched.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [LogitechCommunicationsManager] "C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\LComMgr\Communications_Helper.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [LVCOMSX] "C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\LComMgr\LVComSX.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [LogitechQuickCamRibbon] "C:\Program Files\Logitech\QuickCam10\QuickCam10.exe" /hide

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit

O4 - HKCU\..\Run: [sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun

O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\Windows Live\Messenger\MsnMsgr.Exe" /background

O4 - HKCU\..\Run: [ehTray.exe] C:\Windows\ehome\ehTray.exe

O4 - HKCU\..\Run: [Google Update] "C:\Users\Espen Thorud\AppData\Local\Google\Update\GoogleUpdate.exe" /c

O4 - HKCU\..\Run: [WMPNSCFG] C:\Program Files\Windows Media Player\WMPNSCFG.exe

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJENESTE')

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJENESTE')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NETTVERKSTJENESTE')

O4 - Global Startup: Hurtigstart for Adobe Reader.lnk = C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe

O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE

O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_05\bin\ssv.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_05\bin\ssv.dll

O9 - Extra button: Skype - {77BF5300-1474-4EC7-9980-D32B190E9B07} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\SkypeIEPlugin.dll

O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\REFIEBAR.DLL

O13 - Gopher Prefix:

O16 - DPF: {02BF25D5-8C17-4B23-BC80-D3488ABDDC6B} (QuickTime Plugin Control) - http://appldnld.apple.com.edgesuite.net/co...ex/qtplugin.cab

O16 - DPF: {0CCA191D-13A6-4E29-B746-314DEE697D83} (Facebook Photo Uploader 5) - http://upload.facebook.com/controls/Facebo...toUploader5.cab

O16 - DPF: {1E54D648-B804-468d-BC78-4AFFED8E262E} (System Requirements Lab) - http://www.srtest.com/srl_bin/sysreqlab3.cab

O16 - DPF: {5C6698D9-7BE4-4122-8EC5-291D84DBD4A0} (Facebook Photo Uploader 4 Control) - http://upload.facebook.com/controls/Facebo...toUploader3.cab

O16 - DPF: {67A5F8DC-1A4B-4D66-9F24-A704AD929EEE} (System Requirements Lab) - http://www.systemrequirementslab.com/sysreqlab2.cab

O16 - DPF: {74DBCB52-F298-4110-951D-AD2FF67BC8AB} (NVIDIA Smart Scan) - http://www.nvidia.com/content/DriverDownlo...iaSmartScan.cab

O16 - DPF: {C49134CC-B5EF-458C-A442-E8DFE7B4645F} (YYGInstantPlay Control) - http://www.yoyogames.com/downloads/activex/YoYo.cab

O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/get/shoc...ash/swflash.cab

O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL

O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\Windows\system32\CTsvcCDA.exe

O23 - Service: Norman eLogger service 6 (eLoggerSvc6) - Norman ASA - C:\Program Files\Norman\Npm\bin\ELOGSVC.EXE

O23 - Service: Process Monitor (LVPrcSrv) - Logitech Inc. - c:\program files\common files\logishrd\lvmvfm\LVPrcSrv.exe

O23 - Service: LVSrvLauncher - Logitech Inc. - C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\SrvLnch\SrvLnch.exe

O23 - Service: Norman NJeeves - Norman ASA - C:\Program Files\Norman\Npm\bin\NJEEVES.EXE

O23 - Service: Norman ZANDA - Norman ASA - C:\Program Files\Norman\Npm\Bin\Zanda.exe

O23 - Service: Norman Scanner Engine Service (nsesvc) - Norman ASA - C:\Program Files\Norman\nse\bin\NSESVC.EXE

O23 - Service: Norman Virus Control on-access component (nvcoas) - Norman ASA - C:\Program Files\Norman\Nvc\bin\nvcoas.exe

O23 - Service: Norman Virus Control Scheduler (NVCScheduler) - Norman ASA - C:\Program Files\Norman\Nvc\BIN\NVCSCHED.EXE

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - NVIDIA Corporation - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe

O23 - Service: PnkBstrA - Unknown owner - C:\Windows\system32\PnkBstrA.exe

O23 - Service: Steam Client Service - Valve Corporation - C:\Program Files\Common Files\Steam\SteamService.exe

--

End of file - 9725 bytes

Kan jo se hvordan det ser ut oppstart og maleware.

Skjønte ikke helt denne setningen, hva vil du at jeg skal gjøre? :-p

Lenke til kommentar

Loggen ser grei ut.

---

Last ned kjør CCleaner

'Valg'->'Avansert'. Fjern avkryssingen framfor: "bare slett midlertidige filer som er eldere enn 48 t.

Kjør og register-renser"svar ja til og reparere"-->backup svar ja når du blir spørt.

Kjør register-renser et par ganger til alle feil er borte.

---

Defragmering.

Auslogics Disk Defrag + Free Registry Defrag

---

Skjønte ikke helt denne setningen, hva vil du at jeg skal gjøre? :-p

Med hijackthis ser jeg etter virus-spyware og hva pcen din starter opp av programmer.

Disse linjer starter med 04 se om du trenger og starte opp alt der.

Start->søk->msconfig<oppstart>

---

Pass på at ikke norman sperrer noe,prøv og disable den viss du har problemer med og innstalere.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Tror det kan dreie seg om hw problemer og ikke nødvendigvis vista, på tide med standarsjekker :

*Memtest86+ V2.01 : 8 timer pass , ingen feil.

*Orthos Prime 95 : 8 timer også om mulig.

Begge disse programmene bør fungere feilfritt.

Også greit om du oppdaterer Nvidia driveren til siste utgave.

DirectX bør også oppdateres om den ikke allerede er det.

Eldre drivere bør fjernes manuelt og nye drivere kan innstaleres i F8 oppstart (safe modus / sikkerhetsmodus) etter at man har fjernet all rest av eldre drivere (drivercleaner kan brukes).

Du får si ifra etter hvert som du kommer igjennom stegene. Ta en google på programmene jeg nevnte.

Lenke til kommentar

Aye aye, takk for hjelp folkens.

CCleaner har jeg brukt lenge nå, og kjører det minst en gang i uka. Defragmentering har jeg aldri gjort før, og det tok da noen timer, men utrolig nok sank RAM-bruken til 28%, tidligere har den jo ligget på 34 % :-O

Temperaturen ligger på rundt 60-70 grader. :)

Edit: Fikk spilt BF1942 i godt over en time istad uten at jeg fikk noe Crash to desktop, avsluttet spillet selv for en gangs skyld. Såååå, det virker som om defragmenteringa hjalp litt, jeg så AusLogics stod lenge og rota hver gang den kom borti et spill.

Edit2: Oki, Malvado, skal prøve standarsjekkene du nevnte! Å oppdatere driverne til komponentene mine var det første jeg gjorde når problemet mitt oppstod, men skal dobbeltsjekke at alt er up-to-date. Update kommer.

post-171729-1221595430_thumb.jpg

Endret av Knaskeladden
Lenke til kommentar
Defragmentering har jeg aldri gjort før

Jeg synes seriøst synd på deg :p

Skaff deg noe som defragmenterer i bakgrunnen på ressurser som er til overs... Først var jeg skeptisk til å ha noe slikt i bakgrunnen (men du ser ikke ut som den typen som bryr seg (etter å ha sett hijackthis loggen din)), men du tjener stort på det :)

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker perfectdisk siden det kun har en bakgrunnsprosess.

Koster penger da (host host :p)

Det kan lønne seg å jobbe for it-foretak som ordner med lissenser på viktige verktøy som av og defragmentering, personlig så har jeg gått til innkjøp av perfectdisk professional 2008 da den fungerer veldig bra og har gode innstillinger for å kjøre i bakgrunnen : http://www.raxco.com/home_office/home_perf...rofessional.cfm , ikke så avskrekkende pris på 39.99$ heller.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg har samme problem, bare at det er så rart! Kjøpte en veldig bra Vista Pc som skal tåle spill. Men I Crysis på Singelplayer Kommer feilmeldingen: "Crysis har sluttet å virke" bestandig opp. å d pussige er at det er ved en boss på et Hangarskip, å det skjer etter 20sec-3min etter at jeg har gått in på singelplayer, men vis jeg starter ny game, skjer det ikke får jeg kommer til samme sted!!!!

Det hender det skjer tidligere i singelplayer eller i Multiplayer, men det er ikke noe ofte!

Og i går instalerte jeg Sandbox2 (mapeditor til crysis)og Feilmeldingen kommer hvis jeg trykker på noen få bestemte verktøy, og jeg får ikke til å starte å create ny map. bare redigere de som alerede finnes i multiplayer osv.

Dette er til å bli Gal av!!! Håper noen har forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...