indietrash Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 hei, sitter på min nye Multicom JHL90+ og får den ikke på nett. verken via kabel eller trådløst. hva kan være galt? la oss nå fokusere på det kablete nettet først. siden ta det trådløse. dersom jeg setter i kabelen før boot så bare... booter den ikke. setter jeg den i etter boot så finner den visstnok et kablet nett. men dersom jeg ser etter så gir dhcp meg en 169-adresse. uansett om jeg er koblet på nettet eller ikke. trenger ikke engang ha kabelen i for at den skal vise meg som om jeg er på nett. og med "den" mener jeg knetworkmanager. en par ting jeg har prøvd inkluderer network restart. noe som fører til at den slår av og på lo, men gjør _ingenting_ med eth0. ifconfig eth0 viser, link encap: ethernet hwaddr: 00:1E:EC:50:FE:64 inen addr:169.254.120.29 bcast:169.254.255.255 mask 255.255.0.0 inet6 addr: fe80: :21e:ecff:fe50:fe64/64 scope: link up broadcast running multicast mtu:1500 metric:1 0 rx/tx bytes, packets, errors, overruns og frame/carrier. pleeeenty of rx dropped and some tx dropped. interrupt:5 base address:0x8000 lspci viser at min network controller er Intel Corporation Unknown device 4232, og at ethernet controller er Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev ff). iwlist scan og iwconfig osv er jo totalt håpløst når han ikke engang finner noe wlan0 og sier at eth0 og lo ikke kan scanne. men la oss heller bekymre oss om kablet nett foreløpig Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Prøv å sette en ip-adresse manuelt (som root selvfølgelig). (Bytt ip og nettmaske med det som er aktuelt for ditt nettverk) ifconfig eth0 192.168.0.111 netmask 255.255.255.0 up Hvis du ikke får kontakt etter dette, må det være noe snodig et sted.. kortet du har skal ihvertfall være godt støttet. Hvilken distro bruker du forresten? Syns det høres rart ut at du har et intel-trådløskort som ikke er støttet (unknown device). Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 nvm. Gentoo fikser saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå