konduktans Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hei og hå! Jeg prøver å overtale dama mi til å velge PC i stedet for Mac, og argumentene hennes helger i en tynn tråd. Alt går tilbake til at hu trenger "final cut", et videoredigeringsprogram på maskina. Finnes det også til Windows, eller er det noen alternative programmer med liknende brukergrensesnitt? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Det er ingen tvil om at FinalCut Express er et potent program, med et elegant brukergrensesnitt og verktøy som kan få til det meste. Likevel er løsningen alt i alt svært resurskrevende når man skal håndtere redigere AVCHD video, med konvertering og rendring som bruker langt mer enn sanntid selv på maskiner i den raskere klassen. Vi kan ikke dy oss for å sammenligne med Sonys eget Vegas Movie Studio Platinum, som håndterer AVCHD-filformatet lekende lett i forhold på tilsvarende maskinvare. Les mer: http://www.dinside.no/php/art.php?id=501734 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Hei og hå! Jeg prøver å overtale dama mi til å velge PC i stedet for Mac, og argumentene hennes helger i en tynn tråd.Ikkje at det har noko med saka å gjere, men kvifor skal du det? Er det noko i vegen med at ho bruker Mac? Alt går tilbake til at hu trenger "final cut", et videoredigeringsprogram på maskina. Finnes det også til Windows, eller er det noen alternative programmer med liknende brukergrensesnitt?Ingen av Final Cut-versjonane kjem for Windows, men Adobe Premiere Pro er ikkje heilt ulikt FCP. Demo kan lastast ned frå Adobe.no. FCE (Final Cut Express) er vel meir på linje med Premiere Elements, som er betrakteleg mykje billegare enn storebroren, men eg veit ikkje kor like/ulike desse er. Redigert: PPro CS3 kjem forresten til OS X ogso, so ho kan teste på si eige maskin og samanlikne direkte med FC(E/P). Endret 14. september 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Takk for svar Grunnen til at jeg heller vil at hu skal ha pc er at man får MYE mer for pengene der. Hu har CS3 master collection til windows, så det blir litt smør på flesk å kjøpe Mac bare for å få ett program IMO. Er programmene du nevnte med i master collection? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Dæven steike, hun HAR master collection og likevel skal hun ha MAC? Det synes jeg blir litt teit, og ja, alle programmene hun noen sinne kommer til å trenge for å lage thrillerfilmer er med i Master Collection Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Hehe.. ;P Nå skal det ikke snakkes om hvordan hu fikk tak i MC, men for å si det sånn, så er det på den måten hu gjorde det likegyldig om hu kjøper mac eller pc Har MC noen erstatning for final cut? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Er programmene du nevnte med i master collection?PPro, AE og PS er med i Master Collection ja, i tillegg til ein del andre. (Forøvrig kan det hende det er mogeleg å overføre lisensen for Master Collection til Mac, frå PC. Eg veit det går an med nokre av Adobe sine program iallfall. So då kan hu kjøpe Mac, og likevel bruke programpakka ho har. Ring til Adobe Support, so finn de ut om det er mogeleg.) Har MC noen erstatning for final cut?Som sagt, Premiere Pro er ikkje heilt ulikt FC. Lenke til kommentar
chma Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Dæven steike, hun HAR master collection og likevel skal hun ha MAC? Det synes jeg blir litt teit, og ja, alle programmene hun noen sinne kommer til å trenge for å lage thrillerfilmer er med i Master Collection En maskin er som programmene kun verktøy, altså en sag eller hammer. Om den er rød eller grønn, eller har en annen form på håndtaket er vel også litt hva som nå er forskjellene på pc/mac som er samme innmat. Premiere er som nevnt det som likner mest på finalcut pro, selv om det ikke helt matcher fcp på funksjoner om man ser på proffbruk. Joda, MC kan sikkert brukes til mye fint den...selv om veldig få bruker adobe ut over after effects og photoshop/illustrator til video/film.(om man ser bort fra hobby og entusiast bruk). Ang ytelse for penger: De "vanlige" macene koster litt mer enn en vanlig stasjonær pc. En arbeidstasjon derimot så er prisene så og si like, evnt faktisk litt rimligere enn windows basert arbeidstasjon. Kraftige laptoper er derimot billigst med windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå