appelsinbrus Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Ja, er det det? Har seg sånn at jeg alt har bygd et par sett nattbriller, jeg digger i grunnen å mekke på sånt noe. De har funka fett men har vært himla klønete å ha på seg, tunge og trasige. Vil jo helst lage et nytt sett, der jeg kjøper en replica av et headset... ...også bare putte inn elektronikken.. i særdeles korte trekk.. Nuhvel, det jeg lurer på er om noen har et slikt fungerende sett, et ekte et; når man ser inn i høla, man har jo ett sånt på hvert øye, er det da en liten skjerm inni hvert av "røra"? Eller hvordan er det egentlig det fungerer? Er det to parallellkoblede skjermer med fiberoptisk fokus? Er det i det heletatt mulig å parallellkoble på enda en skjerm på feks et digitalkamera? Dette har alltid vært problemet når jeg har laga før, jeg har jo en skjerm forran øynene, en "stor" en, type digitalkamera, som begge øynene fokuserer på. Å se bildet klart har vært vanskelig fordi man er nødt til å ha en viss avstand fra øyet og til skjermen for å kunne se bildet klart. Fullstendig klar over at man i hovedsak har to forskjellige typer nattsyn, men det er uviktig, ettersom man nødvendigvis må ta i bruk en eller annen form for skjerm på begge typene. En slags løsning på mitt problem kunne jo vært å kjøpt to slike image intensifier tubes, som jeg utrolig nok ikke veit det norske ordet for. Det er slike "rør" man så inn i når man filmet med de her gamle kasset-kameraene. Inni der er det jo en liten skjerm som man ser helt klart. Problemet er at disse både er dyre og vanskelige å få tak i.. Noen som kan hjelpe meg? Lover å legge ut worklog (et eller annet sted) om jeg får hjelp som gjør at jeg kan komme i gang. Endret 15. september 2008 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hva er det du sier du skal ha i settet? Er det ikke likegreit og kjøpe et ferdig et? De slelges jo ikke i deler for alt jeg vet. Fattern har nattkikkert russisk fra 90'tallet. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Blir jo IR-briller da, ikke slike 3 generasjon militær-greier.. Ferdig koster det fort 3-4k, og det gidder jeg ikke bruke på "leker". Dessuten er halve moroa å lage de sjøl. Skal ikke kjøpe delene fra et ekte et heller, blir jo type ombygd digitalkamera med IR-leds. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Omfanget av kikkerten på bildene du viser tyder på at det kanskje er speil som er brukt. Altså en skjerm i mitten og 2 stk 45 graders speil i hvert rør. Skaff en gammel kikkert og demonter den da har du både speilene og øyemuslingoptikk. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) kosn kan eg lage meg et eget sett med night vision-goggles? noen som har guider eg kan følge? Endret 15. september 2008 av morgan_kane Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Du må ha en reim som går rundt hodet og en som går over hodet, ellers blir det tungt og jævlig, dritten glir av osv. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Omfanget av kikkerten på bildene du viser tyder på at det kanskje er speil som er brukt.Altså en skjerm i mitten og 2 stk 45 graders speil i hvert rør. Skaff en gammel kikkert og demonter den da har du både speilene og øyemuslingoptikk. Ikke dumt å bruke en kikkert, men man har jo fortsatt problemet med at man må ha en skjerm på hvert øye. Skulle funnet ut en måte å få det samme "bildet" til begge øynene fra bare èn skjerm. Tusentipset det gitt.. kosn kan eg lage meg et eget sett med night vision-goggles? noen som har guider eg kan følge? Den HELT lavbudsjett-varianten er jo å ta ei vanlig lykt og sile ut IR-lyset.. Du kjøper celofan i rød og blå (Kongo Blå LEE C181 og Primær Rød ROSCO 27 er å foretrekke). Man klipper ut rundinger i begge to, som man legger mellom pæra/reflektoren og glasset, man blokkerer for alt lys utenom det infrarøde. Ta 4-5-6 biter av hver farge og sett inn i lykta. Bare bruk så mange som du trenger for å få vekk alt vanlig lys.. Nå er lys-biten klar. Så må du finne deg et digitalkamera, og lage en slags hodefestningsgreie for den. Slå på lykta og lys ut i mørket; slå på kamera og se ut i mørket; uten kamera ser det helt mørkt ut, ser man gjennom kamera, på lcd-skjermen til kameraet, ser det ganske bra opplyst ut (overraskende så, faktisk). Kan godt lage en sånn, og legge ut logg her. Fort gjort. Men er det noen sted jeg kan legge ut en slik logg? Er vel ikke no prosjektforum her? Endret 15. september 2008 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Kan godt lage en sånn, og legge ut logg her. Fort gjort. Men er det noen sted jeg kan legge ut en slik logg? Er vel ikke no prosjektforum her? Du kan helt sikkert lage en post i digital foto og video https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=81 Foreksempel emne tittel ala dette Hvordan lage ir lys til videokamera Hvis/når du har gjort det gi gjerne en tilbakemelding her. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Blir jo IR-briller da, ikke slike 3 generasjon militær-greier.. Ferdig koster det fort 3-4k, og det gidder jeg ikke bruke på "leker". Dessuten er halve moroa å lage de sjøl. Skal ikke kjøpe delene fra et ekte et heller, blir jo type ombygd digitalkamera med IR-leds. De koster 3-4k dollar xP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå