Gå til innhold

bygge pc - ønsker råd om oppsett spill/cad

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg stasjonærpc snart og bygger selv. Har siste 6 åra hatt laptop og fulgt lite med på utviklingen på stasjonærfronten denne tiden. Tenker starte med å kjøpe det mest fundamentale ettersom jeg har en skjerm som kan brukes enn så lenge, 21" (ikke flat).

Jeg kunne også tenke meg et hovedkort med integrert skjermkort og heller spare litt mer og kjøpe et skikkelig kort senere.

Prosessor lurer jeg på å gå for enten intel Core 2 Quad Q6600, eller Core 2 Duo E6850. Prismessig ser jeg disse er relativt like. Kanskje også Core™ 2 Quad Q8200 kan være aktuelt. Dette ser ut til å være lavere Ghz en de to andre, men jeg antar det har andre fordeler siden det koster mer.

Tastatur og mus har jeg også. Lydkort utover det som evnt er integrert på hovedkortet er jeg ikke interessert i da jeg bare bruker hodetelefoner til spilling. Ellers vil den bli brukt en del til CAD-tegning.

Skjerm så vil jeg nok muligens kjøpe en samsung syncmaster 24 som jeg bruker på jobb, men dette blir ikke ennå.

Harddisk regner jeg med det blir en samsung spinpoint F1 750 gb.

Ram 4 gb corsair TWIN2X 6400 DDR2.

Kabinett vil jeg ha billig som mulig da jeg ikke er interessert i noe fancy tant og fjas her. Det skal være funksjonibelt, strømforsyning minst 550 w.

Hvis noen har tips til komponenter samt en liten utgreiing angående prosessorene jeg har skrevet opp setter jeg pris på å høre om dette.

Hvordan er prosessorene til AMD? I tilfellet må de ikke ligge ytelsesmessig under det jeg har listet opp. Gjerne fordeler/ulemper med amd/intelprosessorer.

Prismessig i første omgang håper jeg å kunne komme i mål ett sted mellom 5-7000 kr.

Jeg er ikke spesielt opptatt eller har kunnskaper om overklokking dette er derfor ikke noe jeg legger vekt på med tanke på egenskaper til komponente jeg ønsker.

Det er viktig at når jeg først har fått på plass de komponentene jeg ønsker, må maskinen fungere til spilling, for tiden går det primært i world in conflict, samt at den må være god å bruke til teknisk tegning i 3d, autodesk revit/vanlig cad.

Endret av teke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...