vetting Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Skal kjøpe tre ekstra 120 mm kabinett-vifter til et Cooler Master Cosmos S, 2 ekstra i topp, og en ekstra i bunn. Men er litt usikker på hvilke jeg skal. Jeg har lyst de skal være ganske så stille. Først så jeg på denne: Noctua NF-S12-800 Det jeg tenkte er at denne er veldig lydløs. Men jeg har lest at denne viften fungerer dårlig hvis den møter motstand. Men viftene skal blåse inn og ut av kabinettet. I tillegg lurte jeg på om denne vil flytte nok luft. Et annet alternativ er denne: Noctua NF-S12-1200 Leste at samme problem med denne, at hvis den møter motstand, så er den ikke noe godt alternativ. Men om denne viften er bedre enn det andre, så vil vel sikkert denne være et bedre alternativ: Noctua NF-P12 Denne er nesten lik i lydstyrke, men flytter mer luft, samt tåler bedre motstand. Så jeg tenkte, trenger jeg virkelig så my luftforflyttning, eller holder det med den øverste viften, som bare er på 8dB. Eller har dere noen gode alternativ? Noen innspill? Edit: Link Endret 15. september 2008 av vetting Lenke til kommentar
Atesha Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Alle viftene så ut som gode valg egentlig, har ikke noe personlig erfaring med de viftene, men jeg kan anbefale: Nexus 120mm Real Silent jeg synes den er veldig god, har selv 2 stk Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Noctua NF-P12 kan være bra alternativ, jeg har dette på CPU og den er veldig effektiv og stille, men den er ikke akkurat billigste. Jeg kjører alle viftene mine på redusert hastighet i CoolerMaster Cosmos 1000, og da er den veldig stille. De 2 på toppen er originale vifter som spinner på 80%, men jeg har hengt dem på gummi dempere, og det hjalp en god del mot små vibrasjoner. Jeg bruker en Noctua NF-S12-1200 bakviften på 90% og den henger på gummi demper ( Vibration Compensators som følger med). Jeg har en Synte i bunnen på 90%, og en 1800RPM Zalman som blåser mot systemet og denne spinner på 1500RMP(70%), og denne henger på ett par gummi-strikk. Jeg har eksperimenter litt og fant at på 100% skapes det en del turbulent i kassen, med medfølgende ulyder. Jeg fant at formelen til stille vifte er redusert hastighet og gummi dempere. Jeg kjører alle viftene (bortsett fra CPU-viften som spinner på 100%, 1300RPM) på redusert hastighet. Hvis jeg hører etter, da vil jeg høre bare en svak og behagelig suse lyd fra dem, ellers er de så stille at jeg ikke legger merke til dem. CoolerMaster har så pass mange vifter og så bra kjøling at redusert viftehastighet vil ikke gå utover kjølingen. Jeg har eksperimentert litt og de gir samme temperaturer uansett, mener jeg. Endret 15. september 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
vetting Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Noctua NF-P12 kan være bra alternativ, jeg har dette på CPU og den er veldig effektiv og stille, men den er ikke akkurat billigste. Jeg kjører alle viftene mine på redusert hastighet i CoolerMaster Cosmos 1000, og da er den veldig stille. De 2 på toppen er originale vifter som spinner på 80%, men jeg har hengt dem på gummi dempere, og det hjalp en god del mot små vibrasjoner. Jeg bruker en Noctua NF-S12-1200 bakviften på 90% og den henger på gummi demper ( Vibration Compensators som følger med). Jeg har en Synte i bunnen på 90%, og en 1800RPM Zalman som blåser mot systemet og denne spinner på 1500RMP(70%), og denne henger på ett par gummi-strikk. Jeg har eksperimenter litt og fant at på 100% skapes det en del turbulent i kassen, med medfølgende ulyder. Jeg fant at formelen til stille vifte er redusert hastighet og gummi dempere. Jeg kjører alle viftene (bortsett fra CPU-viften som spinner på 100%, 1300RPM) på redusert hastighet. Hvis jeg hører etter, da vil jeg høre bare en svak og behagelig suse lyd fra dem, ellers er de så stille at jeg ikke legger merke til dem. CoolerMaster har så pass mange vifter og så bra kjøling at redusert viftehastighet vil ikke gå utover kjølingen. Jeg har eksperimentert litt og de gir samme temperaturer uansett, mener jeg. Hva er det du stiller hastigheten på viftene med? Et program? Viftekontroller? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg bruker BIOSen på ASus Maximus Formula til å justere viftene. Under "Power"-->"Hardware Monitor" menyen(tror jeg). Dette kan variere litt avhengig av HK og BIOS. Men det går å bruke en viftekontroller også. Jeg vurderer å skaffe meg en, fordi da får man mer dynamisk kontroll av viftene og kan skrus opp og ned etter behov. Lenke til kommentar
vetting Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Jeg bruker BIOSen på ASus Maximus Formula til å justere viftene. Under "Power"-->"Hardware Monitor" menyen(tror jeg). Dette kan variere litt avhengig av HK og BIOS. Men det går å bruke en viftekontroller også. Jeg vurderer å skaffe meg en, fordi da får man mer dynamisk kontroll av viftene og kan skrus opp og ned etter behov. Jeg har sett litt på denne. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Ja, Zalman ZM-MFC1 Plus har fått bra omtale for funksjonalismen, men jeg liker ikke utsendes på den. Ja har sett på Scythe Kama, hovedsaklig pga. utsende, den er pen!. Men jeg fikk ikke lese noen tester om dette og vet ikke hvordan den fungerer i bruk enda. Endret 16. september 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
vetting Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Ja, Zalman ZM-MFC1 Plus har fått bra omtale for funksjonalismen, men jeg liker ikke utsendes på den. Ja har sett på Scythe Kama, hovedsaklig pga. utsende, den er pen!. Men jeg fikk ikke lese noen tester om dette og vet ikke hvordan den fungerer i bruk enda. Jeg synes det er motsatt hehe... Jeg liker det beskjedne utseende til Zelman. Tror du brukervennligheten er forskjellig mellom de to? Tilkobling av vifter og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå