sofus71 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Har litt problemer med "grønne skygger" på bildene mine som blir tatt mot sola. De "grønne skyggene" flytter seg når vinkel til sola endres. Objektivet er Sigma 18-50mm f2,8. Er det noe tull med objektivet mitt? Hvis ikke, er det noe jeg kan gjøre for og motvirke dette? Lenke til kommentar
AasmundMo Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hvis jeg forstår deg riktig tror det er lensflare det er snakk om. Kan du poste et bilde? Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Har bare et eksempel på min jobb pc. Kan legge inn flere senere i kveld Lenke til kommentar
___ Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Har bare et eksempel på min jobb pc.Kan legge inn flere senere i kveld Dette er flares, og dukker gjerne opp hvis man har en kraftig lyskilde til stede i bildet. Zoom-objektiver er mer "følsomt" for flares enn prime-objektiver, pga mange elementer. UV-filtre o.l. kan også bidra til flares. Du kan jo prøve å skru av eventuelle filtre. Solblender er et must, men når solen er med i bildet så mister den jo sin funksjon. Werner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå