Gar0 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) jeg har spart en stund nå å skal kjøpe meg pc. jeg er en harcore gamer å driver med fildeling å musikk som de fleste andre. jeg har i overkant av 40k jeg skal bruke på den nye pcn min å lurte på om noen kunne gi meg noen tipps til nytt oppsett. setter pris på alle forslag. vil ikke ha noen crap pc lengre vil heller ha ett monster jeg kan bygge på å ha lenge. Endret 15. september 2008 av Gar0 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg anbefaler deg virkelig ikke å bruke 40k på en pc. Bruk heller 20k nå og bruk kanskje 10k neste år på å oppgradere den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg anbefaler deg virkelig ikke å bruke 40k på en pc. Bruk heller 20k nå og bruk kanskje 10k neste år på å oppgradere den. Enig. Eller kanskje maks 15k, får kvalitetsdeler for det (20k gir deg 2 helt ok 22" skjermer i tillegg). Du kan evt også bruke litt penger på backup (NAS) eller sette opp en filserver i tillegg til gaming maskina. Lenke til kommentar
Gar0 Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 jeg vil ha en pc som jeg kan oppgradere. sette inn masse diskplass å kjøre crossfireX. med overkant av 40k skal jeg ha ett helt oppsett med mus/tastatur/skjerm aka absolut hele pakka. det oppsette jeg har nå er greit nok men bynner å bli gammelt å slitt så vil ha ett maxi tower jeg kan jobbe med å lage litt custom Lenke til kommentar
Niram Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Bruker du 40k på en slik pc- pakke kaster du penga ut av vinduet. Du merker antageligvis ikke noe bedre ytelse på et oppsett til 15 og et til 35.. Man MÅ ikke ha GTX280 i quadSLI liksom. Hva er poenget? Bruk 20k på en herlig pc- pakke og bruk resten på noe annet Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Begynnte å lage ett oppsett.... men slettet det like etterpå... Etter mitt syn blir det litt for patetisk å bruke 40laken på en pc Lenke til kommentar
anordne Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ville kjøpt meg en skikkelig kraftig gamer pc med q9550 4870x2 minst ddr2 8500 og 2 Western Digital VelociRaptor 300 GB i raid. Så ville jeg bygd meg en filserver, med gode raske disker. Et enkelt mediasenter til tven og en nettbook pc. Da har du ett flott nettverk av maskiner til forskjellige oppgaver. Lenke til kommentar
Bza Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Her er et forslag: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=82584 Du kan eventuelt spe på med en Raptor til og kjøre disse i RAID0. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Har nesten ikke ord for hvor dumt jeg mener det er å bruke så mye penger på en maskin som ikke skal brukes til medisinsk forskning. Omtrent det eneste jeg kan komme på som er verdig så mye penger. Men here we go, for moro skyld satte jeg sammen følgende handlevogn hos komplett: Cooler Master Stacker 831 Sort, 2x12cm vifter, aluminum (Uten Strømforsyning) Corsair Powersupply 1000W Black ATX/EPS, 140mm fan, SLI Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB Asus Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe, HDMI 1.3, PCI-Express 1x, Full-HD LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L HD-DVD leser Intel Core™ 2 Quad Extreme QX9770 3,2GHz,LGA775,1600MHz,45nm, 12MB, BOXED Asus P5E3 Premium/WIFI-AP@N, X48, Socket-775, DDR3, ATX, 2xPCI-Ex(2.0)x16 Corsair Dominator TWIN3X 1800MHz DDR3, 2GB, DHX, XMP(Intel Extreme), CL7-7-7-20 Dette kom på ca 38k... Så her er det bare å løpe å kjøpe! Jeg tar absolutt ingen forbehold om dette ikke passer sammen eller noe annet. For ordens skyld: Jeg valgte utelukkende det som var dyrest på lista, unntatt hovedkortet da trådstarter mener han vil ha CF opp i mente. Det er videre 2 stk av hver av diskene, så ikke bli skuffet... Kan vel garantere at den PSU'en ikke holder mål, får kjøpe 2 da... hehe. Og nei, jeg er ikke sjalu for at noen ønsker å svi av så mye penger på HW. Jeg sa det øverst, for meg er dette høl i hodet. Sjekk hva som har skjedd i statene og spar cash til f.eks renteøkninga Endret 15. september 2008 av andylove Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) @Gar0: At du er hardcore spiller betyr ikke at du har behov for å spandere 40k på en PC. Det avhenger faktisk av hvilke spill du er hardcore spiller på. I realiteten er det bare noen få spill som virkelig krever en "überPC". Fildeling og musikk krever ikke særlig til PC i det hele tatt, bare lagringskapasitet. Så uttrykk som brenne opp penger og/eller kaste de ut gjennom vinduet stemmer godt om man tenker å bruke 40k på en komplett spillPC. Om da ikke en 46 - 52'' flatskjerm skal være en del av pakka. Men for å være litt mer seriøs og behjelpelig så skal jeg gi mine anbefalinger knyttet til det jeg oppfatter som ditt behov. 1. Lagringskapasitet knyttet til fildeling, musikk etc. Personlig mener jeg det å bøtte inn harddisker i spill-/bruksPC er tull. Det produserer både varme, støy og skulle den PC-en mot formodning få skikkelig "hikke" er jo alt utilgjengelig. Nei, lagringskapasitet det har man i en filserver eller en NAS. Til filserver holder trolig innmaten i din gamle maskin sammen med litt ny lagringkapasitet i et kabinett med mye plass. Yeong Yang Server Cube har bra med plasser til fornuftig pris. Ikke noe problem med 7 - 10 harddisker i denne. 2. SpillPC. Personlig ville jeg faktisk stilt meg spørmålet om ønsket skjermoppløsning først, da 22'' på 1680 x 1050, 24 - 27'' på 1920 x 1200 eller 30'' på 2560 x 1600 stiller helt ulike krav til skjermkortytelse. Og skjerm slår også kraftig ut på prisen, 22'' får du fra under 2 000, 24'' fra ca 2 500 og spillbar 30'' koster 10 000. Når det gjelder mulighet til å oppgradere er det null (og jeg mener null) forskjell mellom en PC til 10 000 og en PC til 40 000. Når det gjelder å modifisere et kabinett kan man som oftest gjøre det uansett om kabinettet er midi eller maxi. Spørsmålet er heller hva man ønsker å modifisere, er det bruk av led eller er det andre ting. Både Antec Nine Hundred og Antec Twelve Hundred er mulige alternativer. Men for å komme med noen råd: * Kabinett. Der må du nesten finne et etter egen smak. Men sjekk ut Lian Li, Thermaltake, Cooler Master, Antec og Silverstone. De burde alle ha alternativer i prisklassen 800 - 1 500 kr. * Hovedkort. Et X48 basert hovedkort burde være det mest interessante for deg. Asus Rampage Formula er et mulig valg til 1 900 - 2 000 kr. Gigabyte GA-X48-DS4 er budsjettalternativ til 1 450 kr. Og det sistnevnte er garantert bra nok. * Prosessor/CPU. Her ser jeg to alternativer, Intel Core 2 Duo E8500 til ca 1 400 kr eller Intel Core 2 Quad Q9550 til ca 2 400 kr. E8500 er bedre til de fleste spill, mens Q9550 har bedre potensialer knyttet til videoredigering etc. Pr dato ville jeg valgt E8500. * Skjermkort. Ønsker du en 30'' skjerm er det i realiteten bare et alternativ i dag, ATI Radeon HD 4870 x2, pris ca 3 500 kr. For skjermer med lavere oppløsning holder det jevnt over med et HD 4780 eller nVidia GTX 260, selv om også på 1920 x 1200 gir HD 4870 x2 noe ekstra. På en 22'' skjerm er alt over HD 4780 eller GTX 260 tull og tøys etter min mening. * Strømforsyning/PSU. Kjøper man HD 4870 x2 skjermkort, må man ha strømforsyning som klarer denne, og man kan fort regne med at det er behov for 750 watt og oppover. Aktuelle kan være Antec TruePower Quatro 850 eller 1000, Mist 1000 eller Corsair HX 1000. Link til disse. * Minne. 4 GiB med god PC2-8000 ram holder etter min mening. Mushkin XP2-8000 til kr 725 er et glimrende valg. * Harddisk. En ordinær 500 GB eller 750 GB til 500 - 750 kr holder. * DVD spiller/brenner. Fritt valg, Samsung, Optiarc, LG, alt holder mål og koster ca 200 kr. * Mus og tastatur. Logitech G15 er et populært tastatur blant spillere, samme er Logitech G9 og Logitech G5 når det gjelder mus. Tastaturet koster noe over 600 kr, mus 400 - 500 kr. Når det gjelder lydsida er det svært vanskelig å anbefale noe uten mer opplysninger om krav og forventinger. Selv har jeg en Altec Lansing løsning til ca 1 500 kr (har mange år på baken), som yter bra. Og så bør man kjøpe Windows Vista Home Premium 64-bits OS, koster ca 800 kr for OEM. Dvs at eks skjerm og høyttalere vil en glimrende løsning prismessig ligge mellom 10 000 og 14 500 kroner. Med en 30'' skjerm og bra høyttalere vil man uansett ikke komme over 26 - 27 000 kr. Med en 24'' av bra kvalitet vil man komme godt under 20 000 kr. En løsning som Netshop sin Din Side PC til 10 000 inklusive skjerm vil trolig være det ultimate kjøpet om man tenker hva man får for pengene. Særdeles viktig I og med at både Intel og AMD vil endre prosessorsokkel i løpet av det nærmeste halvåret er det ingen hensikt å tenke svært langsiktig. Endret 15. september 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Bza Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 En sokkelendring har lite påvirkning på eventuelle oppgraderinger. Bruk penger på DDR3, bra skjerm, lagringsplass og skjermkort. Hovedkort og CPU kan du da oppgradere til ny sokkel dersom det er nødvendig når den tid kommer, og DDR3 kommer til å bestå videre fremover også. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Klarer man ikke å få til dual xeon quadcore til en slik 40k pc da? Lenke til kommentar
Bza Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Man klarer det nok, men for en gamer så er vel ikke slike multiprosessor-løsninger noen stor forbedring av opplevelsen. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Nei, men om man skal bruke 40 k så kaster man uansett pengene ut ruta, så hvorfor ikke... Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Area-51® ALX System $13,125.00 Der har du en fin pc, dual 4870X2, quad extreme, 8gb ddr3, vannkjøling 2X30" skjerm... 8tb lagring. 3år garanti, dual blue ray brenner og tilslutt kan du jo tenne på litt av de pengene du skulle ha til overs? *bruk maks 25 med dualscreen du;)* Endret 15. september 2008 av mreinha Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 En sokkelendring har lite påvirkning på eventuelle oppgraderinger. Bruk penger på DDR3, bra skjerm, lagringsplass og skjermkort. Hovedkort og CPU kan du da oppgradere til ny sokkel dersom det er nødvendig når den tid kommer, og DDR3 kommer til å bestå videre fremover også. Tullpreik! Sokkelendring kan ha betydelig innvirkning på potensiell kostnad ved oppgradering og levetid. Bare spør de som kjøpte S939 baserte løsninger ca et år før AM2 kom. Problemet har også vist seg på mange AM2 kort, som faktisk ikke kan oppgraderes til AM2+ CPU-er. Gjelder jo også noen kort for 775 sokkel, noen nVidia kort har vel dette problemet, mens mitt Asus P5B DLX/Wifi takler det nyeste. Sokkelendring medfører også en tendens til at deler av produktspekteret på gammel sokkel forsvinner, særlig gjelder dette prosessorer fra medium til high-end. DDR3 er ellers bare tull å kjøpe: 1) fordi det er svært usikkert om DDR3 brikker kjøpt i dag kan brukes sammen med Core i7. 2) fordi 4 GiB DDR3 om et år kommer til å koste omtrent det samme som 4 GiB DDR2 i dag (dvs ca halve prisen). Så da blir forventet levetid på DDR3 litt mindre interessant. Skjermkort og lagring bruker ellers ikke å være problematisk å oppgradere, PCIe har hatt lang levetid, og vi ser vel ingen store endringer her i løpet av noen år. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) I mine øyne så krysser du grensen for bortkasting av penger når du passerer 15000 kr på en pc idag. Du får en knallgod pc for 10000 kr, og når den er utdatert så kjøper du en ny pc til 10000 kr, og denne vil være bedre enn den du brukte 40000 kr på i utgangspunktet. Men for all del, dersom noen er nødt til å kringkaste at de har mer penger enn de har vett til å forvalte så er det bare til å slå seg løs. Velg sortèr etter pris på den dyreste nettsjappen man finner og bla bakerst på listen så klarer man sikkert å komme opp i 40000 kr. Selv om ytelsen eller opplevelsen ikke blir bedre enn om man hadde brukt 15000. Hvis man ser bortifra placeboeffekten enkelte tydeligvis får ved å kaste penger ut av vinduet. Endret 15. september 2008 av bo1e Lenke til kommentar
christhenoob Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 til dere som syns det er bortkasta å bruke 40k på en pc, greit.. men det er deres mening. brukeren som startet tråden spurte etter råd for den nye bygge pcen din, alt han har fått så langt, er andre råd om å bruke 15, eller 20k eller noe annet.. selfølgelig, 40k kan være mye å bruke, men det er nå hans bekymring. gi han heller råd som går til rundt 40k, i steden for å disse han fordi han faktisk vil bruke en del penger på pc! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 selfølgelig, 40k kan være mye å bruke, men det er nå hans bekymring. gi han heller råd som går til rundt 40k, i steden for å disse han fordi han faktisk vil bruke en del penger på pc! Da hadde det blitt stille her gitt. Det er vel få som vil gi karen dårlige råd, så rådene går på og ombestemme seg mht. pc kjøp. Det er ikke "dissing" selv om noen innlegg er en smule spydige og de respektive brukere kunne vel forsåvidt latt spydighetene ligge. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Kunden har ALLTID rett! *knis* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå