Gå til innhold

Trenger "innmat" til ny spill maskin. Max 13.000,- og muligheter for overklokking.

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå hadde jeg tenkt meg å bestille ny maskin i løpet av de neste dagene, men når det kommer til det å velge deler som passer bra sammen og slik, så har jeg ingen som helst peiling. Så da trenger jeg hjelp.

Denne skal først og fremst brukes til nye spill som f.eks. Far Cry 2 når det kommer, så den bør være kraftig nok. Jeg hadde ikke tenkt meg å bruke mer enn max 13.000,- Jeg har og lyst til å overklokke delene mine der det går, så det bør være mulighet for det.

24" skjerm, tastatur, mus, og 64 bit Windows har jeg fra før, så det er bare "innmaten" som jeg trenger.

Om det bør være AMD eller Intel-basert har jeg ingen aning om. Hva er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville overhodet ikke vurdert et 280GTX kort som forrige post anbefaler... Dyrt, og ikke det beste på markedet lenger... Sats heller på et ATI 4870x2 skjermkort, bedre og billigere =)

Intel E8500 er en bra cpu. Kan også vurdere Q9550. Koster endel mer, mest sannsynlig ikke verdt det, men kjekt å ha..?

4 GB ram burde holde egentlig.. Sats på DDR2 8000 eller høyere, det gir rom for overklokking. Mushkin lager bra ram, netshop selger dem.

CPU-kjøler er et absolutt hvis du skal overklokke, med mindre du sitter utendørs og ikke bryr deg om støy. Noctua U12 ettellerannet er utrolig bra, koster rundt 450-500kr, og absolutt verdt penga. Ellers er Thermalright Ultra Extreme det beste som er på markedet, men koster litt mer og kommer uten vifte. Kjøp isåfall en Noctua-vifte, de er stillegående og dytter masse luft på lavt turtall.

Lian Li A10B er et veldig bra kabinett, og ser utrolig bra ut. Koster 1795kr på netshop, men jeg syns det var verdt det. Har plass til 2 strømforsyninger, så da kan du kjøpe en i tillegg når komponentene har vokst fra strømforsyninga, istedet for å kaste den gamle og betale masse penger for en større. Solid kabinett i kun aluminium, og ganske stillegående.

320GB harddisk er lite, bør vurdere Samsung F1 750GB som minimum. Kjekt å ha litt ekstra lagringsplass...

650W strømforsyning holder til et normalt oppsett med ati 4870x2, men kan være greit å ha 750W hvis økonomi tillater det. Da har du litt ekstra kraft i reserve. Jeg er gla i Mist, da de er stillegående og lite trøblete (min erfaring). Ellers lager Corsair veldig bra strømforsyninger også.

Prisen på dette er nok rundt budsjett. Ønsker du billigere kabinett, lager Antec gode og rimelige kabinetter.

Lenke til kommentar

Jeg glemte selvfølgelig å skrive at jeg har kabinett og fra før. Men da blir det jo noen kroner ekstra som jeg kan bruke på deler :)

Tenkte litt på ett 4870x2 kort, da det er folk som skryter av at det er ganske bra. Men jeg leste noen tester av det, og det blir visst fryktelig varmt. Vil ikke dette bli ett problem?

Hva er best av fire og to kjerner i grunn? Mer av alt er vel kansje en fin ting, men for meg som vil overklokke så er det vel kansje bedre med to gode kjerner enn fire middelmådige?

Jeg har sett at folk sier den Thermalright kjøleren er veldig bra, men hvis jeg går for den er det en slik Noctua NF-P12 1300RPM jeg bør bruke?

Jeg tenkte og på å ha en harddisk til å ha os og slik på. Er det ikke bedre med 10000rpm da?

Så jeg er ikke sikker på om dette funker, men her er ett oppsett:

Asus P5Q SE/R, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, ICH10R, PCI-Ex(2.0)16 - 869,- Komplett

Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP - 3495,- Komplett

Intel Core 2 Duo E8500 - 1375,- Netshop

Intel Core 2 Quad Q9550 - 2375,- Komplett

Jeg vet ikke helt om denne er verdt det. Den er jo mye dyrere da.

Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB 1066MHz - 1125,- Netshop

Samsung DVD-spiller SH-D162D Black OEM - 199,- Komplett

Thermalright ULTRA120 Extreme - 495,- Netshop

Noctua NF-P12 1300RPM - 189,- Netshop

Hvor mange bør jeg egentlig ha av disse? Jeg har plass til seks totalt, hvis en regner med den som skal på cpu-kjøleren.

Corsair Powersupply 1000W Black ATX/EPS, 140mm fan, SLI - 1590,- Komplett

Denne var jeg temmelig usikker på, og er det fremdeles. Det er så utrolig mange å velge mellom. Hvor mye bør jeg ha visst jeg bestemmer meg for å ekspandere med flere harddisker senere (kan ha fire totalt), eller monterer i mer ram, og på toppen av alt overklokker? Det blir kansje for mye med 1000W? Det at det står SLI, betyr det at en bare kan bruke dem i SLI systemer?

Harddisk er jeg ikke sikker på enda.

Lydkort aner jeg ikke, men jeg vil helst ikke ha ett nytt Creative kort. Har for det meste bare dårlige erfaringer med Creative, men det er vel kansje det eneste valget hvis jeg vil ha ett bra kort i spill maskinen?

Så langt blir det 9337,- med E8500 og 10337,- med Q9550. Det er vel kansje ikke så gale det.

Lenke til kommentar

Netshop har denne:

Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance

XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15) til 725kr. Ifølge rykter skal den være veldig bra.

Og helt enig med deg. Hold deg unna Creative så lenge som mulig.

Auzentech X-Fi Prelude 7.1 er veldig bra, men koster også endel. Asus har også kommet med bra varer. Ellers vil nok integrert lydkort holde for de aller fleste... De har begynt å bli veldig bra, og har digital coax ut og greier =) (noe creative ikke klarer å levere)

Varmeutvikling på et skjermkort er ikke noe problem, så lenge de blåser varme lufta ut bak.

1000W er nok endel overkill. Iht. Hardwares test av 4870x2 brukte denne pc'n 492W ved testing av skjermkortet:

Asus P5K3 Deluxe WiFi

Intel Core 2 Quad Q6600 (Kjøres på 3,6 GHz)

4 GB Kingston HyperX PC3-11000 @ 7-7-7-17

Thermaltake Toughpower 750W

2x harddisker

ATI 4870x2

OG HUSK: Dette var for HELE systemet!

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en støysvak maskin ville jeg gått for andre Noctua-vifter ellers i maskinen. Perfekt til cpu.kjøleren, men heller kjøre 800 eller 1200rpm-viftene ellers i kabinettet. Har du mange kan du jo velge de som bråker minst :) Pass på god luftflyt over grafikkortet ditt. Det vil hjelpe på temperaturen å dytte inn luft rett på kjøleren. Ellers kan du jo kjøpe en annen kjøler, spesielt hvis du skal overklokke. Det skal dog sies at i følge hardware sin egen test av kortet er det ikke veldig overklokkingsvennlig. Til gjengjeld virker det som et helt sykt kort!

At strømforsyningen er SLI-ready betyr at den har nok koblinger til å kjøre SLI (to grafikkort). Har du planer om SLI? Hvis ikke er nok 1000w en del overkill. Men samtidig er det viktig å kjøpe en god strømforsyning. Dette er noe du kan ha lenge. Kan være greit med en modulær en. De kan man selv velge hvilke strømuttak man har, så slipper du store kabeljungler inne i kabinettet.

P.S. Bruk litt tid på å rigge opp maskinen. Få rydda unna en del ledninger etc. så får du bedre luftflyt og dermed også bedre overklokkingspotensial. Zip-ties er kongen på haugen her :)

Harddiskmessig kan du kjøpe en velociraptor hvis du skal ha en kjapp systemdisk, men kjøp også da en vanlig 7200rpm disk til resten. Kan være mye ytelse å hente her, litt avhengig av hva du jobber med.

Lenke til kommentar

Skal du bruke såpass mye på en PC, ville jeg kanskje også tenkt på et RAID-oppsett. Da leser du og skriver paralellt/stipla på flere disker, kommer ann på hvilket oppsett du bruker. Eksempel: RAID 5,1 med tre 500 GB-disker gir i prinsippet dobbel skriveytelse, trippel leseytelse, pluss at du har ekstra sikkerhet hvis en av harddiskene svikter, all data ligger på to disker. Du får da også bare utnytta 1 TB med plass.

Leseytelsen går stort sett på hvor fort ting loader, fra kart i spill til hvor lang tid du bruker på å starte opp Windows. Vil ikke gjøre noe med hvor tunge spil du kan kjøre, så det er selvføgelig noe du må velge selv.

Skjermkort: HD 4870x2 er et monster på ytelse, men produserer masser av varme, og bruker masse strøm. Mye mer effektivt på ytelse/pris enn GTX 280. Husk kraftig PSU og god kjøling. Tror alikevel 1000 W er litt overkill, men det kommer jo ann på hvor mye annet du skal ha og overklokking.

Prosessor: E8500 (2*3,16 GHz) yter nok like godt som en Q9550 (4*2,83) til dagens spill, hvor klokkehastighet er viktigere en antall kjerner, men en firekjerners PC er nok mer framtidsretta.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Skal du bruke såpass mye på en PC, ville jeg kanskje også tenkt på et RAID-oppsett. Da leser du og skriver paralellt/stipla på flere disker, kommer ann på hvilket oppsett du bruker. Eksempel: RAID 5,1 med tre 500 GB-disker gir i prinsippet dobbel skriveytelse, trippel leseytelse, pluss at du har ekstra sikkerhet hvis en av harddiskene svikter, all data ligger på to disker. Du får da også bare utnytta 1 TB med plass.

Der er vist noget du har misforstået. RAID 5 på tre 500 GB disker giver absolut ikke dobbelt skriveydelse og trippelt læseydelse. Tværtimod.

Kort fortalt -

RAID 0 - Speed og 50% pladsudnyttelse (minimum 2 HDD)

RAID 1 - Sikkerhed og 50% pladsudnyttelse (minimum 2 HDD)

RAID 1+0 - Sikkerhed, OK speed og 50% pladsudnyttelse (minimum 4 HDD)

RAID 5 - Sikkerhed, lidt speed, og (100 - 100/ #HDD) i pladsudnyttelse (minimum 3 HDD)

RAID 5 bruger du kun hvis du vil bruge RAID, og vil spare på diskpladsen. RAID 5 kan give en smule læseforbedring, men den lider under skrivning p.g.a. paritets-check overhead. Men generelt skal man ikke regne med nogen væsentlig forbedring før man kommer op i 4+ diske (jo flere, jo bedre) på RAID-5. Med mindre man skal spare penge, så er det enten RAID 0, 1, eller 10 man bør se til som privat bruger.

En ganske god evaluering af RAID opsæt på "almindelige" bundkort finder I her.

NB: Køber man dedikeret hardware RAID kontrollere kan man selvfølgelig få nogen forbedringer i performance, men så snakker vi næppe et almindeligt PC budget.

Endret av makinde
Lenke til kommentar

Vel, jeg må si at jeg har fått mange bra tips her, så det gjør ikke ting enklere å velge :)

For å si det sånn så hadde jeg ikke tenkt til å kjøre verken SLI eller Crossfire. Etter hva jeg har lest så er det bare å kaste penger ut vinduet, ettersom det ikke får så mye bedre ytelse. Men det er nå i 4870x2 sitt tilfelle, men om det gjelder alle andre kort har jeg ikke peilig på. Men siden jeg skal ha meg ett 4870x2 kort, så har jeg ikke bruk for Crossfire.

Når det kommer til RAID, så er jeg ikke sikker på om jeg vil prøve meg på det enda. Jeg får se.

Vel, her er ett nytt oppsett, så folk får si i fra om det er noe jeg kansje burde forandre på.

Asus P5Q SE/R, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, ICH10R, PCI-Ex(2.0)16 - 806,-

Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP - 3475,-

Intel Core 2 Duo E8500 - 1339,-

Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.15) - 895,- Ukens tilbud på Netshop :)

Samsung SH-S203B - 299,-

Thermalright ULTRA120 Extreme - 495,-

Noctua NF-P12 1300RPM - 189,-

Noctua NF-S12-1200, 1200RPM x5 - 745,-

Thermaltake 750W ToughPower - 781,-

Western Digital VelociRaptor 150GB S-ATA - 1375,-

Seagate 750GB SATA2 NCQ 7200RPM - 950,-

11349,- kom dette på. Vel innenfor budsjettet jallefall.

Jeg tror jeg dropper lydkort i denne omgang, for hvis det interne er så bra som folk sier, så tror jeg det holder for øyeblikket.

Så var det en ting til. Hvilken kjølepasta bør jeg velge?

Endret av rv
Lenke til kommentar
Ser du har byttet hovedkort fra P5Q til Asus P5K3 Deluxe , hvorfor ?

P5K3 er for DDR3 ram og er dessuten det eldre P35 brikkesettet kontra P45 som er på P5Q serien.

Hehe. Vel det er en veldig enkel forklaring på det. Hadde to oppsett her som jeg lekte meg med, og jeg klippet og limte fra feil :p Så det ikke før nå. Men jeg har fikset det nå.

Men uansett så mener jeg det at den hadde støtte for DDR2 ram og, eller tar jeg helt feil? Mente jeg leste det jallefall.

Lenke til kommentar

Er kun DDR3 på det kortet ,ikke begge deler , det er det 3 tallet etter P5K betyr:

Memory

Dual-channel DDR3 1333/1066/800 MHz

4 x DIMM, Max. 8 GB, DDR 1333*/1066/800 Non-ECC,Un-buffered

Dual Channel memory architecture

*The chipset officially supports the memory frequency up to DDR3 1066MHz. Tuned by ASUS Super Memspeed Technology, this motherboard natively supports up to DDR3 1333MHz

http://www.asus.com/products.aspx?modelmen...l3=534&l4=0

Lenke til kommentar
Vel, jeg må si at jeg har fått mange bra tips her, så det gjør ikke ting enklere å velge :)

For å si det sånn så hadde jeg ikke tenkt til å kjøre verken SLI eller Crossfire. Etter hva jeg har lest så er det bare å kaste penger ut vinduet, ettersom det ikke får så mye bedre ytelse. Men det er nå i 4870x2 sitt tilfelle, men om det gjelder alle andre kort har jeg ikke peilig på. Men siden jeg skal ha meg ett 4870x2 kort, så har jeg ikke bruk for Crossfire.

Når det kommer til RAID, så er jeg ikke sikker på om jeg vil prøve meg på det enda. Jeg får se.

Vel, her er ett nytt oppsett, så folk får si i fra om det er noe jeg kansje burde forandre på.

Asus P5Q SE/R, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, ICH10R, PCI-Ex(2.0)16 - 806,-

Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP - 3475,-

Intel Core 2 Duo E8500 - 1339,-

Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.15) - 895,- Ukens tilbud på Netshop :)

Samsung SH-S203B - 299,-

Thermalright ULTRA120 Extreme - 495,-

Noctua NF-P12 1300RPM - 189,-

Noctua NF-S12-1200, 1200RPM x5 - 745,-

Thermaltake 750W ToughPower - 781,-

Western Digital VelociRaptor 150GB S-ATA - 1375,-

Seagate 750GB SATA2 NCQ 7200RPM - 950,-

11349,- kom dette på. Vel innenfor budsjettet jallefall.

Jeg tror jeg dropper lydkort i denne omgang, for hvis det interne er så bra som folk sier, så tror jeg det holder for øyeblikket.

Så var det en ting til. Hvilken kjølepasta bør jeg velge?

Samsung Spinpoint F1 750GB på komplett er billigere og bra har en selv.

Lenke til kommentar

Der er vist noget du har misforstået. RAID 5 på tre 500 GB disker giver absolut ikke dobbelt skriveydelse og trippelt læseydelse. Tværtimod.

Kort fortalt -

RAID 0 - Speed og 50% pladsudnyttelse (minimum 2 HDD)

RAID 1 - Sikkerhed og 50% pladsudnyttelse (minimum 2 HDD)

RAID 1+0 - Sikkerhed, OK speed og 50% pladsudnyttelse (minimum 4 HDD)

RAID 5 - Sikkerhed, lidt speed, og (100 - 100/ #HDD) i pladsudnyttelse (minimum 3 HDD)

RAID 5 bruger du kun hvis du vil bruge RAID, og vil spare på diskpladsen. RAID 5 kan give en smule læseforbedring, men den lider under skrivning p.g.a. paritets-check overhead. Men generelt skal man ikke regne med nogen væsentlig forbedring før man kommer op i 4+ diske (jo flere, jo bedre) på RAID-5. Med mindre man skal spare penge, så er det enten RAID 0, 1, eller 10 man bør se til som privat bruger.

En ganske god evaluering af RAID opsæt på "almindelige" bundkort finder I her.

NB: Køber man dedikeret hardware RAID kontrollere kan man selvfølgelig få nogen forbedringer i performance, men så snakker vi næppe et almindeligt PC budget.

*Eid*

Teoretiserte nok litt mye der, tenkte at siden man hadde alle filene spredt over harddiskene kunne man lese/skrive samtidig, ble det mindre å skrive per harddisk.

Flott at noen av oss veit hva som er hva ...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...