Gå til innhold

viasat - skjulte avgifter?

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en parabol-løsning og vurderer viasat og canaldigital.

CD sine hjemmesider ser ryddige og oversiktlige ut, mens viasat virker som et surr. Men så til poenget.

Først tenkte jeg hvorfor forteller ikke viasat om totalsum for 2.år. Slik som CD gjør. Så leste jeg nøyere på viasat sine sider, og fant en tekst jeg ikke klarte å forstå prisen av:

-----

* Totalpris i 1 år kr. 2.037,- (inkl. frakt) . Etter 12 mnd. avtaleperiode gjelder ordinære priserfor løpende abonnement - pt kr. 129,-/mnd. Tilbudet gjelder nye kunder.

-----

Etter 12 mnd gjelder ordinære priser, pt 129kr per mnd. Ordinære priser? Betaler man ikke ordinere priser de første 12 mnd?

På HD-pakka står det omtrent det sammen, men der står det ikke noen "pt kr xxxx per mnd".

Ordinære priser er ikke å oppdrive på nettsiden.

Ka farsken. Noen som forstår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CD sine hjemmesider ser ryddige og oversiktlige ut, mens viasat virker som et surr.

Etter 12 mnd gjelder ordinære priser, pt 129kr per mnd. Ordinære priser? Betaler man ikke ordinere priser de første 12 mnd?

Ordinære priser er ikke å oppdrive på nettsiden.

Etter å ha vært kunde hos Viasat i noen år så må jeg først si meg enig i det med nettsiden deres. Mye rotete info og man finner ikke alltid det man leter etter. Klikker på en link også blir man henvist til noe helt annet enn det man i utganspunktet var på jakt etter. Eller iallfall håpet å finne mer info om.

De første 12 mnd betaler du en "tilbudspris". Det er slike priser alle har for å lokke til seg kunder og har som regel en bindingstid på 12 mnd.

Etter det går du over til "ordinære priser" (kall det hva du vil).

I det ligger det vel at "når den tid kommer" så kan det godt hende at prisen er på kr 159,- pr mnd, i stedet for 129,- som den er pt (pro tempore = for tiden).

Det har vel med prisstigning generelt å gjøre, og en del andre ting som vi vanlige forbrukere helst ikke skal forstå eller bry oss så mye med :):hmm:

Lenke til kommentar
Hos CD ser jeg ingenting om pro tempore eller lokkepriser. Derfor mister jeg viasat min troverdighet. Jeg så for meg kanalvalget og priser skulle være avgjørende.

Nei, hos CD betaler du samme månedspris det første året som ellers, mens det er betydelig rabattert hos Viasat. Dekoderen (billigste type) koster 1 krone hos begge. I praksis vil det si at det første året blir en god del dyrere hos CD.

Det er tydeligvis folkepakken det er snakk om når du nevner 2.037 kr det første året.

Da betaler du 11x49 kr/mnd (en måned får du gratis) for selve abonnementet, 2x399 i kortavgift, og 300+399+1 i frakt, etablering og dekoder. Tilsammen 2037kr.

Påfølgende år koster det deg 12x129+2x399=2346kr, ettersom frakt, etablering og dekoder selvsagt utgår, men likevel blir det altså ca. 300kr dyrere enn det første året(!)

Viasat mener tydeligvis det er god butikk å lokke til seg kunder ved å ikke bare "selge" mottakeren til 1 krone med et betydelig tap, men i tillegg sette ned månedsprisen til under det halve, og gi bort en måneds abonnement helt gratis. CD derimot, gir "bare" bort dekoderen til en krone og har samme månedspris hele tiden.

Dette med halvårlig eller kvartalsvis betaling av kortavgift er i mine øyne noe stort tull, som bare bidrar til å komplisere hva man faktisk skal betale pr måned/år. Ettersom kortavgiften er en obligatorisk del av abonnementet, burde den selvsagt vært inkludert i månedsprisen. Tenk om mobiltelefonoperatørene skulle krevd inn en egen "SIM-kortavgift" i tillegg til den månedlige abonnementsprisen? Meningsløst...

CD har forøvrig nylig gått over til månedlig betaling av kortavgiften, men markedsføringsmessig holder de fremdeles på en kunstig lav abonnementspris og kortavgift (798 pr år, 66,50 pr mnd) i tillegg. Prissammenligning ville bli mye enklere om de hadde "guts" nok til å si i klartekst at familiepakken (annonsert til 244/mnd) egentlig koster 310,50/mnd, (altså 244+66,50 i kortavgift), og alle konkurrentene gjorde det samme. Men det er vel slik at ingen tør å være den første til å endre praksis..

Lenke til kommentar
Nei, hos CD betaler du samme månedspris det første året som ellers, mens det er betydelig rabattert hos Viasat. Dekoderen (billigste type) koster 1 krone hos begge. I praksis vil det si at det første året blir en god del dyrere hos CD.

Jeg synes ikke det er særlig rabattert når de øker prisen fra 49 til 129 etter det første året. Prisen øker med 80 kr.I praksis vil det si at det andre året blir svindyrt hos viasat forhold til CD.

Abonnementpris totalt etter 2 år:

viasat: 49*12 + 129*12 = 588 + 1548 = 2136.

CD: 89*12 + 89*12 = 1068 + 1068 = 2136.

Totalt blir det prikk likt. Men Viasat har en "pro tempore"-notasjon som medbringer usikkerhet overfor kunden. Minus den ene måneden man får gratis da hos viasat. Så man sparer til slutt 49 kr på abb valg.

Det er tydeligvis folkepakken det er snakk om når du nevner 2.037 kr det første året.

Da betaler du 11x49 kr/mnd (en måned får du gratis) for selve abonnementet, 2x399 i kortavgift, og 300+399+1 i frakt, etablering og dekoder. Tilsammen 2037kr.

Påfølgende år koster det deg 12x129+2x399=2346kr, ettersom frakt, etablering og dekoder selvsagt utgår, men likevel blir det altså ca. 300kr dyrere enn det første året(!)

Mens påfølgende år hos viasat koster 2037, koster det hos CD 1866kr. Så der sparer man i lengden på å velge CD. Ingen tvil.

Viasat mener tydeligvis det er god butikk å lokke til seg kunder ved å ikke bare "selge" mottakeren til 1 krone med et betydelig tap, men i tillegg sette ned månedsprisen til under det halve, og gi bort en måneds abonnement helt gratis. CD derimot, gir "bare" bort dekoderen til en krone og har samme månedspris hele tiden.

Men likevel sparer man på CD om man har pakka i 2 år. Snodig at de givertendensene og fantastiske prisene hos Viasat ikke gjør det billigere enn hos konkurrenten.

Dette med halvårlig eller kvartalsvis betaling av kortavgift er i mine øyne noe stort tull, som bare bidrar til å komplisere hva man faktisk skal betale pr måned/år. Ettersom kortavgiften er en obligatorisk del av abonnementet, burde den selvsagt vært inkludert i månedsprisen. Tenk om mobiltelefonoperatørene skulle krevd inn en egen "SIM-kortavgift" i tillegg til den månedlige abonnementsprisen? Meningsløst...

Der er vi enige. Betalinger bør være forutsigbare og ikke dukke opp på ikke-logiske tidspunkt :)

Men er vel derfor de er pålagt å fortelle om totalkostnader og slikt. Jeg synes forøvrig viasat sine hjemmesider gir uttrykk for å skjule informasjon framfor å informere brukeren. Feks forteller de ikke om total kostnad for 2.året.

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar
Hos CD ser jeg ingenting om pro tempore eller lokkepriser. Derfor mister jeg viasat min troverdighet. Jeg så for meg kanalvalget og priser skulle være avgjørende.

Tenk om mobiltelefonoperatørene skulle krevd inn en egen "SIM-kortavgift" i tillegg til den månedlige abonnementsprisen? Meningsløst...

Mobiloperatørene har noe som likner veldig mye på CD/Viasats kortavgifter og kabelnettenes årsavgifter/tilkoblingsavgifter. For mobiltelefon betaler man som regel for trafikken/ringingen i tillegg til

abbonementet. Det er jo i såfall like meningsløst...

Dvs. selv om man har betalt mobil abbonement så må man i tillegg betale for det man ringer for. I utgangspunktet kunne også mobilopratørere kutte ut månedsprisen og øke minuttprisen for å dekke inn de faste kostnadene. Det skjer garantert ikke før det blir vedtatt vha. lov og det er greit nok (alle operatører må konkurrere under like vilkår/regler).

Strømleverandørene kunne også bakt inn linjeleien/nettleie i strømprisen. Det finnes trolig mange flere eksempler.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Denne samanlikninga tykkjer eg vert meiningslaus, sidan parabolselskapa ikkje fakturerer etter forbruk, slik som vanlegvis vert gjort når det gjeld telefoni og straum. Parabolselskapa fakturerer for to fastprisar, og kunne enkelt ha samla desse i ein. Dette vert sjølvsagt gjort for å gjere det vanskelegare å samanlikne prisar, på same måten som mobiloperatørane gjev ein viss del gratisringing, minstefakturering, telefonar til 1 krone, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

om du bor sammen med noen blir jo det beste å bare bytte mellom hvem viasat-abonnementet står på hvert år, så får du 49/kr i måneden hvert år=) siden du da i tillegg har parabol fra før får du enten 6 mnd. gratis eller fri etablering, og i tillegg en splitter ny tv-tuner, win/win=D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt sent å ta frem denne igjen men jeg fikk "tilbud" på viasatt gjennom NTEBB. 199,- måneden for viasat gull. Greit nok tenkte jeg. Så kommer aksept brevet i posten: 199,- måneden, + 349,- i kortleie per halvår + 19,- måneden i gebyr... Så det er 2388,- per år for programpakken og 926,- i rene avgifter. Det er 38% i avgifter! Mer enn jeg betaler i inntektsskatt til staten for hel[*** blomster og godlukt ***]vner . For å leie et smartkort som koster 10 kroner og 3,50 i porto å sende ut? Uaktuelt.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...