Gå til innhold

mythbuntu, vanskelig og komplisert?

Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at jeg aldri har vært borte i linux før, men tenkte jeg skulle prøve det i dag da det får utrolig mye skryt over alt.

Jeg valgte | Mythbuntu for å få mythtv siden dette er på en htpc.

Her er da mine erfaringer, og en drøss med problemer:

Instalasjonen gikk greit, men når det er ferdig å en skal gjøre innstillinger stopper alt opp.

Det er utrolig ustabilt her, låser seg rett som det er. Å stille inn mythtv som frontend er ikke det minste logisk for meg. Her finer den hverken lyd, tvkort, mus, fjernkontroll eller andre sentrale ting.

Dette resulterer jo så klart i at jeg ikke får fram en eneste kanal, ikke får mulighet til å spille musikk, og ikke får brukt mitt tastatur/mus.

Er sikkert kjempe bra når en får det til, men når det er så utrolig mye mer tungvindt enn windows er blir jeg bare oppgitt.

Kanskje det er noen som kan forklare meg framgangsmåten her for å få dette til?

Det jeg må ha gjort er følgende:

- Få søkt inn tv kanaler med mitt tvkort.

- Få satt opp epg og koblet disse til riktig kanal

- Må lyd

- Få tastatur og mus til å virke

- Få koblet meg opp mot filserveren og lagt til mapper med video, musikk og tvserier.

- Mulighet for å spille av mkv og dvd-image

- Mulighet for å organisere tvserier og filmer hver for seg med info?

- Få min MCE remote til å virke

Tror det var alt i denne omgang. Dette er ting jeg enkelt og greit får gjort i mediaportal, men vil gjerne prøve å få til mythtv også da det ser bra ut og får mye skryt.

Her er forresten mine komponenter:

Komplett.no - Asus P5E-VM HDMI, G35, Socket-775, DDR2, m-ATX,GbLAN,Firewire, HDMI/DVI, PCI-Ex16

Komplett.no - Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

Komplett.no - PowerColor Radeon HD 3450 256MB DDR2, PCI-Express 2.0, SCS (HeatSink), DVI-I

Komplett.no - TerraTec Cinergy C PCI & CI, HD-support, DVB-C(Cable-TV), with CI internal module

Komplett.no - Logitech diNovo Mini SE Bluetooth

Det var vel ca alt som en skulle trenge å vite?

Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg her:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må være klar over at Linux er et helt annet system enn Windows, og en god del ting kan dermed virke ulogisk fordi det gjøres anderledes. Mythubuntu er også bare en distro ut av tusen, så det du ser her trenger ikke være representativt for Linux som helhet. Myth-TV er vel i versjon 0.21, noe som ikke akkurat indikerer en veldig stabil release..

Uansett, har du lest den offisielle dokumentasjonen?

http://www.mythbuntu.org/installation_manual

http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Main_Page

Forøvrig er det ikke sikkert alt hardwaren din er godt støttet, og da kan ting ofte bli vanskelig, selv om det kanskje er mulig å få det til. TV-kortet kan bli en utfordring. Men dette er ting som Myth-TV/buntu folka vet best, sannsynligvis.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Linux i nå i ganske nøyaktig 10 år og det siste året har jeg totaltkonvertert alle maskinene mine til Linux. Likevell sliter jeg som en snøsokk hver gang jeg må installere MythTV på ny hardware. Det tar gjerne en dag eller to og innvolverer haugevis av tråling av MythTV wikien og googling. Konfigurasjonen av MythTV er generelt svært lite intuetiv. Lyd er det verste. Bøttevis av uforståelige og lite intuetive valg og alt må være valgt riktig før man får så mye som et pip ut av den. Inkluderer et par bugs som gjør at det mest logiske valget ikke fungerer.

Om du aldri har vært borti Linux vil jeg absolutt ikke anbefale å prøve å sette opp en Mythboks som det første du gjør. Det blir mye blod, svette og tårer. Det er egentlig litt trist for MythTV er dønn stabilt og sinnsykt genialt når du bare får konfigurert den riktig og luket ut alle quirks.

Lenke til kommentar

Snakket med to andre som sa at kortet jeg har skal virke fint under linux.

Men om det faktisk er så slit å skulle få dette til å virke blir de nok til at jeg dropper det i denne omgang. Er mythtv jeg er ute etter nå, så da ser jeg ingen grunn til å velge noe andre distroer bare for å finne ut hvor bra linux er når jeg likevel ikke kan bruke det til mitt bruk.

Om jeg nå skulle endre mening å kjøre dual boot på ene laptopen, hvlken distro er det å anbefale da?

Blir da til skolebruk, surfing, se filmer. I grunn helt stander bruk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...