Evil_reindeer Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Hei Jeg og noen venner skal sette opp en egen 1U rack-server for å hoste våre egne private forum/domener osv. Av kabinett som er kurant priset, for pris på herligheten er merkelig nok en faktor, så ser det ut til at 1U kabinettene fra Chieftec er det mest aktuelle (Disse ligger på ca 1800 kr). Ytelse er fint, men jeg vil ikke la det gå på bekostning av stabilitet. Ønsker ikke å dra igang noen ny AMD mot INTEL diskusjon, men det er jo nærliggende å få noen synspunkter på hva som bør velges. Jeg heller personlig mot en Intel løsning både på CPU og Hovedkort. Dessverre ser det ut til at Intels : S845WD1-E krever en noe sær strømtilkobling, sikkert fordi Intel også gjerne vil prakke på meg et av sine egne kabinetter, som dog er uaktuelt prismessig. Så da må jeg kanskje se meg om etter andre leverandører. Har hørt bra ting om bla Supermicro og Tyan i så måte, men andre kurante forslag er også interessante. Hovedkortet trenger ikke bluetooth, firewire, s-ata, brødrister eller annet stæsh. Integrert grafikk og nettverk dekker behovene. Diskene skal håndteres av Adaptec SCSI-kontroller, så evt IDE-raid, integrert scsi-raid er heller ikke interessant. Et av problemene med Chieftech sitt 1U kabinett kan muligens være strømforsyningen, som max er 250w. Evt så må en også få fatt på Riser-card for å få brukt SCSI-kortet, vet ikke om dette kan bli problematisk i Norge. Et annet alternativ ville kanskje være å gå for en dual amd løsning, med tanke på å kunne utvide CPU kapasiteten til 2 senere hvis behovet skulle melde seg. Men da er man tilbake til problemet med strømforsyning på max 250W i det kabinettet. Jeg tror uansett ikke behovet for dual cpu er der idag, men i tilfelle single cpu har jeg en reint mentalt en større helning mot et P4 oppsett enn AMD. Jeg vet at P4-oppsettet vil koste oss noe mer, men sitter fortsatt med et kanskje feil inntrykk av at P4 plattformen er mer stabil enn AMD. Hadde håpet å komme i mål med CPU, ram(512 bør være plass til å doble det senere), hovedkort og kasse til ikke særlig mer enn 6000 kr (kontroller og disker har vi som sagt fra før). Noe som ser ut til å være fullt mulig, det gjelder bare å finne det mest kurante valget der ute da.. Forøvrig så må komponentene fungere glatt under FreeBSD. Noen som har noen innsiktsfulle innspill/erfaringer å komme med innenfor de gitte rammer ? Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 hva med en dell 1u rack server da, med service og garanti/på stedet service osv.. ?? Lenke til kommentar
Evil_reindeer Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 Garanti på komponenter har en jo uansett. Ønsker ingen ferdig boks med servicedeal. Stabilitet og oppetid er et ønske, men det er ikke mission-critical, det vi skal drive med. Klarer oss fint uten boksen noen dager hvis det er større deler som må byttes. Et dell rack starter på 10.200 + mva, med 128meg ram og en celeron 850mhz pros. I tillegg så leveres de ferdig med en ata-disk. Dette faller utenfor ønsket konfigurasjon. Hadde ikke pris vært en vesentlig del av vår kalkulasjon, så kunne sikkert en Dell fungert fint. Når vi kan bygge selv til en 1/3 del av prisen, er vi i vårt tilfelle, ut ifra våre behov mer interessert i det. Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 finn tak i ett hk med serverworks chipset hvis du har råd, ellers er tyan eller supermicro veldig bra som du kommenterer. Riser card har de på psdata.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå