Gå til innhold

2. Verdenskrig generelt

iAlgex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Serien band of brothers er fortreffelig. Filmen enemy at the gates er ikke dum.

Jeg må bare nevne at "the battle of britain" ikke var veldig viktig for krigen sin del egentlig, operation sealion hadde aldri fungert likevel. Og sovjet hadde ikke tadd tyskland alene. Ikke nubbsjangs. Tyskland hadde 400000 tropper i norge, for det var her de trodde d-day ble å komme. Om ikke usa hadde erklært krig mot tyskland så hadde nokk disse troppene vært på østfronten. Da hadde det totalt vært ca. 1.2 millioner tyskere, istedenfor 800000 så da ville nokk russland fallt.

Lenke til kommentar
Serien band of brothers er fortreffelig. Filmen enemy at the gates er ikke dum.

Jeg må bare nevne at "the battle of britain" ikke var veldig viktig for krigen sin del egentlig, operation sealion hadde aldri fungert likevel. Og sovjet hadde ikke tadd tyskland alene. Ikke nubbsjangs. Tyskland hadde 400000 tropper i norge, for det var her de trodde d-day ble å komme. Om ikke usa hadde erklært krig mot tyskland så hadde nokk disse troppene vært på østfronten. Da hadde det totalt vært ca. 1.2 millioner tyskere, istedenfor 800000 så da ville nokk russland fallt.

Det var ikke pga at de trodde d-dagen ville komme til norge. Men en av grunnene var at når Frankrike falt så flyttet de store deler av flåtebasene for u-båtene til Norge. Det var da den enkleste plassen de fortsat hadde for å få tilgang til atlanterhavet.

Når det gjelder WW2 filmer så er mange glorifiserte. Band of Brothers som tidligere nevndt er veldig realistisk.

Lenke til kommentar
Det var ikke pga at de trodde d-dagen ville komme til norge. Men en av grunnene var at når Frankrike falt så flyttet de store deler av flåtebasene for u-båtene til Norge. Det var da den enkleste plassen de fortsat hadde for å få tilgang til atlanterhavet.

Adolf tok over som hærsjef i 42 såvidt jeg husker og det er en av grunnene til at det var så mange tyskere i Norge. 1 tysker per 8 nordmenn. Adolf hadde null peil på store strategiske operasjoenr og taktikk da hans egen krigserfaring skrev seg fra livet som korporal i skyttergravene under første verdenskrig. Det var 17 tyske divisjoner på det meste i Norge som i stor grad var sendt på Hitlers egen kommando fordi han var redd for en alliert invasjon som skulle ødelegge for tyskernes muligheter til å angripe Murmansk- og Archangelsk-konvoiene.

Det var helt koko da de tyske troppene som var her var trengt sårt på andre plasser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De 400 000 i tropper i Norge. Hvor har du det fra? Hvilket årstall, dette gjelder vel også tyske tropper i Danmark? Når det gjelder østfronten så tror jeg du tar feil. I årene 1944-45 hadde tyskere mange flere tropper på østfronten enn 800 000. Mulig i 1945, men strengt tatt da var det egentlig ikke noe som het østfronten lenger.

Tall fra 1/6-44 viser at tyskere hadde 1 625 000 tropper i øst, mens 1/10-44 falt tallet til 1 100 000.

Lenke til kommentar
Noen som har noen forslag til filmer, som er basert på 2.verdenskrig? Gjerne noen som er litt lærerike. Skal snart ha prøve om 2.verdenskrig. Tenkte det kunne vært litt inspirasjon og se litt film, ikke bare lese!

Dokumentarserien "The World at War" anbefales på det sterkeste, skal du faktisk lære deg en del er ikke "Saving Private Ryan" og "Band of Brothers" noe å anbefale, ikke at de er dårlige da.

Sier litt når "The World at War" har 9,7/10 i user rating på IMDB med 1921 stemmer.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Kamp um Norwegen - Tysk dokumentar om invasjonen av Norge. Synes denne dokumentaren var veldig bra siden den er da fra et tysk perspektiv.

Er også en bra film om Eichmann ute, også å anbefale selv om en toppnazists liv kanskje ikke har verdens største nytteverdi å kunne en hel masse om så er det en bra film å få med seg om så kanskje den er mer på linje med Schindlers liste med tanke på lærdom.

Lenke til kommentar

Se filmen hos Youtube

Her har dere den virkelige årsaken til andre verdenskrig.

De er gode de "dokumentarene", men selv føler jeg at det er litt vel mye propaganda presset inn i dem til tider :\ (Min mening vel og merke)

Nå er dette faktisk en tysk film lagd i 1940 så er ikke så rart ;) . Som jeg tidligere nevnte så anbefaler jeg "The World at War".

Lenke til kommentar

det kan også sies om dokumentarene som gir de alliertes perspektiv.

Man får i det minste vite den reele årsaken til at tyskerne gikk inn i polen og hvem som brøt ikke-agressjonspaktene som hadde blitt inngått i forkant av andre verdenskrig, og det var ikke tyskland for å si det slik.

Vinneren av krigen vil aldri bli spurt om han besitter sannheten.

Endret av Ebeneser
Lenke til kommentar
det kan også sies om dokumentarene som gir de alliertes perspektiv.

Man får i det minste vite den reele årsaken til at tyskerne gikk inn i polen og hvem som brøt ikke-agressjonspaktene som hadde blitt inngått i forkant av andre verdenskrig, og det var ikke tyskland for å si det slik.

Vinneren av krigen vil aldri bli spurt om han besitter sannheten.

Ja, så si alt inneholder propaganda, men denne filmen inneholder nok en god del mer propaganda enn f eks en ganske nøytral dokumentar laget i dag.

Poenget mitt er at man ikke kan basere alt på kun en kilde.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det noen av dere som vet om bildene nasistene tok av holocaust blei brukt som bevis i nurberg rettsaken?

Ja. Det ble brukt bilder og film som ble tatt under okkupasjonstiden og etter, da de allierte og russerne frigjorde leirene under Nürnberg-rettsaken, slik at de ble dømt for forbytelser mot menneskeheten.

Endret av Partlow
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...