Gå til innhold

skyldspørsmål. jeg kjørte forbi, han kom fra parkerings plass.

fredrik1302

Anbefalte innlegg

Jeg krasja på scooteren for noen dager siden, men er usikker på hvem som har skylda.

Situansjonen var slik: Jeg kom ved siden av køen i ca 25 ktm, på vågsbygd veien (forkjørsvei) altså jeg kjørte forbi men var jo innenfor riktig fil. Køen sto bom stille og mens jeg tuslet avgårde ved siden av trafikken kom det en bil ut rett foran meg, jeg kjørte i han i siden. Scooteren ble gnaske vraka, men det skjedde ikke så mye med bilen. Bilen kom ut fra høyre men fra en parkerings plass.

Han jeg krasja med mener at jeg hadde skylda og jeg mener at han har skylda. Orker ikke vente til forskirings selskapene finner ut av dette så spørr her. Trenger altså svar fort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
han hadde helt klart skylden, 1 du var på forkjørsvei, så selv om det hadde vært vanlig vei han kom fra hadde han hatt skylden.

2: han kom fra parkeringsplass og ville dermed uansett hatt skylden.

ok, men er det ikke noe som sier at man ikke har lov og kjøre forbi kø, eller at man altid har skyula hvis man kjører forbi

Lenke til kommentar
kom det en bil ut rett foran meg

Du skulle klart å stoppe, men ja han kom fra en parkeringsplass så han har vikeplikt.

hvorfor skal en som kjører på forskjørsvei stoppe for en som kommer fra parkeringsplass?

Du skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. At ein bil bryter vikeplikta når det står kø og han sikkert har elendig sikt er svært påregnelig. Derfor

Lenke til kommentar

Du skulle klart å stoppe, men ja han kom fra en parkeringsplass så han har vikeplikt.

hvorfor skal en som kjører på forkjørsvei stoppe for en som kommer fra parkeringsplass?

Neida bare gi gass og kjør rett i han det er helt sikkert ikke vondt å kræsje på scooter med litt fart :thumbup:

Jeg forstår ikke hvor bilen kom fra hvis den kom inn i køen fra høyre mens scooteren kjørte forbi køen på venstre side. Jeg vil anta at scooteren lå ganske langt ute i kjørefeltet og nært den gule oppmerking og da må jo bilen ha stått på tvers over begge kjøreretningene for at scooteren skulle ha klart å truffet den midt i siden får det ikke til å stemme eller menes det at bilen svingte til høyre i det andre kjørefeltet som scooteren ikke var i??. Det er jo flere faktorer forsikringsselskapene tar hensyn til ved tvil om fordeling av skyld f.eks treffpunkt.

Lenke til kommentar
Du skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. At ein bil bryter vikeplikta når det står kø og han sikkert har elendig sikt er svært påregnelig. Derfor

så du sier at når du kjører på en forkjørsvei må du påregne at du må stoppe for folk som kommer fra stikkveier og lignende som har vikeplikt for deg? vil ikke det gå litt imot konseptet med forkjørsvei? en bil som skal ut på en forkjørsvei det er kø på må vente til han har en oversiktelig åpen luke der han ikke er til hindring for trafikken på veien han skal inn på. annet vil bryte vikeplikten.

hvorfor skal en som kjører på forkjørsvei stoppe for en som kommer fra parkeringsplass?

Neida bare gi gass og kjør rett i han det er helt sikkert ikke vondt å kræsje på scooter med litt fart :thumbup:

Jeg forstår ikke hvor bilen kom fra hvis den kom inn i køen fra høyre mens scooteren kjørte forbi køen på venstre side. Jeg vil anta at scooteren lå ganske langt ute i kjørefeltet og nært den gule oppmerking og da må jo bilen ha stått på tvers over begge kjøreretningene for at scooteren skulle ha klart å truffet den midt i siden får det ikke til å stemme eller menes det at bilen svingte til høyre i det andre kjørefeltet som scooteren ikke var i??. Det er jo flere faktorer forsikringsselskapene tar hensyn til ved tvil om fordeling av skyld f.eks treffpunkt.

forskjell på å gi gass og gi f**n for å si det slik og forsøke å bremse og ikke klare det fordi noen brøt vikepliktregelen.

men er enig i vi kunne hatt godt av litt mer detaljer eller kanskje et kart ang dette, bor selv rett utenfor Kristiasnand og har kjørt denne veien endel i jobb sammenheng så lurer litt på hvor det skjedde ;)

Lenke til kommentar

Stusser litt på hvorfor du kjørte ved siden av køa, ja en scooter er liten, men ingen ser deg bak biler, forstår at denne krasjen kunne skjedd siden han som skulle ut av parkeringsplassen fikk plass av bilene som bremset fra venstre, så var høyre sikkert klart og han kjørte ut.

Han tenkte vel ikke det var 2 filer med trafikk på samme fil...

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

I trafikkrettslig sammenheng, vil du som kjørte moped ved siden av annen trafikk sitte igjen med skylda. Du har ikke lov til å kjøre mellom trafikken. Det er nemlig livsfarlig, og det dummeste du kan finne på å gjøre.

Du har helt klart skylda, i beste fall har dere delt skyld. Trafikk fra en parkeringsplass gjelder ikke, såfremst du som skulle vike ikke befinner deg på en parkeringsplass selv. Da ville dere vært jevnbyrdige.

Lenke til kommentar
lagde ei skisse over hvordan det hele skjedde. det er rett i bunnen av bakken etter bussgarasjen for de som er kjent. kjører man videre til venstre kommer man forbi esso stasjonen i augland.

Dette så da ut som reneste selvmordsforsøket, spør du meg. Bilisten som kommer ut fra parkeringsplassen har ingen mulighet til å se din scooter bak bilene i køen, får en luke av en hyggelig medtrafikant, takker og kjører ut i trygg forvissning om at trafikken faktisk står stille.

Må si jeg er litt usikker ang. skyldspørsmålet her (helt personlig ville jeg holdt en knapp på bilistens uskyld, da jeg ikke kan se at han kan klandres på noen måte), men jeg håper uansett du frastår fra slike stunts i fremtiden, både for din egen og for dine medtrafikanters skyld.

Lenke til kommentar
Virker ikke videre smart å kjøre forbi på innsiden av en stillestående kø, nei. Så her har nok du vært litt dum også.

kjører jo på yddersiden da. og alle med moped kjører jo slik. er jo noe av greiea med moped det.

så alle mener nå at jeg har skylda, selvom jeg kjører på forkjørsvei, og han kjører ut fra en parkerings plass. .

jaja. for se hvordan det går. har sendt inn skademelding nå.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne at det skulle være ulovlig siden jeg fikk klar

beskjed av kjørelærer om å gjøre netopp dette (dog gjøre mest

mulig ut av meg så andre var litt obs på at jeg kom)

Det med forbikjøring på forkjørsvei er helt i orden,

for selvom en fra din venstre skal mot deg, så skal han sjekke

at det er klart begge veier (ikke bare fra sin venstre som er det

letteste for han)

Jada, vet det ikke er spesielt lurt å kjøre forbi før et kryss,

men er ikke alle plasser det er sperrelinje ved lyskryssene,

med andre ord ikke ulovlig å kjøre forbi..

Lenke til kommentar
Kan ikke skjønne at det skulle være ulovlig siden jeg fikk klar

beskjed av kjørelærer om å gjøre netopp dette (dog gjøre mest

mulig ut av meg så andre var litt obs på at jeg kom)

Det med forbikjøring på forkjørsvei er helt i orden,

for selvom en fra din venstre skal mot deg, så skal han sjekke

at det er klart begge veier (ikke bare fra sin venstre som er det

letteste for han)

Jada, vet det ikke er spesielt lurt å kjøre forbi før et kryss,

men er ikke alle plasser det er sperrelinje ved lyskryssene,

med andre ord ikke ulovlig å kjøre forbi..

han kommer fra en parkerings plass ikke et kryss. og han kommer jo fra høyre. hvis han hadde sett godt etter så hadde han jo lett sett meg.

Lenke til kommentar
Legger ikke skylda på deg ..

Bare sier det at når man er på forkjørsvei, så er man på forkjørsvei..

Ikke vikeplikt, ikke stikkvel og heller ikke parkeringsplass.

Derav navnet forkjørsvei!

Jeg tror ikke du får skylda :)

håper på det. er det fortsatt noen som mener at jeg har skylda i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...