Gå til innhold

Bytter ut F.KR/E.KR til "Før og etter vanlig tidsregning"


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke religiøs, men jeg blir ikke støtt om vi ikke forandrer tidsregning.

Så ikke snakk for alles vegne Nikka, for jeg tror du må skaffe deg respekt for religiøse før du skal begynne å kreve at de skal ha respekt for oss.

 

 

For min del er det revnende likegyldig om hvilken tidsregning vi bruker bare det er en felles.

Hvordan i huleste noen skulle få for seg at det er nødvendig å bytte etter å ha brukt den vi har nå så lenge, virker for meg bare latterlig.

 

Jeg snakker da ikke for alle, men jeg vet at det er flere ateister som er enig her, du trenger ikke å legge mer i mine ord enn det jeg selv gjør vet du.

 

Hvis du ikke bryr deg så er det fint for deg, men jeg forbeholder meg retten til å bry meg. Jeg synes det er forkastelig, nettopp fordi det underbygger kristendom og gir den kredibilitet - noe den ikke fortjener.

 

 

Akkurat i det sitatet du bruker snakker jeg om Nikka, fordi jeg VET han ikke respekterer religiøse, uansett hva han påstår, basert på tidligere diskusjoner jeg har hatt med han.

 

Nå har jeg aldri! Jeg respekterer da folk som er religiøse, jeg respekterer ikke troen deres, men jeg vil uansett kjempe for retten deres til å tro hva de vil. Akkurat som at jeg forbeholder meg retten til å si at religion er tull og tøys. At jeg ikke respekterer folks meninger betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke respekterer vedkommende som person.

 

Er et noen grunn til at jeg skal respektere troen på en gud? Jeg synes ikke irrasjonalitet fortjener respekt jeg, respekt er noe man gjør seg fortjent til. Jeg respekterer ikke automatisk alle folk jeg møter, jeg starter med å vise respekt, men folks handlinger kan fort gjøre at jeg mister respekten for dem.

 

Å bruke en eventyrfigur som grunnlag for tidsregningen vår gjør at kristendommen får en fot innenfor. Ved å godta terminologien så sier man samtidig: "Jepp! Jesus, Guds sønn, ble født for ~2000 år siden." Jeg synes det er rimelig frekt og ikke minst tullete når det ikke finnes noe som helst bevis for at en slik begivenhet har funnet sted eller at Gud i det hele tatt eksisterer. Hvorfor skal vi gi kristendommen denne sannhetsgehalten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev tidligere at jeg ikke vil være off-topic i denne tråden, men jeg vil bare legge til at fint at du sier at du respekterer religiøse.

 

Men er det virkelig å vise respekt ovenfor en religiøs når man rakker ned på religionen hans/hennes og omtaler deres høyeste skapningen på lik linje med Julenissen?

Å være respektabel eller iallefall ærbødig ovenfor en religiøs i min mening er iallefall å respektere deres tro i den forstand at de tror like mye på dette som du tror på vitenskapen.

Selvfølgelig skal det kunne debatteres, men å blande inn en figur som Julenissen i samtlige diskusjoner om religion, og rakke ned på religionen vil ikke jeg kalle respekt.

 

Jeg er heller ikke kristen, men jeg holder meg for god til å si til noen at din Gud eksisterer ikke, sånt er bare respektløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg skrev tidligere at jeg ikke vil være off-topic i denne tråden, men jeg vil bare legge til at fint at du sier at du respekterer religiøse.

 

Men er det virkelig å vise respekt ovenfor en religiøs når man rakker ned på religionen hans/hennes og omtaler deres høyeste skapningen på lik linje med Julenissen?

Å være respektabel eller iallefall ærbødig ovenfor en religiøs i min mening er iallefall å respektere deres tro i den forstand at de tror like mye på dette som du tror på vitenskapen.

Selvfølgelig skal det kunne debatteres, men å blande inn en figur som Julenissen i samtlige diskusjoner om religion, og rakke ned på religionen vil ikke jeg kalle respekt.

 

Jeg er heller ikke kristen, men jeg holder meg for god til å si til noen at din Gud eksisterer ikke, sånt er bare respektløst.

Vet ikke om du har lagt merke til det, men det ER like mange beviser for en gud som det er for julenissen, tannfeer og do drauger... Det har ingenting med respekt å gjøre... Dessuten har kristendom og annen religion i ALT for lang tid hatt ufortjent stor respekt, noe du ser ut til å lide under enda snurreleif....

Du hadde ikke sagt noe hvis andre evner ble side stilt med de nevnte eventyr figurer, kun religion mistenker jeg..... ?

Lenke til kommentar
Men er det virkelig å vise respekt ovenfor en religiøs når man rakker ned på religionen hans/hennes og omtaler deres høyeste skapningen på lik linje med Julenissen?

 

Kan du gi meg en god grunn til at det er en forskjell på å tro på guder og det å tro på Julenissen? Begge deler er like sannsynlig og begge baserer seg på null bevis. Det er ikke respektløst, det er en sammenlikning. Forøvrig har RWS svart så godt at det ikke er behov for meg å skrive en lang utbrodering her.

Lenke til kommentar
Fremdeles vil vi jo definere "vanlig tidsregning" etter en tidstabell som er satt etter Jesu fødsel. Så "vanlig tidsregning" er bare en ny måte å si "etter kristus" på; vi definerer rett og slett den vanlige tidsregningen etter det som i 2000 år har blitt sett på som kristi fødsel.

 

I lys av dette blir det flåsete å endre bare for at noen trangsynte fjotter skal få viljen sin om å skvise ut alle siste rester av vår statsreligion og religionskultur ut av dagligtalen.

 

For min del bunner det ut i frykt. Fremmedfrykt og religionsfrykt.

 

Flåsete :)

 

[Let the bashing of my statements begin]

Nå er det vel rimelig akseptert at denne Jesus ble født ca 7 år etter kristus. Bl.a derfor bruker man i fag som religionsvitenskap og i større eller mindre grad i fag som historie, stort sett benevnelsene "vanlig tidsregning" eller "vår tidsregning". Og etter hva jeg har forstått så har lærerutdanningen brukt disse benevnelsene lenge. Det handler ikke om å skvise ut "norsk kultur arv" men om å bruke nøytrale og presise begrep. Dette har til og med Jehovas Vitner forstått, de bruker også "etter vår tidsregning" eller "etter vanlig tidsregning" på norsk og C.E, Common Era, på engelsk. Det er helt naturlig at man går bort fra religiøse benevninger, denne tidsregningen brukes tross alt av de aller fleste i verden, også av muslimer, jøder, ateister, hinduister osv.

 

Forsåvidt, generell religionsdebatt hører vel ikke hjemme i denne tråden? ;)

 

e: Jeg trodde forsåvidt at alle brukte Unix Time. :whistle:

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor denne nyheten ikke er blitt postet før nå, så får vel gjøre det selv:

 

- Tullete og historieløst (Dagbladet)

 

På Dagbladet står det om en endring i en av lærebøkene der man omformulerer "før/etter kristus" til "før/etter vanlig tidsregning". Dette har ført til noen barnslige, lite gjennomtenkte, kunnskapsløse og ignorante "argumenter" fra talentløse politikere (hva jeg mener om det har jeg skrevet her).

 

Når det gjelder selve bråket så er jeg absolutt for endringen, jeg håper dette blir en vane i norske lærebøker. Hva synes dere?

 

Mine argumenter for endring er:

 

1. Det er fortsatt stor debatt om Jesus er den historiske personen han hevdes å være.

 

2. Det er ingen som vet nøyaktig når Jesus ble født, teologer hevder noe mellom 4 og 6 før vanlig tidsregning.

 

3. Dette bygger på de to overnevnte, men det blir å late som å være inneforstått med at Jesus har eksistert når man sier "før og etter kristus", dette er en religiøs/subjektiv oppfatning. Som et av verdens mest sekulære, og minst religiøse land synes jeg det er på tide at vi gjør slike endringer.

 

Jeg har egentlig ikke så mye mot e.kr/f.kr.

Det var et bra innlegg i Aftenposten i dag som konstaterte at det er mye mer redelig å si "etter Kristus", enn "etter vanlig tidsregning" fordi den siste er universell og resultatet blir da at andre tidsregninger er uvanlige. Resultatet er jo likefullt at den kristne tidsregningen nettopp blir den normale, selv om den skifter navn.

Dermed mener jeg at vi like godt kan ha e.kr.

 

Dessuten, siden det står i bibelen at Jesus skal komme tilbake innen en generasjon, så er det jo greit å vite at "nå er det snart gått 2000 år, dere, og han er fortsatt ikke kommet tilbake".

 

Så det jeg mener er at hvis vi fortsatt skal bruke dagens tidsregning (at vi lever i 2008) så får vi kalle spaden for det den er: en spade. (Evt. får man bytte ut "e.kr." med noe mer blasfemisk.)

 

På den annen side hadde jeg ikke hatt noe mot en tidsregning som startet mye tidligere, f.eks. ved begynnelsen på menneskets (Homo Sapiens') historie. Noe slikt synes jeg hadde vært bra for å bedre tydeliggjøre menneskets lange historie, og at en kar som levde for rundt 2000 år siden bare er en i rekken av veldig mange karer. Nå er det kanskje greit med et firesifret tall(og mer presise datoer), så man kunne ha satt en nyere dato, f.eks. en dato fra sumerernes historie, siden de var først ute med sivilisasjon. Eller rett og slett starten hos de første som kom på dette med tidsregning (aner ikke hvem det var). I alle fall mener jeg at det er naturlig at en tidsregning har en meningsfull start, og ikke bare refererer til et vilkårlig år i menneskenes historie.

 

Men, dette er selvsagt bare løse tanker, da jeg antar det ville vært veldig omstendelig å skifte tidsregning.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar
Burde heller endra det til det engelske B.C og A.D fordi det er standard og heller finni på noe på norsk som passer de initialene eller godt over til minus tegn etter årstallet istedet for BC og + for AD.

Internasjonalt beveger man seg mer og mer over til C.E(Common Era) og B.C.E(Before Common Era).

 

Etter vanlig tidsregning mener jeg er best siden det er denne tidsregningen som er absolutt mest brukt. Selv i land som også har andre tidsregninger så bruker man stort sett vestlig tidsregning. Greit nok at jødene er i år 5760, men de aller fleste forholder seg til vanlig tidsregning og ikke til Anno Mundi.

Lenke til kommentar

I den grad dette er å late som vår tidsregning tar utgangspunkt i noe annet enn Jesus' fødselsdag syns jeg det er grunnleggende tåpelig. I den grad det er en overgang til en ny tidsregning med et annet utgangspunkt, ser jeg på det som positivt.

 

Jeg foreslår for øvrig før og etter Odin, da dette stikker enda dypere i vår «kulturelle tradisjon og arv» (her, ta litt norrøn religion, Ine Marie Eriksen Søreide) enn en religion vi ble tvangsfôret med for cirka tusen år siden.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Er jo ikke sånn at det blir 2007 om "de" finner ut at Jesus ble født et år før. Selv så synes jeg dette er nok en unødvendig flisespikking som de for min del kunne godt droppet.

Begynte vanlig tid i år 0 (sett at det er 2008 i år), var det uvanlig tid før dette da? Jeg forstår ikke (eller kanskej jeg ikke vil forstå?)..

 

Synes vi må gå tilbake til runer, det er jo den norske kulturen! Kan ikke ha slik latinsk alfabet som kom med kristendommen, JEG VIL IKKE VÆRE RELIGIØS FOR FAEN!

 

Om jeg sier 4000 år før Kristus tror jeg ikke noen setter seg på bakbena og ikke skjønner hva jeg referer til, om det så bommer med et par år fra eller til så spiller det like liten rolle om jeg sier før Kristus og vanlig tidsregning?

Hvorfor fikse noe som fungerer?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Man regner ikke med år 0 i den gregorianske kalenderen. ;)

 

Vanlig tidsregning begynner i år 1, før det var det "før vanlig tidsregning". Det er dessverre ganske vanskelig å begynne med en ny tidsregning, så da får vi gjøre det beste ut av det. Ingen har foreslått å endre tidsregningen, det eneste som har skjedd er at man også i lærebøker på ungdomsskolenivå har begynt med religiøsnøytrale begreper. Dette har man gjort i mange år i deler av akademia, flere religiøse samfunn(jøder og jehovas vitner bl.a.) og flere land(bl.a. Kina).

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Vi skal altså fortsette å telle (cirka) år etter at Jesus ble født, men vi skal kalle det før og etter vanlig tidsregning. Hm...

 

Hvordan kan det forresten være før vanlig tidsregning? Det som skjedde for 3000 år siden vil altså være 1000 år før normal tidsregning, og på denne tiden hadde de ikke normal tidsregning..?

Høres rart ut at de ikke regnte tiden slik vi gjør nå, kanskje dagene deres var lenger.

 

Jeg synes fortsatt at f. Kr. høres og ser bedre ut enn f.v.t.

Så inntil alle andre rundt meg skriver f.v.t., vil jeg skrive f. Kr.

Lenke til kommentar

Siden jeg hater kristendommen løfter jeg ikke en finger for å hindre en avkristning av språket, men jeg hadde satt meg på bakbeina om man skulle omdøpe ukedagene til noe mer religionsnøytralt som alfadag, betadag, charliedag eller førstedag, andredag, tredjedag osv.

 

Ser det er mange gode argumenter for og mot her.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Siden jeg hater kristendommen løfter jeg ikke en finger for å hindre en avkristning av språket, men jeg hadde satt meg på bakbeina om man skulle omdøpe ukedagene til noe mer religionsnøytralt som alfadag, betadag, charliedag eller førstedag, andredag, tredjedag osv.

 

Ser det er mange gode argumenter for og mot her.

 

Da kan du jo være glad for at ukedagene slettes ikke er basert på kristendommen? :p er vell heller basert på norrøn mytologi :-D

for referanse se wikipedia: Mandag, Tirsdag, Onsdag, Torsdag, Fredag, lørdag og Søndag (btw hvorfor faen gadd jeg å linke alle ukedagene. Jeg må kjede meg... :p)

 

oi, ja ser at jeg kanskje missforsto deg litt. Siden norrøn mytologi tross alt er religion, men tross alt så har det vært minimalt med tilbedere av odin de siste 800 år så jeg vill kalle det tradisjon nå :p

Endret av Androish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...