KvitKnekt Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hei Jeg skal kjøpe meg et nytt musikkanlegg. Dette skal brukes til det meste, og jeg vil derfor ha et godt "all-round"-anlegg. Musikken jeg hører på varierer helt fra simpel pop, til hardbarka metall, mens den svinger innom klassisk og dance. Hovedsaklig vil jeg gjerne ha stereo. I alle fall bare to høytalere i starten. Jeg har satt meg et toppsjikte på ca 10 000 kr. Men er det absolutt verdt det kan jeg gå litt over. Det jeg lurer på er hvor mye skal jeg legge i hver del (høytalere, cd-spiller, forsterker/receiver, kabler) Jeg vil gjerne ha digitale innganger, slik at lyden ikke blir forumplet før den kommer inn i forsterkeren pga dårlig cd-spiller/tv/pc/konsoll osv.. Jeg har prøvd og google litt og lese meg frem til forskjellig, men siden jeg har så lite peiling fra før av, hadde det vært fint om noen i det minste kunne peke meg i riktig retning. Om det er noen som kan være kjempesnille og foreslå et anlegg (eventuelt bare høytalere eller forsterker/receiver osv), hadde det vært kjempebra! Føler jeg svømmer litt i blinde her... Har sett på Dynavoice M-65 som blir så fint omtalt overalt, og sett på litt forsterkere rundt om. Men så er det så fryktelig mye forskjellig! Og så fryktelig mye tall og ditten og datten jeg egentlig ikkje skjønner så veldig mye av. Der hvor jeg bor nå har jeg relativt liten stue (men med mye åpne dører), noe som kan tilsi at det vil være best med små stativhøytalere. Men så prøver jeg og tenke litt fremmover, og jeg kommer etterhvert til å ha større stue. Men da vil det også være mulig og kjøpe seg nye gulvhøytalere, og bruke stativhøytalerene som bak-høytaler i et fremtidig surround-sett. Det er mye og tenke på her, noe som gjør meg veldig usikker på hva jeg skal velge. Jeg bor i Bergen om det hjelper. Har vært innom BMH, men det vil jo ikke være representabelt i forhold til stuen min, og synes det blir så lett og kjøpe et bom-skudd, selv om høytalerene kan høres veldig bra ut i butikken. Til en som har peiling: Hva trenger jeg? Hvor mye er vits i og bruke på et anlegg? Hvilke prioriteringer må jeg gjøre? Hvor går grensen mellom små høytalere og store høytalere i rom-størrelse? Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 M-65 er ikke noe dårlig valg, mye høyttaler. Skal du først handle fra surround.no kan du jo vurdere denne forsteren: http://www.surround.no/product/435104/__XT...F8lv_Farve.html. Da har du et par lapper igjen til CD-spiller hvis du trenger det. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Mitt råd er å kjøpe brukt. Får lett satt sammen en stereo til 20.000 ny når du handler for halvparten brukt - mye mer valuta for pengene. En idé er jo å lete etter B&W DM683 brukt, men lurer på om det ikke er manko på disse på brukten. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg syns dette så spennende ut. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg hadde droppet cd-spiller, kjøpt den nye Cambridge dacen til 1600,-(2 digitale innganger + usb) og brukt PC som kilde. Av nye høyttaler synes jeg den nye Kef-serien ser interessant ut. Ellers er PSB Alpha et godt alternativ. På forsterkersiden virker denne svært interessant, men den tar kanskje vel mye av budsjettet. Cambridge har jo mange fine forsterkere som burde passe fint sammen med den nye dacen. Til slutt vil jeg, akkurat som .Marcus, anbefale bruktmarkedet. Det krever kanskje at du må bruke litt mer tid på å finne det du vil ha, men det ligger stadig godbiter til salgs. Frode Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg hadde droppet cd-spiller, kjøpt den nye Cambridge dacen til 1600,-(2 digitale innganger + usb) og brukt PC som kilde. Hvor er det de selger den i norge? Fant den ikke på hifiklubbens sider. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg hadde droppet cd-spiller, kjøpt den nye Cambridge dacen til 1600,-(2 digitale innganger + usb) og brukt PC som kilde. Hvor er det de selger den i norge? Fant den ikke på hifiklubbens sider. Den skal komme nå i slutte av september, og er visstnok med i Hifiklubben sin siste katalog. Frode Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Heisann alle! Tusen takk for at dere svarer Bruktmarkedet sier dere?.. hm. Har egentlig ikke tenkt så mye på akkurat det. Skal se litt nærmere på det. Er det noen andre sider enn finn, qxl og bruktmarkedet hvor jeg finner slikt? Droppe CD-spilleren? Kan jo det, men pc'en min står ikke i stuen, og jeg kjøper jo cd'er en gang i blant. Synes det hadde vært kjekt og ha en. Finnes det en god løsning for trådløs overføring av lyd og kontroll fra pc'en? (tenker da som erstatter til cd-spiller). Har litt dårlig tid nå, men skal få sett på de andre tipsene dere har gitt meg. Tusen takk Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Heisann alle! Tusen takk for at dere svarer Bruktmarkedet sier dere?.. hm. Har egentlig ikke tenkt så mye på akkurat det. Skal se litt nærmere på det. Er det noen andre sider enn finn, qxl og bruktmarkedet hvor jeg finner slikt? Droppe CD-spilleren? Kan jo det, men pc'en min står ikke i stuen, og jeg kjøper jo cd'er en gang i blant. Synes det hadde vært kjekt og ha en. Finnes det en god løsning for trådløs overføring av lyd og kontroll fra pc'en? (tenker da som erstatter til cd-spiller). Har litt dårlig tid nå, men skal få sett på de andre tipsene dere har gitt meg. Tusen takk Selv unngår jeg Finn/QXL når jeg ser på bruktmarkedet for HiFi. Se på HFS eller AVTorget istedenfor. Jeg mener det er en fordel å handle med entusiaster som vet hva de har greie på, og vet hvordan de tar vare på utstyret. En DAC er en lur investering på kildefronten, det finnes kjempeløsninger á la Logitech Squeezebox/SONOS osv. som går kjempeflott sammen med en god DAC til avspilling av musikk. En god DAC kan også løfte lydkvaliteten på en middels CD spiller hvis man tapper signalet fra drevet på CD spilleren (digital ut) og kjører det igjennom den eksterne DAC'en for prosessering. Jeg er litt gammeldags, og liker CD-bytte-ritualet, så jeg holder meg til en CD spiller for nå, men på et stramt budsjett synes jeg fhl's forslag om å kjøpe DAC er en svært god løsning. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 En Squeezebox Classic fungerer godt til trådløs streaming. Nye CD'er ripper du bare inn på harddisken. I et anlegg i denne prisklassen vil den nok klare seg godt uten en ekstra DAC, det kan du eventuelt oppgradere med senere. Frode Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 En squeezebox høres absolutt ikke dumt ut. Skal se på bruktmarkedene .Marcus anbefalte. Men det hadde vært greit om noen kom med tips, om det ikke er for mye og forlange. Liker litt ritualet med å skifte CD, men det er vel kanskje litt på tide å gå videre. Squeezebox'en tar ikke videofiler gjør den? Finnes det løsninger for det også? Trådløst helst. Om jeg fant noe slikt haddet det vært helt supert. Skal se om jeg finner noe selv. Har noen andre noen andre tips om høytalere og forsterkere? Ser at flere av de små høytalerene har et nedre frekvensnivå på bare rundt 60 hz. Synes og huske at det ikke var så altfor dypt. Vil gjerne ha et anlegg meg ganske dyp bass. Men da må jeg vel kanskje investere i en sub uansett? Hadde egentlig tenkt og prøve å unngå en sub. Noen som kan si noe om for eksempel en Klipsch F-2? Eventuelt Klipsch RF-52? Og hva som er forskjellen på de? Det eneste jeg kan se ut fra spesifikasjonene er hovedsaklig "crossover frequency", hva er det? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Med et budsjett på 10.000 vil jeg anbefale et par gode stativhøyttalere fremfor gulvstående, og heller spe på med en sub senere for dypbassen. Man får grei respons i bassen med stativhøyttalere også, men selv med gulvstående er det nødvendig med en sub for å få det siste ekstra i kjelleren. Crossover frequency er frekvensen hvor diskanten tar over for mellomtonen. På norsk heter det delefrekvens. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 En squeezebox høres absolutt ikke dumt ut.Skal se på bruktmarkedene .Marcus anbefalte. Men det hadde vært greit om noen kom med tips, om det ikke er for mye og forlange. Liker litt ritualet med å skifte CD, men det er vel kanskje litt på tide å gå videre. Squeezebox'en tar ikke videofiler gjør den? Finnes det løsninger for det også? Trådløst helst. Om jeg fant noe slikt haddet det vært helt supert. Skal se om jeg finner noe selv. Det finnes andre bokser som tar videofiler. SB'en har vel blitt kjent som et mer "audiofilt" alternativ hvor lyd står i fokus. Noen som kan si noe om for eksempel en Klipsch F-2? Eventuelt Klipsch RF-52? Og hva som er forskjellen på de? Det eneste jeg kan se ut fra spesifikasjonene er hovedsaklig "crossover frequency", hva er det? F2 tilhører den rimligste serien til Klipsch, mens RF-52 ligger hakket over. Når det er sagt, så finnes det folk som foretrekker F-2 fremfor RF-52, f.eks. David Kan i denne testen. En fordel med begge disse er at de kan drives med relativt små forsterkere, i testen over brukes en modell med 7 skikkelige watt. Et par tips fra bruktmarkedet: Dynaudio høyttalere Densen forsterkersett Frode Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Er det noe spesielt og utsette på desse valgene? Har fått det for meg at XTZ vil gi meg mye for pengene, og jeg har lest endel positive tilbakemeldinger om de. XTZ 99.32 Høytalere XTZ Class A100 D II Forsterker Logitech Squeezebox Går litt over mitt budsjett, men som sagt så er jeg ikke helt 100% låst på 10k. Endret 27. november 2008 av WhiteKnight Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg har ikke hørt det settet der, men virker jo som om det er god kvalitet på produktene fra XTZ. Gi gjerne en rapport om anlegget hvis du ender opp med det. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Det er fortsatt en uke minst til jeg kjøper noe. Og jeg tror ikke jeg er i stand til og komme med noen god rapport i og med at jeg helt sikkert blir fornøyd med det meste, og at jeg rett og slett ikke har noen peiling i hva som er bra eller dårlig. Men jeg kan uansett prøve så godt jeg kan Det haller i alle fall ganske kraftig mot det settet der foreløbig. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Her har du et godt kjøp. Frode Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) oi oi! Den såg absolutt ikke værst ut! Tar den inn til vurdering Edit: Den forsterkeren ble kjøpt for 7-8 år siden... Er det noe jeg burde tenke på? At den er såpass "gammel" ? Endret 27. november 2008 av WhiteKnight Lenke til kommentar
fhl Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) oi oi!Den såg absolutt ikke værst ut! Tar den inn til vurdering Edit: Den forsterkeren ble kjøpt for 7-8 år siden... Er det noe jeg burde tenke på? At den er såpass "gammel" ? Jeg ser ingen grunn til at det skulle oppstå noe problem i løpet de neste 7-8 årene heller. Jeg har fortsatt min første forsterker, en Yamaha fra 1986. Den fungerer fortsatt helt fint. Frode Endret 18. september 2008 av fhl Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 OK. Det var egentlig det jeg tenkte meg. Men et spørsmål til... Er det en ulempe og bruke to forskjellige merker? Da med tanke på at forsterker og høytalere av samme merke kanskje er litt mer optimalisert mot hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå