Siferxxx Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Jeg vil først bare beklage alle sammen for min dårlig norsk gramatikk og ordbruk. Jeg er opprinlig fra Amerika og har bodd i norge i bare 2 år. Jeg vil presentere min sak om ei kvinne lærer jeg har på skolen som er litt diskriminerende mot gutter. Jeg lurer på hvilke argumenter kunne jeg bruk mot henne? Og om jeg kunne få hjelp ved å rett opp noen setninger på det jeg har skrevet. Jeg har tenkt å ta dette opp med rektorn min. Men jeg vil først høre om det er noe i det hele tatt å ta opp? Altså om det her er et helt bullshit sak som jeg bare tenker for mye om. Fordi jeg mener at slike oppførsel fra lærera skal ikke aksepteres. Og når jeg hører at de skal være nøytrale så blir jeg enda mer forbanna på at vi blir undervist på et slik måte hvor de får oss til å tro at gutter er "inferior" til jenter. Jeg har lenge hørt at lærera på skolen skal være nøytrale på alle saker. Skolekonflikter,politiske meninger osv osv. Men idag opplevde jeg noe annet. Jeg hadde samfunnsfag time hvor vi hadde ei kvinne lærer. Helt fra starten av timen har hun påstått at hun var ”Nøytral”. Hun fikk et politisk spørsmål og hun villa ikke anngi hvilken parti hun var medlemm i. Det var pga hun skulle vær ”Nøytal”. Senere i timen hadde vi undervisning om likestilling. Jeg hørte godt på hva hun sa men etterhvert blei det litt uro i klassen pga en som lagde småe kommentarer om hva lærern pratet om. Lærern begynte da å små angripe han med å spør kos type holdning er det. -Det som skjedde var at det var en i klassen som hadde en far som jobbet og mora var husmor. Han forklare i småe kommentarer at faren kom hjem og brukte meste parten av dagen til å slapp av i sofan mens mora kom og serverte han mat. Altså lagde mat for hele familien fordi hun var ei ”husmor”. Han svarte at han viste ikke at det var bare sånn i huset og han trivdes med det. Men jeg derimot svarte at det er et riktig holdning. -Fordi jeg selv har et familie med slik holdning. Faren min er et ”Cheif Engineer” på en av norges største olje tanker transport firme (Stolt Nilsen).Mora mi var også ei ”Husmor”. Og under et sånn oppdragelse har jeg trivdes og derfor ser ingengrunn at det skal vær gærli å si at det er den riktige. (Det viser at de fleste som skiller seg i norge lever ikke med et slik holding) Når jeg svarte at ”Jeg syntes at det var den riktige holdning”. (Tenkte jeg,atdet er min mening og det er et fritt land.Så jeg tenkte ikke to ganger på å si det) Med engang opplevde jeg at lærern min angripte meg på direkte måte. Jeg satt stille og hørte på det hun sa. Jeg trudde hun skull si noe imot det og glemme det eller bare la det gli videre. Men det skjedde ikke. Hun snakket tidlig og høyt så at hele klassen skulle vite min kommentar. I tillegg til dette angripte hun meg med et slik kommentar ”Jeg trur at en gutt som dæ,som lever nå i 2008 og har sånne meninger kommer ikke til få deg dame”. Istenden for å si noe imot det jeg sa på et diskre måte, velgte hun å ydmyke meg foran klassen med et sånn kommentar. Jeg følte meg skikkeli truet og mobbet på den måten. Siden hun var lærern min jeg velgte å holde kjeft med å svare for å respektere hennes undervisning, og ikke start et stort diskusjon . Jeg veit at hvis jeg starter et slik diskusjon vil det gå over undervisningen, og det vil også gå over mine medelever som hell på å bli undervist. På en måte blei jeg tvunget i et hjørnet hvor jeg kunne å forsvare meg selv. Hadde det blitt til et diskusjon så veit jeg at jeg hadde ikke tapt mot henne.Værtfull når det handler om teman der.Jeg kunne lett ydmyket henne foran klassen og gjort henne til en stor idiot. Jeg hadde en følelse at hun blei fornærmet med det jeg sa.Men skull ikke hun vær nøytral? Og ikke la sine følelser spille noen roller i hva hun gjør/sier som lærer?(Det er et fakta at kvinner tar avgjørelser på hvilken humør de er i,derfor de er dårlige ledera) Kan det ha skjedd her?Men hun velgte å på pekke at et slik holdning er FEIL nå i 2008. Kan det vær sant?Jeg er litt forvirret. Senere i timen begynner hun å nevne ting om likestilling og hva jenter kan bedre enn gutter. Hun sier det på en slik måte at kvinner er bedre enn gutter. Er dette riktig? Jeg kunne ha trudd hvis jeg hadde hatt en Man som lærer at han villa underviste oss på et annet måte. Værtful ikke med et slik diskriminering .Men hun fortsetter i sitt egen verden hvor hun tar siden til jenter. Er hun virkelig nøytral på denne saken? Vi fikk bare høre positive ting om jenter og negative kommentarer om gutter. På tabla står det ”Gutter set ut til å ha større problemer i det nye kunnskapssamfunnet enn jentene” . Hun sier i tillegg at jenter er smarter enn gutter. Hvorfor av alt annet som står på tabla må hun legge trykk på det her? Er det noe hun vil kom frem til eller bevise? Koffår fikk jeg ikke høre noe som er positivt om gutter?Skal jeg tru at jeg som er gutt er den svakere kjønn enn jenter? Er det likestilling da? Er hun nøytralt når hun underviser oss på måten her og sier at gutter er mindreverdig(inferior) til jenter ? På samme måten synes jeg det her er drit barnsli at slike ting må nevnes å påpekkes.Hun kunne vel ha sakt at ”HAHA GUTTER ER DUMMER ENN JENTER”. Ikke sant? Senere i klassen begynner stemningen av guttene i klassen til å bli dårligere og dårligere. Det var vist ingen som tørte å forsvare seg som en gutt eller argumentere mot henne. Hun snakte mere om forkjellen mellom gutter og jenter. Hun nevnte mer om hva jenter kan og hva gutter ikke kan. Etter på kom det et kommentar fra en av mine gutte medelever ”Kan jente styrre med tissen sin når de tisser?”. Jeg syntes sjøl at det var et veldig barnslig kommentar fra min gutte medelev. Det gikk sånn at hun begynte å angripe han med ”ikke nøytrale” kommentarer. Helt uprofessionalt mener jeg. Men når jeg tenker meg om så er det egentlig et bra fysisk eksempel hva jenter ikke klarer å gjøre bedre enn gutter. Selvfølgelig var det sakt på et veldig banslig måte. Men hadde det blitt sakt på et kanskje finnere måte så hadde det kanskje lignet mer på dette her ”Gutter set ut til å ha større problemer i det nye kunnskapssamfunnet enn jentene” ? Når hun prater om at jenter kan føde barn og gutter kan ikke,er det ikke lignende på å si ”haha gutter har ikke fitte men vi har det”? I tillegg var det prat om at jenter kommer aldri til å bli like fysisk sterke som gutter eller like stor. Men hun nekta på tanken av dette her og insisterte og påpekte at det er sikkert noen jenter i klassen her som kunne ha vært sterkere enn deg og større. Sa hun til en gutt i klassen. Igjen angripte hun en av mine gutte medelever . Jeg begynner å bli redd for at slike meninger er ikke lov i klassen? Alle som har noe positive ting å si om gutter blir angripet. Og tanken sjøl blir ikke registrert i hjernen hennes. Alt blir bare blokka ,Eneste som står er det at Jenter er den sterkere kjønn. Senere i timen ble det prat om ekteskap og (divorse). Men nå var det litt annerledes.Hun spurte hva er grunnen til at de fleste i norge skyller seg. Og det va ei jente i klassen som svarte. ”Fordi men er svin”. Da sa lærern med et smilende og snilt stemme. ”Det er et at for enkelt måte å si det på” . Okey nå klikker det for meg her. HVA FAENNNNNNNN???? Et slik kommentar for et sånn response? Seriøst nå er jeg virkelig forvirra her. Hvor er nøytraliteten her? At slike kommentarer mot gutter blir ikke engang straffet? Men sånne småe ting mot jenter blir rett og slett påpekt og angripet mot. Veldig dobbeltmoralsk er ikke det? Endret 14. september 2008 av Siferxxx Lenke til kommentar
edds Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Mitt intrykk er at du er like usaklig tilbake. F.eks kommentarer som "Og tanken sjøl blir ikke registrert i lille kvinne hjernen hennes" avslører at noe er galt. Uansett, du kommer nok ingen vei med dette. Skjønner at det kan være provoserende, men prøv å "be a better man" (no pun intended) og hev deg over det. Mine to cent. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Er nok rimelig uenig med deg i ditt syn på familie, likestilling osv. Det virker som du har arvet et gammeldags syn på familien fra foreldrene dine... Og edds har et poeng. Likevel må jeg si at kommentaren hennes om at du ikke vil få noen jente var *veldig* uprofesjonell. Sånt sier man ikke som lærerinne, uansett hva dumt du skulle ha sagt. Lenke til kommentar
Siferxxx Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Er nok rimelig uenig med deg i ditt syn på familie, likestilling osv. Det virker som du har arvet et gammeldags syn på familien fra foreldrene dine... Og edds har et poeng. Likevel må jeg si at kommentaren hennes om at du ikke vil få noen jente var *veldig* uprofesjonell. Sånt sier man ikke som lærerinne, uansett hva dumt du skulle ha sagt. Hmm,kanskje jeg har det men so what? Er det noe gærli i det? Hun på pekte at det var noe galt med et sånn synn/holdning. Det viser seg at nå i norge er det flere og flere nordmenn som henter seg asiatisk koner bare pga det er rett og slett mer trofast i et forhold. Og uansett om de også jobber så legger de tia til å lage mat og passe på barna. Hvorfor er det feil å ha det slik? Har du lite erfarring med damer? Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Uansett hvor enig eller uenig jeg er med ditt syn på famileroller, så virker det som om læreren din er et dobbeltmoralsk, uprofesjonelt kjøtthue. At hun ikke slo ned på kommentaren ”Fordi men er svin” er helt utrolig. Snakk først med læreren din, hvis det ikke hjelper så ta det opp med rektor. Lenke til kommentar
Siferxxx Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Det som plager meg mest er at jeg er drit redd til å si noe som helst.Altså mine egne meninger uten å forvente at jeg kommer til å bli angripet av henne. Hvis det hadde vært medelever så hadde jeg bryd meg i det hele tatt. Men når hun har ansvar for min karakter. Og hvis jeg skriver noe som hun ikke liker uansett om jeg begrunner meg helt fantastisk på et prøve. Jeg er redd for å få redusert karakter eller noe slik. Når hun oppfører seg sånn på bare ET UNDERVISNING ,jeg lurer på kos hun er når hun leser et helt stil/essay om noe mot det hun står for. Jeg og en prøvde å snakke med henne om kos hun kommer til det blir på prøver osv. Hun svarte at vi måtte begrunnet oss bra hvis vi skal ha "slike" meningner mot hennes. Samsfunnsfag prøver skal vær et diskusjon hvor du skal forsvare din egen mening og ikke bøye til nånn andre sin.Fordi da er du nemlig et svak menneske in my opinion. Altså jeg lurer om jeg bør bare suge det opp og lat som at jeg har samme mening som henne. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Husker da jeg gikk i 10. klasse så var det et par kvinnelige lærere som ga alle jentene leksefri på kvinnedagen (8. mars). Nøytralitet my ass. Det er tydeligvis greit å diskriminere så lenge det skjer mot hvite heterofile menn. Endret 14. september 2008 av LordArgh Lenke til kommentar
____________ Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Siferxxx: Virker som du bare har erfart hva som skjer hvis du sikter mot skrittet. Samme greia gjelder for øvrig også hudfarge, nasjonalitet / bosted innad i respektive land, foretrukket operativsystem, arbeidsplass, skole, bilmerke, religiøs overbevisning, folks unger / folks ungers oppførsel, osv ... Ting folk har et forhold til, noe de vil forsvare til siste åndredrag (i diskusjonen, eller meningsutveksling om du er semantisk). Jeg mener at lærere bør være negative til alt av meninger og utspill når det kommer til fag som samfunnsfag: Du skal lære å tvile og utforske idéer, spesielt dine egne meninger. Det hun gjorde var å maltraktere denne mantraen, men så siktet du tross alt mot skrittet, som sagt. For all del, ta en prat med henne etter en time, og prat med henne om sistnevnte^ og hva du føler om det her. Og for en like stor del, legg ned øksa og dra fram buketten. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Drit i det. Det er godt mulig at hun drar ned karakteren din. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Ånei. Hun angriper deg. Jøss. Tenkt på at hun prøver å provosere deg frem til en debatt? Du presenterte noen ganske ute-på-jordet meninger selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Feminist kjerring, er bare å gi opp å diskutere med slike. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Jeg synes ihvertfall ikke at meningene dine er utrolig tåpelige. Du sa jo bare at det er greit å ha gammeldags familiestruktur. At hun kommer og sier at du aldri vil få kjæreste med den holdningen viser for det første at hun har problmemer med å forstå hva folk sier og at hun kommer med begrunnløse personargumenter. Jeg tror at jeg ville ha tatt på høretelefonene og lest i boken. F.eks. sist økonomitime hørte jeg for en gang skyld på økonomilæreren min, og plutselig hørte jeg han si "perfekt konkuranse kan ikke eksistere i virkligheten (dette sa han fordi jeg rettet han tiderligere og han trodde ikke på meg, men da spurte jeg bare noen som hadde peiling på hva de driver med og de var selvfølgelig enig med meg), fordi man alltid må ha noen statlige firmaer" Herregud, hvor dum går det ann å bli og han skal være læreren min. 20s senere tok jeg på høretelefonene og jobbbet med boken istedenfor. Derimot hvis du sa det annerledes, som at det beste for en familie er at faren jobber og moren er husmor, er det forsatt gal oppførsel av læreren. Hun skal være inteligent nok til å spørre deg kritiske spørsmål for å få deg til å tenke, eller komme med en begrunnelse hvorfor hun ikke er enig med deg. Slike lærere som henne er en av grunnene til at mange elever gjør det dårlig. Endret 14. september 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Det virker som det råder nokså dårlig debattkultur i klassen din. Dersom du ikke liker det, kan du enten la vær og diskutere der, eller forsøke å endre det. Om læreren din er en løk, så er det lite å gjøre med det, annet enn å leve med det. Du får ingenting ut av en personlig hatkampanje slik du legger opp til. Lenke til kommentar
Siferxxx Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Ånei. Hun angriper deg. Jøss. Tenkt på at hun prøver å provosere deg frem til en debatt? Du presenterte noen ganske ute-på-jordet meninger selv. Trur ikke det va en debatt hun prøvde å provosere fram. Men for å få slett bort alle negative tanker om kvinner. Lenke til kommentar
Siferxxx Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Siferxxx:Virker som du bare har erfart hva som skjer hvis du sikter mot skrittet. Samme greia gjelder for øvrig også hudfarge, nasjonalitet / bosted innad i respektive land, foretrukket operativsystem, arbeidsplass, skole, bilmerke, religiøs overbevisning, folks unger / folks ungers oppførsel, osv ... Ting folk har et forhold til, noe de vil forsvare til siste åndredrag (i diskusjonen, eller meningsutveksling om du er semantisk). Jeg mener at lærere bør være negative til alt av meninger og utspill når det kommer til fag som samfunnsfag: Du skal lære å tvile og utforske idéer, spesielt dine egne meninger. Det hun gjorde var å maltraktere denne mantraen, men så siktet du tross alt mot skrittet, som sagt. For all del, ta en prat med henne etter en time, og prat med henne om sistnevnte^ og hva du føler om det her. Og for en like stor del, legg ned øksa og dra fram buketten. Negative mot alt er greit. Da er hun nøytral. Men hun oppførte seg ikke slik.Når hun oppmuntrer ting som blir sakt mot gutter og angriper ting som blir sakt mot jenter,fortell meg er hun nøytral da og prøver å lære oss noe? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Er nok rimelig uenig med deg i ditt syn på familie, likestilling osv. Det virker som du har arvet et gammeldags syn på familien fra foreldrene dine... Og edds har et poeng. Likevel må jeg si at kommentaren hennes om at du ikke vil få noen jente var *veldig* uprofesjonell. Sånt sier man ikke som lærerinne, uansett hva dumt du skulle ha sagt. Det er jo urelevant om hvilket syn han har. Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ikke for å leke moderator så har han over meg et poeng, trådstarters syn på saken er urelevant etter hva han spurte om i første post: "Hva skal en gjøre med denne læreren?" Når ser bort ifra provoserende "gammel dags" holding som folk ser ut til å sette mest fokus på så burde lærere med "u-nøytral" ved mangel på et bedre beskrivende ord holde seg unna temaer som gjelder politikk og likestilling. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Tss, jeg syns ikke hun skal gi seg ut for å være objektiv, jeg syns det blir bare tåpelig. Ingen er så objektive. Jeg syns heller hun skal si "dette mener jeg", og så ta for seg motargumentene, og gjøre det klart at det er lov å være uenig. Hun feiler med andre ord her også. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Det er ikke noe galt for familier å ha en arbeidsfar og ei husmor hvis det fungerer for dem. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Det er ikke noe galt for familier å ha en arbeidsfar og ei husmor hvis det fungerer for dem. Ærlig talt så er ikke trådstarters meninger temaet her, men om lærerinnen oppførte seg noenlunde professjonelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå