vegge Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Før: AMD T-bird 1400@1500MHz EPoX 8K3A+ Alpha Pal 8045 CPU-temp bios: 38 Eksternt termometer : 39 Nå: AMD XP2100+ TbredB EPoX 8K3A+ Alpha Pal 8045 CPU-temp i bios : 48 Eksternt termometer : 33 Før tok det alltid 5 min før temperaturen på CPU steg. Den lå alltid lenge på 20 grader.. (for et jallahovedkort, tenkte jeg) Nå er den oppe på 40 grader med en gang maskinen starter. Leser hovedkortet av temperaturen annerledes med XP-CPU-er? Egentlig stoler jeg mest på mitt eksterne termometer, selv om det teoretisk sett kan være litt feilplassert. Men en TbredB burde jo være kaldere enn den gamle T-birden..!??! Kjøleribba er veldig kald. Hvilket som kan bety et av to ting; 1. Det er elendig kontakt mellom kjøleribba og CPU. 2. CPU-en er 33 grader! Hovedkortet har bare begynt å måle fullstendig feil. Mitt eksterne termometer er det eneste jeg kan stole på! Uff.. MotherBoard Monitor har også flippet fullstendig, men jeg har jo tilsvarende program.. Jeg takler ikke mer. HVORFOR? Jeg har jo bare byttet CPU, skjermkort og brenner.. ARG! Får vel oppdatere bios enda en gang.. lese litt på EPoX-forumet. Men hvis dere har noen synspunkter så fyr løs. Oppgraderingen ble ikke så gøy som forventet.. Lenke til kommentar
555 Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 På gamle 1,4 CPUen din ble tempen målt med føler under CPU(sitter på HK) men XP CPUene har temp sensor inne i coren Lenke til kommentar
vegge Skrevet 24. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2003 Jepp, ser nå at det stemmer.. AMD XP processor internal thermal sensor. With an Athlon XP processor installed the processor temperature is detected via it`s internal thermal sensor. Men da er jo den nye CPU-en kaldere. Ekstern temperaturmåler før: 39 Ekstern temperaturmåler nå: 33 Men egentlig må jeg legge på 15 grader? Nei nå.. si at den innebygde sensoren i XP-CPU-ene viser for høy temperatur.. Har alltid hatt en kald maskin.. men nå skal det ikke mye overklokking til før den er over 50. F#"`^?=? (kanskje jeg bare skal drite i temperaturen og klokke i vei..) uff Lenke til kommentar
vegge Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 8k3a+ has a bug with in-die temperature sensor. She reads approximatelly 10C higher then it should. If you're using MBM5 there is a field to make corrections. Just set it to -10C and you'll have much better readings. BTW: In-die measurements ARE MUCH BETTER then external measurements. It reflects the real processor temperature instead of the air under it. That's why it reads higher then other boards, but don't be alarmed. I'm watercooled and my full-load temperature is about 9C higher then my water temperature. If I have 25C water, then my CPU full load temp is approximatelly 34C. THAT'S USING THE -10C setting! (Would read 44C in BIOS). Ser ut til at den egentlige temperaturen min ligger på rundt 38 grader. Jaja, men nå må jeg ha litt søvn. Får prøve en smule overklokking i morgen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå