Gå til innhold

Kabel for full HD på ny flatskjerm

Multi-Task

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HDMI slår alle.

Vel... Komponent og HDMI er det da ikke store forskjellen på.

Merker tydelige forskjeller.

DVD funket utmerket til DVD-spilleren min, men til HD-materiale så blir det merkbar forskjell. Ja ivhertfall om skjermen er god nok, samt avstanden ikke er altfor stor til skjermen.

Dette gjelder da både til PC, samt Xbox 360. (har en dyr komponentkabel og en billig HDMI-kabel fra Clas Ohlson)

Edit: En ting er at jeg merket betydelige forskjeller, men at vennene mine også kunne se det, sier det meste for min del. Dette til tross for at materialet var oppskalert fra Xbox 360'en.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Såklart, men hvem har vel sagt at trådstarter har en skjerm som er helt super til å konvertere? For det er ganske så bra utstyr som jeg har testet det på.

Det ligger jo egentlig i kortene at komponent gir dårligere kvalitet, da det er et analogt signal der signalet først må konverteres til analogt signal (fra digitalt), og deretter konverteres igjen for å få det digitalt. (kanskje en grunn til at VGA, komponent og andre analoge kilder forsvinner helt for tiden?)

Å slippe konvertering, samt det faktum at kabelen er avhengig av spenningsforskjeller (og ikke 0 og 1), og blir dermed sårbar for andre magnetiske felter. (da den vel induserer sin egen)

Uansett hvor bra TV og kabel du har, så kommer du ikke bort fra disse fudamentale hindrene. Du kan minke forskjellen, men den vil alltid være der.

Grunnen til at du ser forskjell er nok at TV-en din behandler HDMI-signaler bedre enn component-signaler. Rett og slett. Det er stort sett der man ser forskjell (i bildebehandlingen, ikke i overføringen).

Ta kontakt den dagen bildebehandlingen er perfekt. ;)

Overføringen er også langt mer sårbar enn digitale signaler.

Fakta er at du mister informasjon, og dermed også kvalitet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Min xbox er kjøpt ikke lenger etter slipp, derfor har den ikke HDMI inngang.

Tv'n jeg har bestilt er den nye sony kdl-52w4500.

Det ser ut som mine valg er komponent eller vga (eller?), er det noen merkbare kvalitetsforskjeller?

Forøvrig veldig skuffende at det ikke er en HDMI kontakt.

Lenke til kommentar

Komponent støtter høyere oppløsning enn VGA, ergo vil det være et bedre valg på din TV. Ikke hekt deg opp i HDMI vs. Komponent. Har du HDMI-støtte på Xbox-en din - flott! Har du ikke det så er det ikke et stort tap. Det er i hvert fall ingenting å handle ny boks for.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...