Gå til innhold

Linksys (tråløst) Accespoint på flere forskjellige routere

Val3ntin

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en tråløs linksys boks en god stund nå. (hjemmenettverk)

Har aldri hatt noe problemer med denne. Alle får koblet seg på osv som jeg har hatt på besøk. (åpent nettverk)

Nå har jeg satt opp en tråløs linksys router hos dama. Fungerer også helt fint, her satt jeg opp at man trenger pw for å komme på, men lagret det slik at hu ikke trenger å skrive dette inn hver gang.

Hver av disse er det seff forskjelig programvare til. Hu har den helt nye linksys routeren og jeg har en litt "eldre" boks. Nå har jeg og dama kjøpt bærbare også (helt like) med Vista, noe jeg ikke kjenner veldig godt til ennå og ikke brukt så mye.

Men disse bærbare har jeg ikke instalert noe programmvare på til linksys (dette er ikke nødvendig). Er nettverket åpent er det bare å koble seg på, den med pw er det bare å skrive inn dette.

Problemet kom når jeg hadde med min bærbar til hu. Når jeg skulle koble meg på så fikk jeg ikke koblet til fordi vista mente jeg hadde feil instilinger. (fant ikke noe mulighet til å forandre "instilingene" minne som den påsto. Syns dette var veldig merkelig siden broren hadde kommet på så fort han skrev pw.

Samme tingen skjedde når hu hadde med sinn bærbare til meg. Og hos meg er det ikke pw eller noe, og alle kamerater jeg har hatt på lan osv har null problem. MERK: det er ikke få jeg har hatt hos meg, nærmere 10-15 forskjellige dataer på det tråløse. ikke til samme tid. men så mange forskjellige har klart å komme seg på. Men ALLE disse har brukt XP og ikke vista, og broren og de andre som får koblet seg hos henne har også XP.

Noen som kan hjelpe med med dette, eller vet hva det kan komme av? sikkert noen som kjenner vista bedre en meg. Takk for svar =)

dama har: http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c...d=4086933028B01

Jeg har: noe lignende av denne http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c...d=4647236858B18

PS: det skal også være kjent at vi begge får kobla til på de forskjellige skolene våre osv. Er kun hos hverandre vi får den beskjeden

Endret av WirelessWorld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sitter jeg ikke på vista her og nå, så jeg har det ikke 100% hodet.

Men under "network and sharing center" (jeg har engelsk vista) skal du ha mulighet til å administrere trådløstilkoblinger. Slett den tilkoblingen det gjelder her, så får klienten i vista alle innstillingene på nytt.

Lenke til kommentar

Vi har Atheros AR5007 802.11b/g WiFi Adapter kort i pc'ene btw. Får ikke koblet meg på hos henne eller hu hos meg i det hele tatt, så da tror jeg ikke at jeg får opp tilkoblingen før jeg har vert på en gang eller noe slikt. Eller tar jeg feil der? Denne bærbare er nesten helt ny, å har bare vert tilkoblet hjemme og på skolen med denne. Så når jeg går på det u s og sjekker administrere tråløse nettverk får jeg bare opp disse to som jeg har vert pålogget.

Lenke til kommentar

Hvis dere har samme SSID (navn på nettverket) men forskjellig kryptering så tror jeg du kan få en slik feil du beskriver.

Dette løser du enkelt ved å endre navn på trådløsnettet i routerne eller endre til samme kryptering.

Det er alså krypteringen som ikke stemmer når du har med PC til dama og den gir da beskjed om at du ikke får forbindelse.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hos meg finnes det ikke noe form for kryptering eller pw. (som jeg vet om hvertfall) det er pip åpent for alle og en hvermann til å logge på. Eneste forskjellen hos hu er at man trenger et passord. Men jeg får ikke lov å logge på. Har ikke muligheten til å skrive pw engang. Å jeg har ikke noe programvare som begrenser meg slik at jeg bare kan logge på visse ting. Som sagt får jeg logga på hos andre. Jeg anbefalte linksys siden jeg har det selv og god erfaring med det. Men kan det som du sier være at det er nettop dette som skaper problemer? skal også være sagt at jeg ikke har veldig stor kunnskap om routere, tråløse tilkoblinger osv, men jeg er fint i stand til å finne frem på en data ;)

Hvordan får jeg skiftet navn? Kan det vikelig hjelpe å bare bytte navn? Kan jo teste det neste gang =)

Lenke til kommentar

Du du logger inn på routeren http://192.168.1.1 for å bytte navn på WLAN.

Hvis din PC f.eks logger på SSID'Linksys' uten kryptering og hun logger på sin 'Linksys' med kryptering så vil det bli problemer. Når hun kommer til deg vil hennes PC kryptere mens du har ukryptert forbindelse. Dvs ingen forbindelse for henne...

Det går fint an å logge på for henne hvis hun endrer innstillingene på trådløstilkoblingen 'Linksys' i PC eller sletter 'Linksys' på PC og kobler til på nytt.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

ok, ska teste det. takk =) men vil det si at jeg ikke kommer på nett hos hu og omvendt uten å gjøre det hver gang. Slik at vi må drive å bytte for hver gang?? :p eller? Hvis det er tilfelle, finnes det noen måte å sette opp "begge" instillingene på slik at den automatisk bruker det som passer slik at vi ikke trenger å gå manuelt inn å endre hver gang. eller gjør den det automatisk etter første gangen vi har gjort det manuelt?

Lenke til kommentar

Det er kun hvis dere bruker samme navn på nettverkene at det kan bli problemer.

Setter dere samme kryptering hos begge vil det fungere begge steder uansett. Setter dere forskjellig navn så vil det fungere begge steder også.

Det holder å legge inn nettverket en gang så vil programvaren din huske krypteringen.

Det var jo trolig det som var problemet i utgangspunktet, at den husker tilkoblingsmetoden men for 'feil' plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...