Gå til innhold

HP velger bort Windows?

Anbefalte innlegg

Det er smart av HP å gjøre en slik vurdering. Det bør flere produsenter også gjøre. Håper konklusjonene blir at flere produsenter går sammen om å lage et felles OS basert på åpen kildekode.

Hovedproblemet hittil har vært spillbransjen, men med ytterligere markedsandeler for OpenGL/OpenAL osv, bør friste spillprodusentene til å lage spill for åpne OS også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verdens største PC-produsent, HP, skal ifølge Businessweek vurdere alternativer til Windows. Årsaken skal være misnøye med Vista.

Hva med å installere XP?? eller lage sitt eget OP og gi XP muligheter.

i alle fall intil Vista er stabilt.

jeg er mer misnøyd med at dem bare gir ut PC-er med Vista, enn at vista er "dårlig"

Hva er galt med Window 98? Seriøst... Vista er et monster. Om du skal kjøre Vista, så kjøper du en monster PC. Ellers installer Ubuntu...

Lenke til kommentar
Hva er galt med Window 98? Seriøst... Vista er et monster. Om du skal kjøre Vista, så kjøper du en monster PC. Ellers installer Ubuntu...

Hva er galt med å få i både pose og sekk ;)

En monster-PC som også gir monster-ytelse til programmer og spill etter at OS-et har slukt sitt. ;)

Lenke til kommentar

jeg undres på om ikke HP gløtter på netbook salget og undres om noe sånt kunne funket i mer generelle former...

altså en maskin hvor grensesnittet er lagt opp enklest mulig for å finne de mest brukte hjemmebrukerprogrammene, og som funker ut av boksen så snart en har satt i kontakten.

en annen sak å tenke på er at HP pr i dag er det nærmeste en kommer apple uten å være apple, når det gjelder hva dem har fingrene i å produsere. vi snakker her om ett firma som lager alt fra telefoner (ipaq) til skrivere...

så om dem finner alternativer til windows så kan det fort være at en ny kreativitet dukker opp derfra.

her er forresten ett eksempel på nylig vist kreativitet hos HP:

http://www.hp.com/united-states/campaigns/...dex.html#/Main/

en morsom anekdote oppi alt dette er forresten at woz jobbet for HP mens han lagde prototypen av apple 1. og hadde den daværende ledelsen der vært en smule mer fremtidsrettet så hadde det vært hp som hadde startet hjemmepceventyret, ikke apple...

Lenke til kommentar

Altså, en venn av meg har en HP bærbar og av ytelsesmessige grunner nedgraderte jeg fra Vista til XP og det virket igrunn ganske greit sånn fra overflaten, men problemet er å få alle driverene til det forskjellige til å virke, bl.a skjermdriver trådløst m.m.

Og da jeg kontaktet HP brukerstøtte for å få drivere til dette så sa de at de ikke støttet XP!! :thumbdown: Men allikevel klarte de etter lang kritik fra min side å oppdrive noen drivere som virket fullverdig og den saken ble løst. :roll:

Poenget mitt her er, hvis de satser så kjempemye på et OS også det er så mye problemer (for enkelte) og man ikke har noe å falle tilbake på (eldre versjoner e.l) og de da av den grunn vurderer å utvikle eget OS syns jeg for det første er forferdelig tullete og vil ikke minst bli et evig virrvarr når folk da kjøper en HP maskin med dette OSet på som jeg antar vil likne veldig på en eller annen windows-versjon og være like brukervennlig.

Igrunn syns jeg de graver sin egen grav med dette :whistle:

Lenke til kommentar

Regner med at litt av grunnen er ikke nødvendigvis om Vista er stabilt/bra nok for de fleste, men heller om Vista (les: Windows) har vokst seg alt for stort og klumpete (og dyrt) til at det er særlig kost-effektivt og praktisk for vanlige hjemmebrukere. Med andre ord, Vista er rett og slett *for mye* operativsystem.

"Den gjennomsnittlige hjemmebruker" ville nok vært storfornøyd med et svært enkelt Linuxbasert operativsystem som lar dem lese nettsider og epost, chatte litt, se en film, spille musikk, kanskje litt tekstbehandlig og, i ekstremtilfeller, enkel bilderedigering. Til disse oppgavene er Vista totalt overkill, også prismessig.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp en litt våt drøm her, en GNU/Linux-distro (skikkelige saker, ikke sånn Xandros-ræl) som kjører feilfritt og spiller alle formater på en sånn HP TouchSmart som det ble linket til for et par poster siden, der grensesnittet er spesialmodifisert til å matche maskindesignet og touchscreen-funksjonen (selvfølgelig med standard Gnome/KDE/XFCE/*box som alternativ)... Siikl.. Me wants.. *stikker for å google drømmen*

Lenke til kommentar
så er det disse spesielle prgramens som ikke finnes i linux.

pr i dag vet jeg ikke om noe alternativ til turbo delphi

Det er ikke noe stort problem for de 99,9...% som ikke bruker Turbo Delphi.

Borland droppa jo Kylix, men det fins jo så mange andre programmeringsspråk, toolkits og IDE'er å velge blant som kan brukes til å utvikle på tvers av både linux/unix og Windows.

Jeg blir litt lei av det evige "Linux er ikke for massene,for kan ikke kjøre Windows-programmer"-argumentet. Jeg kjenner stadig flere som kjøper seg Mac'er også, og ingen av dem bekymrer seg for å ikke kunne kjøre Windows-programmer. Kjøper man PC for å spille Crysis så velger man såklart Windows, men for en stor del av verdens databrukere så handler det om nettleser, epost, IM, musikk, film... og dermed er Linux og MacOS X fine alternativer til Windows.

Lenke til kommentar

greit nokk med ferdig utviklet programmer.

driver man på hobbybasis med ett eller annet og lager programmer selv så har man liten lyst til å begynne hel på bunnen igjen.

derfor bør dise alternative vær ganske like i måten koden blir laget og kompilert på.

det skal da ikke vær nødvendig å kjøpe ny maskin for å skifte / opgradere operativ system , men slik blir det nå man har xp og noen år gammel pc , og går til macos eller vista

Lenke til kommentar
Dette tror jeg er dødfødt.

Det tror ikke jeg. HP er absolutt en kraftig aktør som har nok av ressurser til å sy sammen en linux-distro, som er det jeg håper de velger, og som jeg håper de etterhvert gir som et valg på samtlige PC-er. En svært heldig konsekvens av det kan jo også være at dersom HP begynner å kreve linux-støtte av alle sine underleverandører kan vi få bedre støtte for f.eks WLAN-kort og TV-kort, og ikke minst ville vi fått en svær bedrift til å teste og vurdere stabiliteten til disse.

Ja, men hvor mange ganger har vi ikke hørt noe lignende før? Jeg er ganske sikker på at jeg ligger i graven lenge før en linux distro har blitt et reelt alternativ for ola dunk. Da har jeg mer tro på apple (måtte gud forby).

Det er i utgangspunktet ikke umulig å lage et linuxbasert alternativ som kan score høyt hos James og Ola Dunk, men jeg føler at linuxmiljøet generelt har en holdning som ikke mannen i gata deler. Ting er ikke enkelt fordi om at en linuxguru sier at det er så enkelt at selv bestemor kan klare det. Og ola dunk oppfatter ikke det at man kan legge til funksjoner man synes mangler i en applikasjon såfremt man kan å programmere som brukervennlig! Derfor bommes det gang på gang hver gang det satses stort på å få linux attraktivt nok til at vanlige dødelige skal _bytte ut_ windows med linux.

Så jeg konkluderer med: hørt det før, kommer ikke til å fungere. Linspire, wallmart og Asus EEE er gode nok eksempler foreløbig (greit EEE selger, men folk bruker linuxplattformen som et supplement, ikke som en erstattning).

Lenke til kommentar
Dette tror jeg er dødfødt.

Det tror ikke jeg. HP er absolutt en kraftig aktør som har nok av ressurser til å sy sammen en linux-distro, som er det jeg håper de velger, og som jeg håper de etterhvert gir som et valg på samtlige PC-er. En svært heldig konsekvens av det kan jo også være at dersom HP begynner å kreve linux-støtte av alle sine underleverandører kan vi få bedre støtte for f.eks WLAN-kort og TV-kort, og ikke minst ville vi fått en svær bedrift til å teste og vurdere stabiliteten til disse.

Ja, men hvor mange ganger har vi ikke hørt noe lignende før? Jeg er ganske sikker på at jeg ligger i graven lenge før en linux distro har blitt et reelt alternativ for ola dunk. Da har jeg mer tro på apple (måtte gud forby).

Det er i utgangspunktet ikke umulig å lage et linuxbasert alternativ som kan score høyt hos James og Ola Dunk, men jeg føler at linuxmiljøet generelt har en holdning som ikke mannen i gata deler. Ting er ikke enkelt fordi om at en linuxguru sier at det er så enkelt at selv bestemor kan klare det. Og ola dunk oppfatter ikke det at man kan legge til funksjoner man synes mangler i en applikasjon såfremt man kan å programmere som brukervennlig! Derfor bommes det gang på gang hver gang det satses stort på å få linux attraktivt nok til at vanlige dødelige skal _bytte ut_ windows med linux.

Så jeg konkluderer med: hørt det før, kommer ikke til å fungere. Linspire, wallmart og Asus EEE er gode nok eksempler foreløbig (greit EEE selger, men folk bruker linuxplattformen som et supplement, ikke som en erstattning).

Du har planer om å dø ung, eller? ;) Uansett, bare se litt på fakta her: Hvem var det som brukte Apples produkter før Jobs kom tilbake og gjorde dem til det de er i dag? Ingen andre enn grafiske designere og særinger. I dag er det slett ikke umulig at en hel familie kun har Mac og er lykkelige med det. Elkjøp selger Mac nå. Hvem skulle trodd at det kom til å bli en realitet for ti år siden? Apple er blitt en seriøs aktør, ikke bare på gadget-fronten, men på datamaskinområdet også. Microsoft taper kunder til Apple så det synger, men det tar selvfølgelig tid å velte på en brukermasse på flerfoldige millioner (milliarder?) brukere. Men vi ser det for hvert år: Microsoft mister brukere. Akkurat da Apple begynte å feste grepet for fire-fem år siden, vokste det frem en ny distro i linuxmiljøet, nemlig Ubuntu. Først var det bare en småpatchet versjon av Debian med brune fargetoner, men for hver release ble den bedre og bedre, enklere og enklere. I dag vet "alle" innenfor datamiljøet hva Ubuntu er, og folk på gata begynner også å bli obs på det. Artikler i vg, aftenpoften og andre nettaviser sørger for at folk begynner å få med seg at det finnes andre ting enn Windows og Mac OS. I tillegg har umpc-markedet også gjort det klinkende klart at Linux er noe de vil satse på. Flere av de store leverandørene tilbyr eller planlegger å tilby en maskinserie med en linux-variant som alternativ til Windows. Intel, AMD, IBM, Novell m. fl. bidrar med penger og kompetanse i åpen kildekode-miljøet. Ubuntu står for mange som selve flaggskipet for denne bevegelsen, selv om Novells SuSE og Red Hats RHEL selvfølgelig ikke er ubetydelige aktører. Folk begynner å vite hva Ubuntu er, hva Linux er. Husk at Ubuntu ikke eksisterte for bare litt over fire år siden. Da hadde dataverdenen hatt Windows i godt over et tiår allerede, og Microsoft hadde fått seg et fint, lite monopol. Nå er selvfølgelig ikke Canonical noe nytt Apple, så vi vil ikke se det samme utviklingsmønsteret, men jeg føler meg trygg på at innen de neste fire årene vil vi se PCer som kjører Linux på Elkjøp. Heck, Expert har allerede annonsert Asus EEE med Linux, og all ære til dem for det. Det er en endring på gang i dataverdenen, og Micrsoft er så redde at de holder på å drite på seg. Hvorfor tror du ellers Win7 plutselig er fremskyndet til neste år? De håper på å kunne karre til seg noen av de gamle brukerne sine igjen. I mens velger offentlige etater verden over å kaste ut Windows og kjøre på med linuxsystemer.

Apple klarte det med sitt Mac OS som er bygget på BSD, hvorfor skal ikke HP kunne klare det samme med et HP OS som er bygget på det fenomenale arbeidet som allerede er gjort i linuxmiljøet? De kommer selvfølgelig ikke til å kutte leveransen av Windows, men de kan tilby sitt eget OS som et alternativ til de som vil ha noe annet.

Selvfølgelig kommer ikke dette til å skje over natten, men sakte men sikkert brytes monopolet til microsoft ned, og forbrukerne står seirende tilbake.

Lenke til kommentar

jeg sitter her og tenker på hvordan det vil bli når folk flest har forskjelige sytemer .

hvordan vil det bli nå da skal sendes mellom alle disse systemene.

slik jeg har forstått det så er ikke alt "100% kompatibelt" enda selv om det går bra i de fleste tilfellene

der er på samme måten som når man ikke lenger kan å ut i en vanlig butikk (som expert eller elkjøp ) å kjøpe seg en tv dekoder som passer til det systemet man har. der får man jo bare tak i anlegg fra Viasatt eller canal digital.i det siste er også risktve kommet med .

skal man kjøre noen nødvendige programmer på macos som bare finnes i windwos utgave ( eller unngå å kjøpe programmene på nytt ) så må man jo ha et tillegg. det er vis det det samme med hvis man bruker linux. heldigvis skal linux være gratis i utgangspunktet men det eer sikkert noe som koster noe der også.

en annen parallell er telekrigen. hvis dine venner har samme selskap som deg så skal du få ringe billig til vennene dinen.

jeg konkluderer med at denne utviklingen gjør det ikke enklere å velge operativ system

Lenke til kommentar
jeg sitter her og tenker på hvordan det vil bli når folk flest har forskjelige sytemer .

hvordan vil det bli nå da skal sendes mellom alle disse systemene.

slik jeg har forstått det så er ikke alt "100% kompatibelt" enda selv om det går bra i de fleste tilfellene

der er på samme måten som når man ikke lenger kan å ut i en vanlig butikk (som expert eller elkjøp ) å kjøpe seg en tv dekoder som passer til det systemet man har. der får man jo bare tak i anlegg fra Viasatt eller canal digital.i det siste er også risktve kommet med .

skal man kjøre noen nødvendige programmer på macos som bare finnes i windwos utgave ( eller unngå å kjøpe programmene på nytt ) så må man jo ha et tillegg. det er vis det det samme med hvis man bruker linux. heldigvis skal linux være gratis i utgangspunktet men det eer sikkert noe som koster noe der også.

en annen parallell er telekrigen. hvis dine venner har samme selskap som deg så skal du få ringe billig til vennene dinen.

jeg konkluderer med at denne utviklingen gjør det ikke enklere å velge operativ system

Ser ikke helt hva du sikter til i grunn, men det er jo en grunn til at enkelte organisasjoner her i verden jobber for åpne standarder for diverse formater etc. Du har f. eks. ODF (Open Document Format) for dokumenter, regneark og lysbildefremvisning (á la Powerpoint), og da står utviklere helt fritt til å tilpasse programmer til å lese disse filene. Av Office-pakker som støtter dette formater finner du bl. a. OpenOffice, Lotus Symphony, abiword (tekstbehandling), gnumeric (regneark) m. fl. Disse programmene finnes for Windows, Linux og Mac. Ikke koster det noe, heller. Ellers har du jo ymse bildeformater i åpen kildekode, lydkodeker som FLAC og Ogg Vorbis.. Dersom flere utviklere hadde gått sammen for å utvikle rundt de samme formatene, ville ikke kompabilitet på forskjellige plattformer vært noe problem. Hvis det var dette du mente, da. Hvilke program man bruker er jo da gjerne likegyldig, så lenge de støtter samme format.

Lenke til kommentar

der har du hele poenget.

problemet er at ikke alle gjør det slik at det er fritt vilt å velge program.

der er vel Microsofr den som er mest kjent for dette .

man trenger jo ikke å bruke Microsoft sin office, men når så mange likevel gjør det.

så lenge ikke alle velger å bruke programmer som følger standarden 100 % er ikke alle problemene borte .

det val vel Microsoft som kom med enda et nytt format på dokumentene sine da alle hadde fått til å lese de gamle.

på en annen side hvor skal jeg ( som produsent) gidde å lage et kontorprogram når alle de andre er gratis ?

da må jeg lage noe som er bedre en de andre uten bruke sære lagringsformater

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
der har du hele poenget.

problemet er at ikke alle gjør det slik at det er fritt vilt å velge program.

der er vel Microsofr den som er mest kjent for dette .

man trenger jo ikke å bruke Microsoft sin office, men når så mange likevel gjør det.

så lenge ikke alle velger å bruke programmer som følger standarden 100 % er ikke alle problemen borte .

det val vel Microsoft som kom med enda et nytt format på dokumenten sine da alle hadde fått til å lese de gamle.

på en annen side hvor skal jeg ( som produsent) gidde å lage et kontorprogram når alle de andre er gratis ?

da må jeg lage noe som er bedre en de andre uten at komme sære nummereringsformat

Dette har jo vært "problemet" for mange lenge. MS, Adobe, Pinnacle, Corel, Apple, Novell etc etc etc. Alle oppfinner sine egne formater for å "låse" kunden til deres produkt. Dette er selvfølgelig den "beste" måten for hver enkelt bedrift å gjøre det på, men taperen er forbrukeren som er nødt å tilpasse seg de store selskapenes spilleregler, fremfor å ta deres produkter og skreddersy dette til sin egen bruk. OpenOffice er pr. i dag den viktigste pådriveren for interkompatibilitet med sin stadige jakt etter å "reverse engineere" MS sine formater. Nå har jo MS sluppet OOXML som liksom skal være en slags åpen standard, men i følge forståsegpåere er den bare bomull fra ende til annen.

For selskaper som velger Novell (SuSE Linux), Canonical (Ubuntu), og f. eks. Sun (OpenSolaris, OpenOffice) vil kostnaden ligge på support-siden, mens de ikke betaler noe som helst for programvaren i seg selv. For eksempel kan Novell hjelpe deg med å få satt opp SuSE Linux på bedriftens servere og tynnklienter slik at alt fungerer smertefritt fra dag én, dersom du selv ikke innehar den nødvendige kompetansen. CodeWeavers er selskapet som står bak Windows-kompatibilitetslaget WINE (Wine Is Not an Emulator), som lar deg kjøre f. eks. MS Office og Adobe Photoshop CS2 i Linux sømløst. Wine kan du finne ut mer om her: www.winehq.com. Wine er gratisalternativet til Codeweavers egen delvis lukkede tjeneste, CrossOver Office, der de implementerer ting som ikke kan legges ved i WINE og sørger for økt kompatibilitet og ytelse, samt en garanti for at enkelte programmer ALLTID skal fungere optimalt. Dette er da en betalbar tjeneste. Dette er forøvrig en forretningsmodell som både Novell og Red Hat benytter seg av, da Novell's SuSE Linux kun kan anskafes gjennom kjøp av tjenester, mens deres OpenSuSE er et community-rettet prosjekt for oss hjemmebrukere. Red Hat gjør det samme med sin kommersielle RHEL, og gratis community-distro i Fedora.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis HP hadde fått til dette ville det vært flott. En HP-distro preinstallert på alle PC-er som nå kjører Vista home eller hva de nå heter hadde vært flott.

Det som må på plass er at spill-selskapene lager spill for Linux, for guttungen vil heller ha en Vista-PC som kan kjøre div spill enn en HP-linux som kanskje er kjappere i svingene, men ikke kan det.

Innen dette er på plass er Windows 7 ute og HP skrinlegger sin Linux og går tilbake til kompisen sin fra Redmond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...