Gå til innhold

Har en veldig god forretningsidé

Anbefalte innlegg

Som topic sier...jeg tror jeg har en god idé.

Det går ut på å lage et sosialt nettverk. Facebook type nettverk. Bare ikke så tungt.

For en spesiell nisje. En kjøpekraftig nisje som vil trekke til seg mange annonsører.

For å få til dette, søker jeg da en programmerer til å bli min partner.

Interessert ? Send meg en PM for mer detaljer....

DarkSheer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt lettere å ta stilling til det om du hadde sagt noe om hva utvikleren kan tjene på det. Lønn? Hva kommer du til å bidra med selv? Osv.

Et typisk "trenger utvikler"-innlegg er gjerne "jeg har en idé, trenger en utvikler som kan gjøre all jobben, vi deler likt". Det er selvsagt et lite lukrativt tilbud.

Endret av staalezh
Lenke til kommentar

Ingen tjener penger på en idé med en gang. Så det blir gjerne sånn at man jobber mot et slikt mål.

Vi blir like partnere. Jeg bidrar med alt det andre rundt selve programmeringen.

Dette er ikke en fulltidsjobb. Man gjør litt nå og da. Alt ettersom hvordan hverdagen din/vår er.

Selv er jeg i jobb innen IT. Har lekt litt med programmering i Pascal,Perl og PHP. Men dette har aldri vært noe jeg har fordypet meg veldig i. Programmering har heller ikke vært en del av min jobb noe særlig.

For en programmeringsperson vil denne jobben bli "lett". Det vil såklart ta tid å lage koden.

Man trenger ikke å sitte og tenke ut hva man skal lage. Jeg har veldig mye klart i "hodet mitt", og sammen vil vi nok slipe idéen enda mer.

Det går ut på å lage et nettsamfunn. Beregnet for norske brukere. Kanskje mulig å tenke mer internasjonalt eller skandinavisk senere.

Meningen er å lage en nettside vi kan tjene penger på ved å trekke annonsører.

Langsiktig mål er å bli kjøpt opp ? Altså selge ut sin eierdel.

Det finnes ikke noe sånt fra før. Det er beregnet for Ola og Kari Nordmann, selv om det er en bestemt vanlig gruppe mennesker som er målgruppa.

Selv er jeg i den målgruppa og ser helt klart nytteverdien av en slik side.

Er ikke ment som en erstatning for facebook,datingsider eller lignende.

Om eierforholdet til et slikt prosjekt burde fordeles annerledes, er jeg åpen for diskusjoner på det.

Noe mer jeg burde nevne ? :)

edit: Skriveleif

DarkSheer

Endret av DarkSheer
Lenke til kommentar
Det finnes ikke noe sånt fra før. Det er beregnet for Ola og Kari Nordmann, selv om det er en bestemt vanlig gruppe mennesker som er målgruppa.

www.nettby.no er en slik side som har det du tilbyr, bare det at det er en allerede sponsa side. (Med mindre du mener at du skal lage et sosialt nettverk for en mindre gruppe mennesker.)

Lenke til kommentar

Forøvrig er det mange som tror at det er lukrativt å tilby eierandel som betaling når man har en idé til en webapplikasjon. Det er det ikke. Man må regne med veldig mye jobb før man eventuelt kan få noe avkastning. Dessuten så kan det ofte føles urettferdig at man deler likt, da programmeringen gjerne er "det vanskelige".

Så, hvis du er seriøs med ideen din og mener at den vil slå an, så kan du jo tilby:

- 100kr/timen

- 60% eierandel

.. så vil jeg tro litt flere blir interessert. Er jo fortsatt en rimelig stusselig timelønn for en utvikler, men hvis ideen er god så vil det kanskje friste med eierandelen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm...blir litt misforstått her.

Jeg vet det finnes mange nettsamfunn der ute.

Men det jeg tenkte på her er et nettverk rundt en spesiell ting, la oss si fugletittere som et eksempel.

(Det handler jo såklart om noe helt annet....)

Her skal man kunne finne andre fugletittere,forum,chat osv. (Skal bli mer avansert enn det høres ut ;) )

Facebook og andre har så mye annet tull.

På vår side vil de trives så mye bedre.

Her kan de konsentrere seg om fugletittinga.

Så kan de logge på Facebook når de vil svare på invites til alt annet mulig rart ;)

Dette vil trekke til seg alle typer nettbutikker som selger utstyr til fugletitting.

Fugletitting er en meget stor bransje, og det omsettes for mange millioner årlig.

Nesten alle i Norge er fugletittere. Ganske mange ihvertfall.

Disse folkene bruker faktisk ganske mye penger på denne fugletittinga.

Det høres kanskje rart ut med fugletitting....men det er litt lettere å forklare over telefon eller mikrofon :)

Hadde jeg hatt så mye penger at jeg kunne bare ansette, så hadde jeg vel ikke hatt noe behov for å prøve å finne noe jeg kan tjene penger på ? ;)

Jeg nevnte før at jeg er selv i "vanlig" arbeid.

Men jeg er helt klart åpen for diskusjoner ang. eierandel. Jeg har såpass god tro på dette, nærmest vet at dette vil bli bra. :)

Det sitter en liten gründer i meg. Jeg har hatt mange idèer som aldri har blitt noe av....pga. tidsklemme osv...

Saken det gjelder nå ser jeg at det er behov for.

Man trenger ikke finne opp hjulet på nytt. Man kan hente kode fra forskjellige plasser, bruke allerede ferdige tjenester osv for å forme vår egen.

DarkSheer

Lenke til kommentar

Er enig med DarkSheer om at det kan være vanskelig å tilby penger up-front, men mener man at man har en god idé som man vil tjene penger på så er det andre modeller.

Ikke glem at det finnes en del jobb som utvikleren ikke skal gjøre, markedsføring, registrering, hosting, etc. Ja, utviklingen er nok mesteparten av arbeidet men ikke det eneste. Markedsføring er bl.a. noe som kan ta masse tid og penger.

Det er jo fullt mulig å komme frem til løsninger som gjør begge parter fornøyde.

Man kan føre timer for arbeid (både utvikler og de som jobber med foretningssiden) og bli enige om å ta dette ut i "forsinket lønn" når man begynner å tjene penger. Naturligvis etter å ha satt av en sum til videreutvikling i firmaet.

Man kan bli enige om en "fastpris", en kronesum som skal utbetales når opplegget begynner å tjene penger. Si at hvert år utbetales x% av overskuddet til utvikleren inntil denne når en gitt sum, gjerne korrigert med konsumprisindexen og med noen klausuler som sikrer at eier ikke kan trenere dette med å bare sørge for at det ikke blir noe overskudd. Man kan ta %-er av omsetning isteden for, men det er litt mer riskey for den andre personen som stiller med økonomien.

Så kombinerer man kanskje dette med en eierandel.

Vær oppmerksom på et vanlig "triks":

Ulf Utvikler får 30% eierandel i et nytt AS som opprettes med 100 000 i aksjekapital. Dvs at Ulfs eierandel er verdt 30 000. Han har ikke betalt noe for denne, arbeidet hans regnes som betaling for hans eierandel.

Så kommer det inn noen investorer i selskapet og i den forbindelse utvides aksjekapitalen til 1 000 000. Hvis Ulf vil beholde sin eierandel på 30% må han skyte inn 300 000 - 30 000 = kr 270 000 i selskapet. Hvis ikke blir han sittende med 3% eierandel og føler seg sannsynligvis lurt...

En måte å hindre dette på er å skaffe seg mer en 1/3 av aksjene og få inn i vedtektene at en ev. nytegning av aksjene skal godkjennes av 2/3 av eierene. Dermed kan du sperre en slik nytegning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...