Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattehjelp, haster. trenger svar, innen Tirsdag 16.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) Manchester city satte ny overgangsrekord i england da de kjøpe Robinho fra Real madrid 333,8 mill NOK mandag 1.sept 2008. Hva er denne summen i britiske pund, når 1 pund er 9,8 kr

--------------------------------------------------------------------------------------

2) Kan du måle opp 1 liter vann?

Du har to bøtter,en som rommer 3 liter og en som rommer 5 liter. Du skal måle opp 1 liter vann. Til hjelp til oppmålingen har du KUN de to bøttene.

1) 333 800 000 x 9,8 = 3271240000

2) 3L over i 5 literbøtta

fyller opp 3 litern og heller over i 5 litern til den er full.

Lenke til kommentar
takk for svar på nummer to:) Men jeg skjønner fortsatt ikke nummer 1 !

Valentino har rett.

333 800 000 / 9,8 = 34 061 224,49 Pund.

1 pund tilsvarer 9,8 norske kroner. Med andre ord, du kan ikke få mer i pund enn NOK med samme verdien, i og med at Pund er betydelig mer verdt enn NOK.

Lenke til kommentar
oj, jeg mente at jeg fortsatt ikke skjønner numme 2 :pr

Du fyller 3-literen opp med vann, heller innholdet i 5 literen. Du har nå 3 liter i en 5 liters beholder. Det kreves 2 liter til for å fylle den opp. Så fyller du på nytt opp 3-literen og heller i 5 literen til 5 literen er full. Det vil da si at du har 1 liter igjen i 3-liters beholderen.

Gikk det inn nå?

3+3-5=1

Lenke til kommentar

Det er da ikke så vanskelig? Først fyller du 3 liter vann i 5-liters bøtta (med 3-liters bøtta selvfølgelig). Nå har du en 5-liters bøtte med 3 liter i. Så fyller du 3-liters bøtta full, og fyller 5-liters bøtta full. 5-liters bøtta hadde allerede 3 liter, og trenger 2 liter til, for å være full. Dermed har du tømt ut 2 av 3 liter i 3-liters bøtta. Da er det igjen 1 liter i den.

Som det ble sagt: (3+3)-5=1

Lenke til kommentar
Kan du måle opp 1 liter vann?

Du har to bøtter,en som rommer 3 liter og en som rommer 5 liter. Du skal måle opp 1 liter vann. Til hjelp til oppmålingen har du KUN de to bøttene.

Var ikke denne på Die Hard?

Fyller 3 liter, legger opp i 5 liter bøtta, fyller 3 liter bøtta, legger opp i 5 liter bøtta, 1 liter igjen i 3 liter bøtta.

Lenke til kommentar
Kan du måle opp 1 liter vann?

Var ikke denne på Die Hard?

nesten. de skulle ha det i gallons:P 3 gallons, og hadde en 10 og en 5 gallons bøtte. (tror jeg (A)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...