Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen jobber og jobber..

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg kan kalle det et problem, for det er knapt merkbart, men maskinen min jobber noe grusomt en stund etter oppstart. Lampa som indikerer om den arbeider, lyser konstant i tja.. 15-20min etter den er kjørt opp. (Hører også at disken jobber). Etter det slutter den å lyse, og blinker som normalt ettersom hvor mye den har å jobbe med. Sjekker bruk av CPU/RAM når den holder på, og den ligger på knappe 0,2%. Jeg synes det bare er veldig merkelig, og lurer på hva den driver å stuker med. Kan det være windows defender som kjører en autosøk ellerno? Kjører Vista 64bits. Alt ser normalt ut i oppgavebehandling, og jeg ser ikke sammenhengen.. Kjørt virus-scan, ingenting å si på det heller.. Noen som kan ha noen formening om hvorfor den driver på som den gjør?

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nesten virke sånn.. Har aldri vært borti noe slikt med windows XP. Selvom det ikke er merkbark sånn ytelsesmessig, så er det ganske irriterende å høre maskina styre og jobbe uten "grunn".. :p Var en kamerat som trodde det kunne være Windows defender, men det tviler jeg sterkt på i og med at jeg ikke ser noe til den i prosesslista.. Får vel bare leve med det.. =)

Endret av Pinkey
Lenke til kommentar

Det er mest sannsynlig "Superfetch" som jobber i bakgrunnen rett etter at pc'en har startet. Superfetch forhåndslaster programmer du ofte bruker til minne for å korte ned lastetiden.

Har du mye tilgjengelig minne og store programmer (eller spill) som du ofte bruker kan den operasjonen ta en stund.

Jeg vet det kan bli en plage med hard disker som "knitrer" høyt, f.eks. de tidligere WD Raptor diskene.

Ikke forveksle Superfetch med indekseringen. Den gjøre mesteparten av jobben ferdig rett etter en nyinstallasjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/SuperFetch#SuperFetch

Endret av Fury
Lenke til kommentar

Som fury nevner, superfetch kan laste inn programmene du ofte bruker til minnet, dog at maskinen bruker over 20 min før den roer seg ned kan ha noe med indeksering.

Du har i mine øyne et par gode alternativ for å få ned "unødvendig" diskaksess :

*Fjern indekseringsfunksjonen fra alt unntatt dine dokumenter og den mappen som du har behov for at indekseringen skal overvåke. Indeksering har kun en viss effekt (øyeblikkelig resultat etter et søk) og er sannsynligvis ikke behøvelig for den gjennomsnittelige hjemmebrukeren.

*Har du lite ram? MS selv anbefaler minst 2Gb i sin site vista guide, men selv dette kan være lite for vista. Merker selv vesentlig forbedring med 4Gb og det ultimate for meg var 8Gb.

*Mange som mener at det er unødvendig å benytte seg av superfetch, hovedgrunnen er at de mener at de kan gjerne vente litt ekstra på at programmene tar sin tid å bli lastet inn i steden for at SF skal hente dem 10 - 20 ganger i løpet av en dag og dropper dem ut av minnet hver gang et annet stort program blir kjørt.

Personlig så tror jeg at superfetch har mer nytte jo mer ram man har (jo mer plass til programmer) og at funksjonen sannsynligvis blir bedre etter hvert som bruksmønsteret logges. Men, som med alle ting, skru av superfetch om du har 2Gb eller mindre med minne. Har du ca 4Gb så se det ann, føler at du det er mye hd aktivitet enda så test med å slå den av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...