Håvard Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Hei. Mattelæreren vår gir oss ukens gåte, og i dag fikk vi en vi ikke får helt til. Den lyder slik: Fra og med i dag mandag, blir tirsdag torsdag, og ikke fredag. Vi skulle bytte ut én bokstav, slik at setningen skulle gjøre mening. Noen som har noen idéer? Endret 15. september 2008 av Håvard Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Om du sier at Fra og med i dag mandag, blir tirsdag tirsdag, og ikke fredag. så blir ikke setningen direkte usann lengre. Men er ikke helt fornøyd med den løsningen selv. Endret 15. september 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hvordan bytte ut? Bytte plass på to bokstaver eller bytte ut en bokstav med en valgfri annen? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Hvordan bytte ut? Bytte plass på to bokstaver eller bytte ut en bokstav med en valgfri annen? Når det er snakk om å butte ut er det nok å erstatte en bokstav med en annen. Om det skal gjelde alle bokstavene av den typen i hele setningen er ikke greit å si, men jeg vil anta at det gjelder kun en karakter etter å ha sett litt på oppgaven. Endret 15. september 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Du kan jo gjøre torsdag om til morsdag, men jeg synes ikke det gir så mye mening at det gjør noe det heller. Faller morsdager liksom på faste dager? Og hvorfor skulle det være nødvendig å nevne mandag? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Morsdag er vel meg bekjent alltid søndag. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Fra og med i dag mandag, blir tirsdag torsdag, og ikke fredag. Jeg stusser litt på kommabruken. Dersom endringen av bokstaver ikke har noe å si for hvor kommet er plasser brude vel den opprinnelige setningen være: Fra og med i dag, mandag, blir tirsdag torsdag, og ikke fredag. Men hvis setningen endrer karakter så kan jo den nye setningen bli merkelig med denne tegnsettingen. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Fra og med i dag mandag, blir tirsdag torsdag, og ikke fredag. Jeg stusser litt på kommabruken. Dersom endringen av bokstaver ikke har noe å si for hvor kommet er plasser brude vel den opprinnelige setningen være: Fra og med i dag, mandag, blir tirsdag torsdag, og ikke fredag. Men hvis setningen endrer karakter så kan jo den nye setningen bli merkelig med denne tegnsettingen. Det kan godt hende at kommabruken er feil... Så du har sikkert rett.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Det verste er at jeg har vært borti denne før, men husker filla. Lenke til kommentar
Kongen av Lassa Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Etter litt leking i Excel fant jeg noen som kan passe: Fra og med i dag mandag, blir timsdag torsdag, og ikke fredag. Fra og med i dag mandag, blir tissdag torsdag, og ikke fredag. Var ikke helt fornøyd med de to, denne gir hvertfall mening: Fra og med i dag mandag, blir tipsdag torsdag, og ikke fredag. Hvis ordene stod i en annen rekkefølge kunne det også vært: Fra og med i dag mandag, blir tirsdag fridag, og ikke torsdag. Men jeg tror du bør dra på skolen i morgen uansett Endret 15. september 2008 av Kongen_av_Lassa Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Bumb Noen som har noen andre forslag? Vi får ikke ny nøtt før vi løser denne Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Fra og med i dag mandag, blir tirsdag fridag, og ikke torsdag. Men jeg tror du bør dra på skolen i morgen uansett Jeg tror kanskje det er dette som er riktig, at læreren eller trådstarteren rett og slett har rotet litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå