Gå til innhold

Problemer med trådløst nettverk

Mixit

Anbefalte innlegg

God kveld alle sammen.

Jeg har i det siste hatt problemer med mitt trådløse nettverk. Jeg har ikke så mye peiling på trådløse nttverk og sliter med å finne ut hva som er galt.

Problemet er at innimellom så slutter hele nettverket å fungere. For å få det til å fungere igjen må jeg koble laptopen til modemet (canal digital) med kabel. Deretter må jeg resette routeren og trekke ut strømkontakten å vente litt. Så kobler jeg modemet og routeren sammen å kobler på strømmen til routeren. Da fungerer routeren igjen slik at jeg kan gå inn på routeren å sette opp kryptering osv. Som sagt så har jeg ikke så veldig mye peil på trådløse nettverk og jeg håper jeg har formulert meg på en forståelig måte. Routeren er en Linksys WRT 54GL trådløs sak.

Hva er galt? Begynner å bli lei av å gjøre dette 1-2 ganger i uka.

Takker for alle svar

Håvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere har orginal Linksysfirmware vil jeg råde dere til å prøve DD-WRT firmware.

Flash med V24_mini_generic.bin først og deretter standardversjonen.

http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv3/dd-wrt/downloads.html

Forøvrig er slike krasjer dere beskriver som regel forårsaket av bittorrent. Reduser antall forbindelser (connections) globalt i bittorrentprogrammet til 64.

Lenke til kommentar

Ok... jeg fallt for fristelsen og installerte dd-wrt likevel. Det gikk smertefritt og jeg er egentlig litt imponert over meg selv uansett om noen beskriver prosessen på lik linje med å bytte ei lyspære.

Jeg boosta "signalstyrken" på routeren til maks og det hjalp en god del, men sliter fortsatt med at nettet til den stasjonære datamaskinen er fryktelig ustabilt. Det går i enorme svigninger fra 20% til 65%. Opp og ned ... Dette er håpløst og jeg begynner å lure på om det ikke er mulig å ha trådløst nett på den datamaskinen. Snodig... Det skulle da ikke være noe problem å sende et trådløst signal til en datamaskin som står 7-8 meter unna routeren?!?

Lenke til kommentar

ok... da skrur jeg ned styrken. Vil helst ikke ødelegge routeren. Det virker kanskje ikke som om det er routeren som er problemet. Har tatt en ordentlig runde med den bærbare og den har 100% signal i hele leiligheten. I hvertfall nå som routeren står på maks styrke. Tror ikke det skal være noe prob med 70-100 mW heller. Er det disse usb-nettverksdingsene som er dårlige da? Jeg har en Belkin usb sak som står koblet i den stasjonære. Denne er 1 av 3 som jeg testet før jeg kjøpte den. Alle sammen ga de samme dårlige resultatene. Ustabilt og svert variernde kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg sliter fortsatt med ustabilt nettverk på den stasjonære pc'en. DD-wrt softwaren gjorde i hvertfall at routeren fungerer smertefritt, men nettet er altså fryktelig ustabilt. Noen her som har erfaring med å sette på en annen antenne på routeren? Jeg tenkte også på å kjøpe en slags repeater eller extender, men vet ikke helt hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...